Gå till innehåll

Flytta från Win 10 på gammal dator till Win 11 på ny.


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

Härtill är jag nödd och tvungen. :angry:

Nu behöver ett tips på dagens sätt att flytta från en gammal Win 10-dator till en ny Win 11-dator.  Jag inbillar mig att jag först  rensar bort det som inte ska med. Sedan skall allt som är kvar flyttas. Också  program som jag inte längre har något installationsmedium till. (Om dessa sedan går att använda i Win 11 visar sig väl så småningom.)

Jag vill inte ha med felet som gör att att det plötsligt inte går att skriva från mitt tangentbordet som händer på min gamla dator.

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men det går inte att flytta installerade program från en Windows-installation till en annan Windows-installation så vitt jag vet eftersom programmen lägger in poster i Windows-registret räcker det inte med att kopiera filer och det går inte för ett "flytt"-program att veta allt som programmet har lagt in i registret.

Eftersom det i alla fall tidigare verkade vara ett hårdvarufel med tangentbordet så lär det ju inte flyttas över.

On 2022-07-21 at 15:13, Hans Peter sade:

Säg den glädje som varar beständigt. Nu är det slut på friden igen. Trådlöst tangentbord fungerar. Efter omstart fungerar också det ordinarie.

Fler tips?

/hans peter

Egna dokument, bilder och annat liknande går att flytta på många sätt t ex genom att ansluta båda datorerna till ett lokalt nätverk och så flytta filerna med Utforskaren eller via Dropbox, OneDrive, Google Drive mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

det går inte att flytta installerade program från en Windows-installation till en annan Windows-installation

Det här brukar kunna ge mothugg. Det ska visst finnas mjukvaror för detta men frågan är om detta verkligen fungerar helt "autonomt"? Jag skulle tro att det kan fungera för vissa program men knappast alla (ja det beror ju på vilka program som är aktuell i just detta fall) och då blir det likt fö*****at handpåläggning.

Jag tycker det kan vara lika bra med en fräsch installation av varje program när man gör en fräsch installation av OS,et. Man får då också möjlighet till lite eftertanke - behövs verkligen det där superbraa programmet när det inte startats  på tre år? (Typ vattenpass-appen i mobilen - smart & bra men när används den?)

Installationen går ju i regel snabbt, jobbet blir sen när alla personliga inställningar ska fixas till.

Installationsfiler finns ju oftast att hämta på nätet hos resp. utgivare av programmen.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag tycker det kan vara lika bra med en fräsch installation av varje program när man gör en fräsch installation av OS,et.

Efter Cecilias nedslående svar har jag till fullo insett min belägenhet. Jag har dock redan hunnit vänja mig vid tanken. :D Jag har en hel del program av äldre snitt som jag faktiskt lyckats få med mig från Win XP till Win 10, (hur jag nu har lckats med det. Jag hittade kanske installationsfilerna någonstans), som jag nu blir av med. Men man skall ju nte gråta över spilld mjölk. 

Finns det möjligen någon tröst i bedrövelsen genom ett program som identifierar och hjälper till att ta bort bloatware från min nya dator? (Fast det är kanske egentligen en annan tråd.)

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Hans Peter sade:

Finns det möjligen någon tröst i bedrövelsen genom ett program som identifierar och hjälper till att ta bort bloatware från min nya dator?

IT doktorn rekommenderade detta program
https://privazer.com/sv/ här https://www.alltomwindows.se/topic/32381-privazer-bra-städprogram-som-är-ett-strå-vassare-än-ccleaner/

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Hans Peter sade:

Efter Cecilias nedslående svar har jag till fullo insett min belägenhet. Jag har dock redan hunnit vänja mig vid tanken. :D Jag har en hel del program av äldre snitt som jag faktiskt lyckats få med mig från Win XP till Win 10, (hur jag nu har lckats med det. Jag hittade kanske installationsfilerna någonstans), som jag nu blir av med. Men man skall ju nte gråta över spilld mjölk. 

Beklagar att det jag skrev var så nedslående men normalt är det ju så men det finns vissa undantag och kanske mer tur om de är så gamla som från XP-tiden.  Du kan alltid pröva med att kopiera över programmets mappar och se vad som händer när du försker starta dem.

12 timmar sedan, Hans Peter sade:

Finns det möjligen någon tröst i bedrövelsen genom ett program som identifierar och hjälper till att ta bort bloatware från min nya dator? (Fast det är kanske egentligen en annan tråd.)

Vad är det för datortillverkare och vad är det för program du vill ha bort?
Det mesta går ju att avinstallera på helt vanligt sätt direkt i WIndows 11 - Inställningar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, X-Men, för tipset.

"The ONLY software that moves your applications, files, and settings to a new PC". Det var ju intressant, men dyrt. Ordet ONLY gör mig dock något fundersam. Det är tydligen svårt att åstadkomma ett program av det här slaget eftersom inte fler försöker. Några begränsningar finns det också varför jag tar mig ytterligare en funderare.  

Har du använt programmet själv?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mikael63! Jag skall ha din fråga i åtanke när jag har fått datorn och är klar med migrationen. Då vet jag först vad jag saknar.

/hans peter

PS. Jag behöver nog inte nyttja dina tjänster. Kom plötsligt på att jag hade kvar min XP-maskin. Där sparade jag alla installationsfiler i en mapp. Den har jag nu på en sticka. :D

Redigerad av Hans Peter
PS
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Hans Peter sade:

Tack, X-Men, för tipset.

Har du använt programmet själv?

/hans peter

 Nej, jag har aldrig använt ett program för att flytta över installerade program med mera från en dator till en annan.
Jag har alltid gjort en nyinstallation. 
Priset på runt 500 kronor tycker jag inte är så dyrt egentligen. 
 

Det finns andra alternativ som i vissa fall är betydligt dyrare. Här är en sida som jämför PCmover med FastMove samt nämner några andra alternativ, som i många fall är mycket begränsade:

https://www.saashub.com/compare-pcmover-vs-fastmove?ref=sidebar

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag från mig är att du kör Belarc Advisor i din gamla dator.
Belarc Advisor kan plocka fram licensnyckeln till de flesta program. Har du inte kvar licensnyckeln kan Belarc Advisor vara en hjälp om du väljer att installera programmen istället för att flytta dem. Det innebär också att du i en del fall kan hämta installationsfilerna från nätet och använda licensnyckeln från Belarc om du saknar originalmediat.

Belarc Advisor är kostnadsfri och hämtas här:

https://www.belarc.com/products/belarc-advisor/download

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning
On 2022-08-12 at 16:28, X-Men sade:

 Nej, jag har aldrig använt ett program för att flytta över installerade program med mera från en dator till en annan.
Jag har alltid gjort en nyinstallation. 

Nu har jag fått min nya dator och bestämt mig för att göra som du. Förhoppningsvis kan jag  eleminera en del skräp på vägen (och hitta installationsfiler till det som jag vill ha kvar).

/hans peter

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...