Gå till innehåll

Nollställa nätverk router och pc


Recommended Posts

Kopplade upp mig med lina och bytte lösenord till nätverket. Därefter slutade all uppkoppling att fungera. Dålig på nätverk. Startat om dator och router, ipconfig release etc kan inget göra ouppkopplad. Kollat det flesta elementära uppgifter.  Tröttnat.

Vill bara tömma datorn på alla nätverksinställningar samt återställa routern. Hur gör jag enklast? (Windows 8.1).Vad gäller Asus routern, är det WPS knappen eller reset knappen som ska användas vid fab- återställning? Sägs olika överallt.

Tack på förhand//pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade uppkoppling via Ethernet-kabel att fungera?

I datorn bör du välja att datorn ska glömma nätverket så att det går att skriva in det nya lösenordet. I Windows 10 gör man det genom att klicka på symbolen för trådlöst nätverk (nära klockan i nedre högra hörnet) och sen högerklicka på nätverksnamnet för att välja Glöm. Därefter kan man välja nätverket igen och sen Anslut.

WPS-knappen är väl till för att ansluta en enhet trådlöst.

Hur du återställer routern bör stå i manualen: https://www.asus.com/se/support/Download-Center/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, gjorde bytet kablad. Har klickat glöm detta. Men nu kommer diverse felmeddelande bla Proxy saknas. Har inte gjort några ändringar i övrigt som borde föranleda problem. Asus skriver överallr att wps knappen skall hållas in. Supporten nämnde förbigående reset knappen. Därför lite kluven....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Turbopump sade:

Kontrollera vilken modell du har och följ sedan instruktionerna för den.

[Wireless Router] ASUS router Hard Factory Reset | Official Support | ASUS USA

Tack. Har läst den tidigare. Där av wps frågan. Min router finns givetvis inte med men lär tillhöra nr 1. (RT-AC57U). Då lär det vara wps knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RT-AC57U|WiFi Routers|ASUS Global

Den har även beteckningen AC1200 och då ska du använda metod 1.

1. Stäng av routern.

2. Tryck på WPS-knappen samtidigt som du startar routern.

3. Power lampan börjar lysa, håll fortfarande WPS-knappen intryckt.

4. Släpp WPS-knappen när Power lampan börjar blinka.

5. Power lampan slutar blinka och routern startar då om automatiskt.

Redigerad av Turbopump
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack. Då blir det rätt i alla fall.

Ipconfig /all säger att jag har samma på ip, dhcp och dns. Dvs mitt gateway nr. Detta på den enda aktiva kopplingen och då endast till routern. Kan ju knappast vara korrekt? Löser det sig vid återställande av routern? Inställt på automatisk i datorn.

Redigerad av plaincollar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör ju fabriksåterställningen helt och hållet på routern, vet inte vad du menar med "uppkopplad med lina".

Efter att du fabriksåterställt routern måste du konfigurera den igen som när den var ny, då går du in i routerns inställningar med en dator uppkopplad med nätverkskabel mot routern. Du får skapa användarnamn och lösenord m.m. 

När det gäller ASUS så har de ett enkelt gränsnitt som man följer och då brukar man komma rätt med konfigurationen, men du har väl gjort det förut när du köpte routern.

U14763_RT-AC57U_QSG_190826.pdf (asus.com)

Redigerad av Turbopump
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...