Gå till innehåll

Återställa navigeringsfönstret


Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

Jag har M365 som uppdaterades nyligen och nu sitter navigeringsfönstret på vänster sida och stör istället för i botten som alltid. Finns det något sätt att återställa eller ska jag bli tvungen att avsluta M365 abonemanget bara för att Ms är eländiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Venoms sade:

Jag har M365 som uppdaterades nyligen och nu sitter navigeringsfönstret på vänster sida och stör istället för i botten som alltid. Finns det något sätt att återställa eller ska jag bli tvungen att avsluta M365 abonemanget bara för att Ms är eländiga

Microsoft 365 är en abonnemangsform, där olika program och tjänster ingår beroende på vilket abonnemang man prenumererar på. Så en fråga blir vilket program det är du avser?

I Outlook, t ex, finns navigeringsfönstret till vänster och det har det väl alltid gjort. Både i köpeversionerna och installerat baserat på 365.

Microsoft 365 – Prenumeration på Office-appar | Microsoft 365

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Venoms sade:

Jo.. Jag vet att det ingår olika appar. Jag har dem alla. Det jag undrar över är Outlook...

Är det navigeringsfönstret du frågar om eller något annat fönster/fält? Som jag skrev så brukar väl navigeringsfönstret i Outlook finnas till vänster. Och i information från Microsoft så står det "Navigeringsfönstret visas till vänster ..."
Vad är navigeringsfönstret? (microsoft.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i Outlook fanns navigeringsfönstret längst ner.. Det är epost, kalender, kontakter och uppgifter som visas som standardikoner.

Förr kunde man klicka på de tre prickarna och välja navigeringsfönster...

Nu ska man välja alternativ, avancerat navigerings fönster. Där ska man välja att komprimera för att återställa som ursprung.. 

Nu finns där bara läsfönster om man vill ändra något.

Jag har sett annan info där det sägs att MS har tagit bort den möjligheten att ändra. De tycker kanske att det är bra att ha alla ikoner fästade till vänster skärmsida i Outlook.

Om det är så, kommer jag att avsluta mitt abonnemang på M365 sedan det utvecklades och välja något helt annat då det stör mig så oerhört att ha dem (ikonerna) placerade i höjdled.

Fattar du vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

Förr i Outlook fanns navigeringsfönstret längst ner.. Det är epost, kalender, kontakter och uppgifter som visas som standardikoner.

...

Det du verkar kalla Navigeringsfönster är knapparna längst ned i Navigeringsfönstret, för att växla mellan E-post och övrigt du räknar upp. Navigeringsfönstret visas till vänster precis som tidigare, se länken i mitt förra inlägg.

Med de tre prickarna menar du väl att visa de knappar som inte direkt får plats på bredden i botten på Navigeringsfönstret. Vilka man direkt vill se där, turordningen, går att ändra i Alternativ (Navigeringsalternativ) för Navigeringsfönster.

Navigeringsfönstret kan minimeras och då radas de nämnda knapparna upp på höjden, men då "minimeras" också listan med Inkorgen, Skickat, m m (när e-post är valt).

Det du skriver om att där bara finns läsfönster hänger jag inte med på / hittar inte.

Jag har Outlook i ett 365-abonnemang och senaste versionen, och det ser ut som tidigare. Knapparna i botten av Navigeringsfönstret, som jag har inställt på Normal. Du har inställningar för Navigeringsfönstret i menyn Visa.

Kollar jag en mejladress som hör hemma hos Microsoft, med webbmejl, så ser det ut som Mikael visar i bilden.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Alternativ -> Avancerat. 

Mikael63 har precis visat vad jag menar och det suger fett. Det går inte att ändra på och jag vill inte ha det så. Eller så hittar jag bara inte. Det ställe som hänvisas till i tidigare versioner finns inte längre.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade jobbardatorn. Där har jag

image.png.e0a10c6bda579325f28604372a7d8a5e.png

och där ligger knapparna kvar längst ner

image.thumb.png.4100c0accc379e322924a7a3ec81376d.png

jag hittar ingen inställning för att placera dem någon annanstans heller...

image.thumb.png.33e33a73d9d272a95d51c27e61f8928c.png

Tillägg:

Eller jodå! Jag kan flytta dem till vänster men då flyttas allt till vänster:

image.thumb.png.b9f46cfa5422798fba7fb6b8f45a866f.png

Se:

image.png.03c84b01ce9d2c6f4dd14d595eaba92d.png

Redigerad av Mikael63
vänster
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Venoms sade:

Mikael63 har precis visat vad jag menar och det suger fett. Det går inte att ändra på och jag vill inte ha det så. Eller så hittar jag bara inte. Det ställe som hänvisas till i tidigare versioner finns inte längre.

Det ser alltså ut i ditt installerade Outlook som det gör i Mikaels bild från webbläsaren, där Navigeringsfönstret är "Normalt" (inte "Minimerat") och med knapparna till vänster om mapparna? 

Kan det vara så att du har fått en senare version än vad jag har (och Mikael) trots att det anges att jag har den senaste versionen när jag startar en manuell uppdatering.

Min version, när man klickar "Om Outlook":

image.png.34fdd9b78f15be2da01634548b0d0de6.png

Följande information visas också, med ett något senare versionsnummer. Kan du kanske ha fått den versionen? Men sådana här förändringar borde väl medföra "högre nummer" längre till vänster i versionsnumret.

image.png.6193c1f9fde1adc617a726f46da76693.png

 

3 timmar sedan, Venoms sade:

Gå till Alternativ -> Avancerat. 

Antar att du menar Alternativ i Arkivmenyn, och där ser det ut precis som i Mikaels bilder i hans senaste inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
4 timmar sedan, Cecilia sade:

Det finns ett tips på sidan https://techcommunity.microsoft.com/t5/outlook/navigation-bar-moved-to-left/td-p/3251517/page/5 i ett inlägg daterat Aug 11 2022 06:52 PM.

 

 

 

 

 

Vet du Cecilia.. Jag tror jag älskar dig :) Jag hittade lösningen för mig.

Regedit.

Leta rätt på: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Common\ExperimentEcs\Overrides

Om det inte finns redan skapa strängvärde: Microsoft.Office.Outlook.Hub.HubBar

Ge det värdet: False

Spara och starta om Outlook

Allt som det var tidigare Perfekt, den får leva ett tag till

 

Redigerad av Venoms
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Venoms sade:

Den jag har är den absolut senaste ...

Det trodde jag också att jag hade, men det tycks man inte kunna lita på.

2 timmar sedan, ChristerE sade:

Kan det vara så att du har fått en senare version än vad jag har (och Mikael) trots att det anges att jag har den senaste versionen när jag startar en manuell uppdatering.

Vad är det för version du har, så jag kan jämföra med min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-13 at 19:27, Venoms sade:

Min version uppdaterades 2022-08-09.

Filversion 16.0.15427.20210

Venoms problem är löst, men det här med versioner och uppdatering förbryllar mig lite så jag skriver några rader, det kanske intresserar någon.

I kontoinformation för min installation anges samma version som Venoms fått, men det är väl versionen som visas när man klickat "Om Outlook" som är den man har installerad, se bilder i ett av mina tidigare inlägg. Jag har inte fått knapparna för e-post och kalender, m fl, flyttade inom Navigeringsfönstret och har rimligtvis fortfarande versionen som slutar med .20182.

Har klickat "Uppdatera nu" och får till svar att jag har den senaste versionen. Det kan ju vara så att Microsoft sprider ut uppdateringar över tid, och att meddelandet om senaste avser det senaste som än så länge finns tillgängligt för min dator (en tanke i alla fall). Men då tycker jag informationen om senaste är lite vilseledande, det finns ju uppenbarligen en senare version. Så kan man undra vad informationen intill knappen "Om Outlook" avser. Kanske information om kommande uppdatering, men det finns där ingen länk att klicka på för deras uppmaning om "Läs mer ..."

Hittade följande vid googling. Där anger RAJU.MSC.MATHEMATICS att han uppdaterat till "the latest version v2207 build 15427.20210". Vilket är den version som anges intill "About Word"-knappen i bilden (i hans exempel), se länken nedan. Antar att det i hans fall då anges samma version om han klickar "About Word".
Microsoft Released Update v2207 ( build 15427.20210 click to run - Microsoft Community

Som sagt, ifall det intresserar någon.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...

Jag hänger på en gammal tråd med hopp om att det finns en lösning att flytta navigeringsfönstret till botten där det hör hemma.

Det gäller Microsoft 365 och min jobbdator. Har inte local admin behörighet, så jag kan inte editera registret. Har också Outlook i datorn och där var det bara att bocka ur Visa appar i Outlook. Använder i princip bara Outlook, men är ibland tvungen att använda Microsoft 365.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Japanmannen sade:

Jag hänger på en gammal tråd med hopp om att det finns en lösning att flytta navigeringsfönstret till botten där det hör hemma.

Det gäller Microsoft 365 och min jobbdator. Har inte local admin behörighet, så jag kan inte editera registret. Har också Outlook i datorn och där var det bara att bocka ur Visa appar i Outlook. Använder i princip bara Outlook, men är ibland tvungen att använda Microsoft 365.

Har du kontaktat ditt jobbs IT-avdelning? 
Erfarenheten jag har från mina olika arbetsgivare är att jobbets IT låser nästan allt i företagsdatorer för att hålla ohyra ute. Det begränsar även användarens möjligheter att anpassa datorn till användarens önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, X-Men sade:

Har du kontaktat ditt jobbs IT-avdelning? 
Erfarenheten jag har från mina olika arbetsgivare är att jobbets IT låser nästan allt i företagsdatorer för att hålla ohyra ute. Det begränsar även användarens möjligheter att anpassa datorn till användarens önskemål.

Nä, jag har inte gjort det. Men jag ska begära att tillfälligt få local admin behörighet, när jag har en eller ett par saker till att ändra till mitt önskemål. Det har aldrig varit nåt problem hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Japanmannen sade:

Jag hänger på en gammal tråd med hopp om att det finns en lösning att flytta navigeringsfönstret till botten där det hör hemma.

Det gäller Microsoft 365 och min jobbdator. Har inte local admin behörighet, så jag kan inte editera registret. Har också Outlook i datorn och där var det bara att bocka ur Visa appar i Outlook. Använder i princip bara Outlook, men är ibland tvungen att använda Microsoft 365.

Med "Har också Outlook i datorn ..." antar jag du avser en egen dator. Microsoft 365 är en abonnemangsform och har man ett 365-abonnemang där desktopappar ingår så är det Outlook även där (din sista mening lite förvirrande 😀). Jag abonnerar på 365 Personal och i mitt Outlook går det att bocka ur "Visa appar i Outlook". Men eventuellt är det som X-Men skriver, och att även denna inställning är låst i jobbdatorn (kanske inte ens visas) förutom t ex editering av registret som du kommenterat.

Bara som ett exempel, använder man Microsoft 365 Business Basic så ingår inte Skrivbordsversioner av programmen, men det är fortfarande ett Microsoft 365-abonnemang.
Jämför alla Microsoft 365-abonnemang | Microsoft

Microsoft 365 – Prenumeration på Office-appar | Microsoft 365

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, ChristerE sade:

Med "Har också Outlook i datorn ..." antar jag du avser en egen dator. Microsoft 365 är en abonnemangsform och har man ett 365-abonnemang där desktopappar ingår så är det Outlook även där (din sista mening lite förvirrande 😀). Jag abonnerar på 365 Personal och i mitt Outlook går det att bocka ur "Visa appar i Outlook". Men eventuellt är det som X-Men skriver, och att även denna inställning är låst i jobbdatorn (kanske inte ens visas) förutom t ex editering av registret som du kommenterat.

Bara som ett exempel, använder man Microsoft 365 Business Basic så ingår inte Skrivbordsversioner av programmen, men det är fortfarande ett Microsoft 365-abonnemang.
Jämför alla Microsoft 365-abonnemang | Microsoft

Microsoft 365 – Prenumeration på Office-appar | Microsoft 365

Jag har både Outlook 2021 och 365 i jobbdatorn, men som jag skrev så är Outlook det som gäller utom enstaka gånger då jag är tvungen att använda 365. Så jobbdatorn var enkel att rätta till.

Alla på min avd använder 365, vilket jag inte förstår. Det finns ingen struktur i 365 som i Outlook, man har mer inställningar för E-post och kalender och Outlook är snabbare. Finns bara fördelar med Outlook klienten.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Japanmannen sade:

Jag har både Outlook 2021 och 365 i jobbdatorn, men som jag skrev så är Outlook det som gäller utom enstaka gånger då jag är tvungen att använda 365. Så jobbdatorn var enkel att rätta till.

Alla på min avd använder 365, vilket jag inte förstår. Det finns ingen struktur i 365 som i Outlook, man har mer inställningar för E-post och kalender och Outlook är snabbare. Finns bara fördelar med Outlook klienten.

Undrade först om du har två installerade klienter i jobbdatorn, en köpt (Outlook 2021) och en baserad på abonnemang för 365. Men så skriver du "Finns bara fördelar med Outlook klienten", vilket får mig att anta att du med 365 avser webbmejl (för mejltjänst från Microsoft, klienten hanterar alla möjliga operatörer).

Är det webbmejl du vill flytta navigeringsfönstret i så undrar jag om det alls går att göra med registret, även med adminbehörighet (se ditt första inlägg).

Så trodde jag inte att navigeringsfönstret hade flyttats till vänster i Outlook 2021. Köpta licenser uppdateras inte på samma sätt som e-postklienten i 365-abonnemang, man får köpa nästa version när den kommer (fast för Outlook kanske det inte blir någon mer efter 2021). Flytt till vänster hade väl inte gjorts i 365-versionen av Outlookklienten (se Venoms första inlägg i tråden, aug 2022) när Outlook 2021 lanserades. Men är det flyttat i din köpta Outlook 2021 så var det väl så redan i den versionen. (Det är väl inte så att den installerade klienten baseras på ett 365-abonnemang fast du kallar den 2021?)

365 säger alltså inte mer än att något avser ett abonnemang (på appar och tjänster), man har inte köpt det.

Begreppet Outlook kan avse både det ena och det andra.
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)

Här en del att läsa om skillnader mellan Office 2021 och 365-abonnemang.
Microsoft 365 vs. Office 2021: What's the Difference? (howtogeek.com)
MS Office 2021 Vs Microsoft 365 Apps: What’s the Difference Between Both? (nucleustechnologies.com)
Microsoft 365 vs Office 2021: Comparison | EPC Group

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
38 minuter sedan, ChristerE sade:

Undrade först om du har två installerade klienter i jobbdatorn, en köpt (Outlook 2021) och en baserad på abonnemang för 365. Men så skriver du "Finns bara fördelar med Outlook klienten", vilket får mig att anta att du med 365 avser webbmejl (för mejltjänst från Microsoft, klienten hanterar alla möjliga operatörer).

Är det webbmejl du vill flytta navigeringsfönstret i så undrar jag om det alls går att göra med registret, även med adminbehörighet (se ditt första inlägg).

Så trodde jag inte att navigeringsfönstret hade flyttats till vänster i Outlook 2021. Köpta licenser uppdateras inte på samma sätt som e-postklienten i 365-abonnemang, man får köpa nästa version när den kommer (fast för Outlook kanske det inte blir någon mer efter 2021). Flytt till vänster hade väl inte gjorts i 365-versionen av Outlookklienten (se Venoms första inlägg i tråden, aug 2022) när Outlook 2021 lanserades. Men är det flyttat i din köpta Outlook 2021 så var det väl så redan i den versionen. (Det är väl inte så att den installerade klienten baseras på ett 365-abonnemang fast du kallar den 2021?)

365 säger alltså inte mer än att något avser ett abonnemang (på appar och tjänster), man har inte köpt det.

 

Navigeringsfönstret har flyttats från botten till vänster någon under de 3 senaste veckorna i både 365 och Outlook. Har alltid legat längst ner innan.

Start och alla program visar Microsoft 365 (Office). Kollar jag i Software Center så står det Microsoft 365 Apps inkl. Outlook. I program och funktioner finns Microsoft 365-Apps for enterprise.

Version på Outlook: 2302  16130.20644

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...