Gå till innehåll

Larm vid kommunikationsavbrott


Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Kommunikationsavbrott kan väl avse diverse saker som t ex fel i en switch, internetuppkoppling ur funktion, en enhet som slutat leverera mätdata eller helt enkelt en kapad kabel.

Letar efter någon funktion, program, eller "färdig utrustning" som schemalagt pingar utvalda IP-adresser och larmar när svar uteblir. Larm kan skickas via t ex mejl eller som sms. Något larm för bredbandet är också bra, routern kan ju svara på ping även om bredbandet är nere. Larm för bredbandet bör vara "externt", såvida det inte finns någon sekundär uppkoppling i nätverket eller något internt system för att skicka sms. En tanke är också om det går att skanna nätverket efter mätdata som skickas regelbundet, och larma om det datat uteblir (efter en viss tid).

Det beskrivna avser en bostadsrättsförening med diverse utrustning i fastighetsnätet (switchar, kameror, värmestyrning, fläktsystem, uppkopplade tvättstugor, m m).

Har googlat t ex "monitor network equipment" och "network status monitor" (utan fnuttarna) men träffarna då avser mest större företagsnätverk, inkl datorhallar och datacenter.
15 Best Network Monitoring Tools & Software 2022 Paid & Free! (pcwdld.com)
13 Best Network Monitoring Tools & Software for 2022 (Free & Paid) (comparitech.com)

Har också googlat med ordet ping (förstås), men hittar även då bara "större system" och funktioner som kräver abonnemang (fast kan ju ha missat något bra).
11 Best Ping Monitoring Software Tools for 2022 (Free + Paid) (comparitech.com)

IP-scanners finns det flera men det jag är ute efter är alltså något som regelbundet pingar ett antal utvalda IP-adresser och kan larma. Det är "bara" en brf det handlar om, ingen stor kritisk affärsverksamhet.

Det finns förmodligen andra sätt än ping för att kolla utrustning. Så tips om andra sätt att larma är förstås välkomna, även tips om bra artiklar att läsa eller lämpliga ord att googla.

(Utrustning kan ha funktioner som slutat fungera och ändå svara på ping, och där kan stora system för övervakning använda andra sätt för att hitta problem. Men jag tänker mig att ping kan fungera bra för utrustningen i brf'en.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid ett flertal tillfällen kollat "nätverket" så som du beskriver med ping. Det kan ha varit att pinga ping.sunet.se för att se om internet lever och eller ping på en nätverksresurs för att de om den lever osv. Det förutsätter ju då att man pingar "någon" som svarar på ping, normalt.

Jag har då skapat en loggfil som berättar klockslag samt om det lyckades eller ej. Mail skulle jag enkelt kunna lägga till men inte SMS.

Jag skulle även kunna hämta utmaskad data från en URL och på så sätt övervaka om en hemsida har förändrats eller ej.

Det här gör jag, eller gjorde, med en enkel "task" i programmet AutoMate. Det programmet är dock ohyggligt dyrt, men det fungerar!

Jag hade en backup av en sådan task där jag kollar om en "device" på nätverket finns med:

image.thumb.png.3805e4a99477a481837a9c4f073234dd.png

eller som AML:

image.thumb.png.20233078bdeaf446c713d295d92c4a5c.png

"Trigger" sätts på annan plats i AutoMate.

Jag tänker att det borde gå att skriva motsvarande kod i annat språk och låta Schemaläggaren köra detta på valfria intervaller?

Ska se hur det skulle bli om jag petar dit mail...

.. blev så här då

image.png.5cd0d1b0ce0c38450ae2d1f7168d26f8.png

 

image.png.35ad69582dbc6b5f4289db7eeb7f77c2.png

serverinställningar ligger på annan plats i Automate

Redigerad av Mikael63
med mail
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det här gör jag, eller gjorde, med en enkel "task" i programmet AutoMate. Det programmet är dock ohyggligt dyrt, men det fungerar!

Tack för tips. Har du någon länk till information om programmet? Googlat Automate men får träffar om både det ena och det andra. (Kanske missade men hittade inget i inlägget som identifierar detta Automate.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med våra kommunikationstekniker och vi på företaget använder SNMPc. Däremot så rekommenderar de ett system som heter Zabbix som är gratis och som han själv använder i hemmet. Han sa att det kräver sin man vid installationen så allt blir rätt men sen är det kanon. Observian är ett annat han rekommenderade också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Venoms sade:

Jag har kollat med våra kommunikationstekniker och vi på företaget använder SNMPc. Däremot så rekommenderar de ett system som heter Zabbix som är gratis och som han själv använder i hemmet. Han sa att det kräver sin man vid installationen så allt blir rätt men sen är det kanon. Observian är ett annat han rekommenderade också.

Tack, nu har jag lite att grotta i, inkl tipset från Mikael.

Men jag undrar, ska det vara Observian? Det verkar vara något annat, men fick träff på Observium när jag googlade.

https://www.observian.com/
https://www.observium.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • Lösning

Har hittat ett program som verkar göra det jag vill. Det går att ange ett antal utvalda IP-adresser, och ange intervall för ping, m m. Det går också att skicka larm, t ex med e-post. Programmet hanterar inte e-postlarm helt på egen hand, men kan trigga PowerShell-script som sen hanterar e-posten.

PingInfoView från NirSoft

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Fortsätter i den här tråden med några rader om övervakning av t ex en internetuppkoppling, som Mikael skrev om i ett inlägg - "pinga ping.sunet.se för att se om internet lever". Har hittat en pryl som kan användas för bl a det.

Startar om och övervakar funktionen på dina nätverksenheter - Direktronik AB

Enheten kan användas på flera sätt, men ett är att ha den ansluten i ett lokalt nätverk och pinga något på internet. Man kan ställa in att den ska testa ett antal gånger, med något lämpligt intervall, och saknas svar vid alla tillfällen så kan den skicka e-post och meddela om problemet (se mer nedan, nätet är ju nere). Den kan också ställas in att automatiskt starta om t ex en router, och också mejla om det så man får information om att det hänt. Man kopplar nätadaptern för routern till ett relä i Watchdog2, och vidare till routern. Reläet bryter strömmen till routern en stund och ansluter igen. Ställer man in så att mejl ska skickas så skickas det först efter att uppkopplingen finns där igen (ifall det är vad bevakningen handlar om).

Det finns fler möjligheter med den här lilla burken, men beskrivningen avser det som intresserar mig mest.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Smidig sak! Dock i dyraste laget tycker jag. Finns en tillgänglig dator, eller en Raspberry Pi, går det att göra samma sak där, ett USB-relä kostar en hundring.

För användning hemma eller för något mindre företag där man själv kan styra och ställa kan man förstås komma undan billigare. Men i en brf kan det bli problem med hembyggen, den/de som fixat utrustningen, och har haft hand om den, kommer förr eller senare behöva lämna över till andra. Bättre då med "färdiga lösningar". Och med några hundra lägenheter så blir kostnaden per lägenhet endast några tior.

Sen ska pengar förstås inte slösas på vad som helst, men här i brf'en kan den här prylen göra nytta. Internetuppkopplingen för fastighetsnätverket krånglar inte ofta men när det händer så fungerar t ex inte porttelefonerna, som ringer till de boendes mobiler (eller hemtelefoner). Det går heller inte att boka tvättstugorna via internet, m m. Så i sammanhanget är 3000 kr + moms helt okej.

Inte så tekniskt märkvärdigt men bra att burken själv kan hantera en omstart. Då löses problemet rätt omgående mot att någon annars får ett meddelande och måste ta sig till routern (i det här fallet) för att starta om.

IP watchdog - IP-nätets vakthund (direktronik.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...