Gå till innehåll

Kommer vi återgå till HHD-diskar?


Recommended Posts

Inte säker på frågan, men som lagringsmedia kommer en hårddisk över lång tid framöver att dominera.
Ett exempel på detta är Seagates ofattbara 200 TB hårddisk för data centers:
https://www.controle.net/storage-seagate/storage-200tb-exos-ap-4u100-seagate

Som lagringsmedia behövs heller inte extremt snabba läs- och skrivhastigheter (idag).
Jag antar att det är en fråga om kostnad också, kr/GB
Men detta just för data centers och andra faciliteter som hanterar extremt stora datamängder.

Titta bara på CERN https://home.cern/science/computing/storage
Citat:
Even after the drastic data reduction performed by the experiments, the CERN Data Centre used to process on average one petabyte (one million gigabytes) of data per day during LHC Run 2.

Fast dom använder förstås band (tape) för att kunna lagra extremt stora datamängder.
https://home.cern/news/news/computing/cern-data-storage-gets-ready-run-3

Citat: The custodial copy of all of CERN’s physics data – amounting to about 340 petabytes –  is stored on magnetic tapes at the CERN Data Centre, also called the WLCG “Tier-0”.

[Edit]
Dessutom är magnetband säkrare mot dataförlust, korrupta data och haverier jmfrt med hårddisk eller SSD för den delen.
https://spectrum.ieee.org/why-the-future-of-data-storage-is-still-magnetic-tape

Som kuriosa hade jag en kollega på Ericsson för flera år sedan som konstruerade ett litet kretskort med styrkrets samt kopplat till en VHS-video bandspelare, vilken han kunde använda som backup & restore hemma för privat bruk.
Kodade egen programvara i C och har för mig att VHS spelaren anslöts via FireWire eller om det var via parallelporten till datorn (osäker där).

Det började som ett litet kul projekt, men sedan visade det sig att det fungerade över förväntan.
Ryssarna tillverkade och sålde faktiskt sådana kontrollenheter i mitten av 90-talet för att kunna ansluta befintlig VHS-video bandspelare till datorn för backup & restore.

Kommer inte ihåg hur mycket data ett 240 min VHS band kunde lagra, men jag minns att det var mycket med den tidens mått mätt.
Dock var det långsamt, att lagra eller läsa ett fullt sådant 240 min band tog just den tiden eller ännu mer eftersom lagringstabellen ofta låg i början av bandet och sedan kommer datat efter i sekventiell ordning och beroende vilket data man skulle hämta så var det ett väldans spolande på spelaren....

När jag tänker på saken så har jag faktiskt sett ryssarnas programvara kopplat ihop med en VHS-spelare och programvaran såg ut som en idendisk kopia av Norton Commander (NC) med samma F-knappar etc. fast gjord för just detta. Kördes i MS-Dos 6.22 miljö.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fortfarande en fördel med HDD gentemot SSD.

En HDD som kraschat är än idag betydligt lättare att rädda data från skivorna, så länge skivorna inte skadats allvarligt. Har mekaniken som styr läs/skrivhuvudena gått sönder eller elektroniken havererat, går det fortfarande att komma åt det som är lagrat på skivorna genom att sätta skivorna i en dedikerad läsare för räddning (företaget IBAS är ett av de företag som finns idag som fixar detta).

En SSD som havererar är det mycket svårt att komma åt det som är lagrat då det krävs elektrisk energi till kretsarna för att läsa av dem. 
I ett sådant läge är HDD ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Thirteen sade:

There’s a new reason HDDs could be better than SSDs

Vad tror ni, kommer vi återgå till HHD-diskar?

Återgå? Påstår att HDD och SDD kompletterar varandra utmärkt idag. För dom flesta normala bärbara datorer t.ex fungerar kanske SD bättre än HDD, alla vill ha tunnare och lättare bärbara, och då är SDD i olika format utmärkt.

Vanliga stationära, är det nog en blandning av dessa som är vanligt. Servrar och NAS, är det fortfarande HDD som är bäst, speciellt om man vill ha stora diskar, från 2TB och större, SSD i dessa storlekar blir på tok för dyra för vanligt folk, tänk dig en SDD på 4TB, vem har råd med sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant input.

Antar att det kan komma bero på vilken målgrupp hårddisktillverkarna vill nå, som kan få utvecklingen att gå oanade vägar.

Om exempelvis laptop försäljningen är hög och många konsumenter efterfrågar just en miljövänlig hårddisk så blir kanske en ny utvecklingen given där, eller bara som en nisch.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Oavsett mekanisk hdd eller elektronisk SSD så är väl det optimala att den aldrig någonsin kraschar och att den håller "för evigt" dvs även om mina barn och barnbarn plockar fram den om 50 eller 100 år så ska den fungera perfekt. Vilket naturligtvis bara är en önskedröm som aldrig kommer att bli uppfylld.
Sedan är det väl också, åtminstone för dagen år 2023 - en kostnadsfråga. Håller själv på väldigt mycket med (amatör) videofilmning och filmar mest i 1080p full HD (2K) XAVC S format och då blir det - BAMSEFILER. Dessutom håller jag på att digitalisera min vinylskivsamling på dryga 5000 LP. Så ett lagringsmedium på 100 - 200TB skulle inte sitta helt fel. Molnlagring är helt utesluten eftersom jag bor på landet och saknar fiber och kör via mobilt bredband dvs via mobilmasterna.
Jag har väl ett drygt 100 tal gamla mekaniska snurrande hdd som än så länge funkar så vitt jag vet. Har inte satsat på SSD men kommer att köpa några framöver. Gjorde förövrigt (ett felköp) av en M.2 SSD för några veckor sedan då jag var för dåligt påläst och trodde att alla SSD hade vanlig standard SATA-anslutning. Men där gick jag på en blåsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, elektronikfreak sade:

Dessutom håller jag på att digitalisera min vinylskivsamling på dryga 5000 LP. Så ett lagringsmedium på 100 - 200TB skulle inte sitta helt fel.

Gjorde förövrigt (ett felköp) av en M.2 SSD för några veckor sedan då jag var för dåligt påläst och trodde att alla SSD hade vanlig standard SATA-anslutning. Men där gick jag på en blåsning.

Beroende på vilket format du tänker använda vid konverteringen från vinyl till disk kan du komma undan med mindre lagringsyta. FLAC kan ge dig 15MB lagring per 3 minuters musik. Då skall du fortfarande ha kvar "CD-kvalitet". 
Dryga 5000 LP ger dig en lagringsstorlek på runt 70TB, eventuell mindre. Det är inte alla LP som är fyllda till bredden med musik.

Blåsning beträffande SSDn tycker jag inte du är. Ett nytt moderkort idag har för det mesta anslutning för M2. En disk kopplad till M2, i synnerhet om denna M2-anslutning är kopplad till PCIe-4, blir oerhört snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vanliga" bandbackupper lever ju kvar i special-lösningar (om man kör på rätt sätt är de t.ex immuna mott gisslan-program). Banden har väl dödförklarats ett antal gånger redan under det förra årtusendet. 

Å andra sidan har väl optiska media, disketter och zip-drives i princip förpassats till Historiens skräphög.

Men jag skulle tro att den mekaniska HD:n kommer att leva vidare på samma sätt som Banden. Jag kan lätt se att storkonsumenter i stil med "elektronikfreak" har ett antal olika lagringstekniker för att hantera data med olika pris, åtkomstkrav och känslighet även i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Beroende på vilket format du tänker använda vid konverteringen från vinyl till disk kan du komma undan med mindre lagringsyta. FLAC kan ge dig 15MB lagring per 3 minuters musik. Då skall du fortfarande ha kvar "CD-kvalitet". 
Dryga 5000 LP ger dig en lagringsstorlek på runt 70TB, eventuell mindre. Det är inte alla LP som är fyllda till bredden med musik.

Blåsning beträffande SSDn tycker jag inte du är. Ett nytt moderkort idag har för det mesta anslutning för M2. En disk kopplad till M2, i synnerhet om denna M2-anslutning är kopplad till PCIe-4, blir oerhört snabb.

Ska kanske tillägga att mitt uttryck att jag gick på en "blåsning" självfallet är helt och hållet mitt egna fel så inga dåliga vibbar ev faller på säljaren. Köper mycket begagnade datorprylar på Tradera och ibland har jag bara något tiotals sekunder på mig att ta ett ställningstagande om jag ska lägga ett vinnande bud.
Som bekant är det oftast den som köper ny elektronik idag som är den största förloraren och den som köper beg prylar i "nästan nyskick" som är den stora vinnaren.
Jag köpte för säkerligen 30 år sedan världens mest sålda vinylspelare - Technics SL-1200 Mk2. Det finns nog inte en enda radiostation av klass på den här planeten eller en enda DJ som inte ägt en SL-1200 Mk2. Grundutförandet sett ur ren HiFi-synpunkt är väl "ganska ok". Men byter man ut tonarmen mot en high end arm och sätter på en Moving Coil pickup i de högre prisklasserna och byter ut hela kablaget i spelaren så får man en skivspelare som lätt kan matcha vinylspelare i 100K kronors klassen. Och en bra DAC till detta så är HiFi-anläggningen i absoluta toppklass.
Så när jag digitaliserar vinylskivor så kör jag nästan enbart i 24 bit 192 kHz FLAC eller 24 bit 96 kHz FLAC dvs i high resolution, lite beroende på hur originalplattan låter. Det finns faktiskt även vinylplattor som är väldigt dåligt pressade och de får nöja sig med 16 bit 44,1 kHz FLAC. Dvs vanlig CD-kvalitet.
Jag minns att gitarristen Eric "Slowhand" Clapton sa när CDn kom i början av 1980-talet att han tyckte ljudkvaliteten på CD var så dålig så han funderade på att sluta ge ut skivor och enbart turnera och köra live.
Btw, datorprylar köper jag begagnade men HiFiprylar köper jag alltid nya!

Technics SL-1200 tillverkas återigen: https://www.tele-ha.se/produkt/technics-sl-1200gae-limited-edition

Redigerad av elektronikfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, elektronikfreak sade:

Oavsett mekanisk hdd eller elektronisk SSD så är väl det optimala att den aldrig någonsin kraschar och att den håller "för evigt" dvs även om mina barn och barnbarn plockar fram den om 50 eller 100 år så ska den fungera perfekt. Vilket naturligtvis bara är en önskedröm ...

4 timmar sedan, MH_ sade:

Men jag skulle tro att den mekaniska HD:n kommer att leva vidare på samma sätt som Banden. Jag kan lätt se att storkonsumenter i stil med "elektronikfreak" har ett antal olika lagringstekniker för att hantera data med olika pris, åtkomstkrav och känslighet även i framtiden.

Även om lagringsmedia är intakt i framtiden, och det fortfarande finns teknik som kan hantera den, så behöver man också programvara som kan tolka datat som finns på diskar, band och annat lagringsmedia.

Några artiklar:
Backup och långtidslagring: Så framtidssäkrar du dina filer - PC för Alla (idg.se)
Att välja filformat | Svensk Nationell Datatjänst (gu.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

att jag gick på en "blåsning" självfallet är helt och hållet mitt egna fel så inga dåliga vibbar ev faller på säljaren.

Vad är du anser att du blev blåst på? Min gissning är skillnaden på en vanlig m2 och en nvme. Vid en snabb blick och kanske lite ovana att se skillnader kanske texten som beskriver de två gör konsumenten lite blind för hur det faktiskt är. Så, ingen skugga på dig eller handlaren.

Annan lagringsmedia. Jag håller på HDD i min NAS som datadiskar och operativsystem på lagom liten SSD så att det blir ett billigt pris vid byte och snabbt installerat. Ju mindre de är desto snabbare går det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Venoms sade:

Vad är du anser att du blev blåst på? Min gissning är skillnaden på en vanlig m2 och en nvme. Vid en snabb blick och kanske lite ovana att se skillnader kanske texten som beskriver de två gör konsumenten lite blind för hur det faktiskt är.

Min tolkning av elektronikfreaks svar gällande M2 kontra SATA är att elektronikfreak har den traditionella SATA-anslutningen och inte M2 med gränssnittet stöd för enheter enligt med SATA. Det finns enheter med gränssnittet SATA som har såväl M2-anslutning som SATA-anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, elektronikfreak sade:

Köper mycket begagnade datorprylar på Tradera och ibland har jag bara något tiotals sekunder på mig att ta ett ställningstagande om jag ska lägga ett vinnande bud.

Jag köper inga begagnade datorprylar på Tradera. Säljarnas hantering av sådana produkter är långt ifrån vad de borde göra. Risken är mycket stor att de prylar som säljs kan vara medhäftade med ESD-skador.

5 timmar sedan, elektronikfreak sade:



Jag köpte för säkerligen 30 år sedan världens mest sålda vinylspelare - Technics SL-1200 Mk2. Grundutförandet sett ur ren HiFi-synpunkt är väl "ganska ok". Men byter man ut tonarmen mot en high end arm och sätter på en Moving Coil pickup i de högre prisklasserna och byter ut hela kablaget i spelaren så får man en skivspelare som lätt kan matcha vinylspelare i 100K kronors klassen. Och en bra DAC till detta så är HiFi-anläggningen i absoluta toppklass.

Det här kan man diskutera i det oändliga. 1976 kom SL-1200. Technics gav ut ett antal lite enklare modeller av Sl-1200 där en är SL-1510. Direktdriven skivtallrik och utan några som helst mekaniska funktioner för tonarmen. Den modellen köpte jag tillsammans med en Nakamichi-pickup, moving coil, MC-1000.
Istället för att hålla på att byta tonarm och kablage är det betydligt bättre att se till att högtalarna passar ens öron. Skillnaden i ljudkarraktär är betydligt större mellan högtalare och högtalare än vad det är i kablaget i en skivspelare. 
Det såldes svarta sammetsdukar som skulle täcka över CD-spelare för det gjorde att ljudet från spelaren blev bättre. Tidningen Hi-Fi & Musik hade under 1980-talet en lång artikel om allsköns prylar som skulle förbättra ljud. Specialtillverkade säkerhetsnålar att sätta i gardiner, kraftiga krokodilklämmor med mycket kraftig kort kopparkabel som skulle kortsluta ljudet i vattenrörskrökar i källarplan (gav bättre ljud i vardagsrummet), pincetter i plats som man klämde på CDn. Vände man pincetten åt ett håll fick man ut mer "Hi-Fi" ur CDn. Vände man pincetten 180 grader när man klämde på CDn fick man ut med "musik". 
Grön färg att måla kanten på skivan för att "stänga inne" ljudet i skivan så det tog vägen genom laserhuvudet istället. Det går att räkna upp ännu fler detaljer.

Det är inom ljudvärlden som i alla andra världar, har man inget att göra går det att hitta fel och brister i allt. Har man pengarna går det att gräva mer sig hur mycket som helst för att bränna dem på allsköns saker. Allt för att många söker efter brister i utrustningen istället för att njuta av det som de egentligen erbjuder.
 

Det här skriver jag som fortfarande sitter med Yamaha M2-slusteg med tillhörande Yamaha C2a-försteg. Infinity Column II-högtalare, ovan nämnda skivspelare, Yamaha CDX-920 CD-spelare, två kassettdäck, en med tre huvuden, en med fyra huvuden, dubbla kapstanaxlar i båda maskinerna och en av dem ombyggd av mig för att få den bättre än fabriksgjord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan, köper jag en produkt privat så är det ju min plikt att verkligen kolla upp att det objektet jag köper verkligen är en produkt som verkligen passar till det den är avsett för samt att det motsvarar mina förväntningar. Går jag däremot ut i en butik och handlar av en återförsäljare så kan jag ju i vart fall i viss mån skjuta över det ansvaret till säljaren/återförsäljaren.

Vad beträffar Tradera. Jag har nog köpt ett 75-tal hårddiskar under dryga ca 15 års tid och hitintills är det faktiskt bara en enda hdd som har kraschat. Eller snarare, den var defekt när jag fick den. Den hade det "svaga tickandet" som är en klar varningsklocka att den kommer att lägga av när som helst. För övrigt köper jag så gott som enbart hdd som är testade i Crystal Disk Info med fullgott resultat.
Alla jag handlat med har faktiskt packat hyfsat bra. En del lite sämre och en del så där "oerhört" bra. Dvs det har nästan tagit en timma att lyckas packa upp den köpta hdd.
Eftersom jag även "samlar gamla" HiFi-prylar så den absolut sämsta packningen jag upplevt var en man jag köpte en gammal fin vinylspelare av. Han hade bara ställt ner vinylsvarven i en bananlåda - noll packningsmaterial - utan bara lagt en packningstape runt kartongen - och när jag fick paketet låg skivspelaren i minst 1001 olika delar.
TRIST!  ☹️

Men kan man inte ta en sådan förlust så ska man inte handla beg prylar är väl min uppfattning. 😀

Vad jag åsyftade vad beträffar min 500GB WD Blue SN550 NVMe SSD.
Alla hdd jag känner till sedan 1995 i vart fall, och framåt, har ju varit IDE, SCSI eller SATA anslutningar på. Oavsett om det varit 3,5" eller 2,5". Och jag tog ärligt talat för givet att även ALLA SSD diskar idag har SATA-anslutning. Jag visst inte ens om att det fanns andra anslutningar typ M.2 ?????? Dåligt påläst kan man ju lugnt påstå att jag var.
Men för övrigt, detta "felköp" var troligen ett felköp som även säljaren jag köpte SSDn av hade gått på som för övrigt var en 52-årig man. SSDn låg för övrigt oöppnad i sin originalförpackning (blisterpack) och är köpt på Webhallen. Så vad beträffar objektet och säljaren har jag inga negativa åsikter.

Hade för övrigt tänkt sätta WD SN550 disken i en gammal HP ProBook 6470b som har några år på nacken. Men nu vet jag som sagt inte om det funkar med en NVMe M.2 disk i denna dator. Köpte förövigt en laptop till häromdagen - HP ENVY 17-3010eo men då den är ungefär av samma årsmodell som min ProBook 6470b så lär den väl inte funka i den datorn heller!?? Köpte den senare datorn enbart för att den hade 17,3" skärm. Hade gärna sett en 21" - 24" laptop på mitt skrivbord men de är väl inte uppfunna ännu. Snarare krymper ju alla laptops i storlek i motsats till mobiltelefoner som blir större och större för varje år!!???

En fråga till... någon som har varit med om att SSD diskar tappar sitt minne helt och hållet om de får ligga oanvända för länge. Dvs strömlösa?

Beklagar mitt långa inlägg. 😎

Redigerad av elektronikfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, elektronikfreak sade:

Hade för övrigt tänkt sätta WD SN550 disken i en gammal HP ProBook 6470b som har några år på nacken. Men nu vet jag som sagt inte om det funkar med en NVMe M.2 disk i denna dator. Köpte förövigt en laptop till häromdagen - HP ENVY 17-3010eo men då den är ungefär av samma årsmodell som min ProBook 6470b så lär den väl inte funka i den datorn heller!??

En fråga till... någon som har varit med om att SSD diskar tappar sitt minne helt och hållet om de får ligga oanvända för länge. Dvs strömlösa?

 

Enligt de uppgifter jag får fram om 6470b har den en Intel generation 3 av Core-serien. Den har således ingen M.2-anslutning då den är för gammal för en sådan.
3010e är äldre än 6470b då den innehåller Intels generation 2 av Core-serien.

En SSD har ingen backupspänning. Den är således strömlös när den inte används. Lagringen på disken sker genom att skapa ett statiskt läge för de transistorer som SSDn är uppbyggd av. Genom en speciell teknik får man till ett statiskt läge för transistorerna som man framställer och bygger upp alla grindar med mera med. Generellt kan en transistor inte inta ett specifikt statiskt läge men utvecklingen har gått så långt att det idag går att göra.

Hur länge transistorerna kan behålla sitt statiska läge känner jag inte till. Den information jag tagit till mig är att de kan behålla läget under mycket lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, X-Men sade:

Enligt de uppgifter jag får fram om 6470b har den en Intel generation 3 av Core-serien. Den har således ingen M.2-anslutning då den är för gammal för en sådan.
3010e är äldre än 6470b då den innehåller Intels generation 2 av Core-serien.

En SSD har ingen backupspänning. Den är således strömlös när den inte används. Lagringen på disken sker genom att skapa ett statiskt läge för de transistorer som SSDn är uppbyggd av. Genom en speciell teknik får man till ett statiskt läge för transistorerna som man framställer och bygger upp alla grindar med mera med. Generellt kan en transistor inte inta ett specifikt statiskt läge men utvecklingen har gått så långt att det idag går att göra.

Hur länge transistorerna kan behålla sitt statiska läge känner jag inte till. Den information jag tagit till mig är att de kan behålla läget under mycket lång tid.

Tack för ditt snabba svar. Jag hade som sagt planerat att sätta SSDn i min ProBook 6470b och tanka ner en (ny) Win 10 Pro från MS. Datorn (6470b) börjar bli lite halvtrött vilket ofta datorerna blir när OS har hängt med några år utan att blivit ominstallerat. Men då sprack den planen.
ENVY 17-3010eo köpte jag enbart för att den hade 17,3" skärm och kanske det viktigaste - den har HDMI-utgång. Streamar all film och TV-Play via en stationär dator till min Samsung TV sedan flera år tillbaka. Men som bekant så drar en stationär dator betydligt mer ström än vad en laptop gör, och med tanke på det tuffa elprisläget vi befinner oss i så tänkte jag att då kan jag köpa en billig gammal laptop och streama vid den till TVn istället. Kanske tom installerar "Linux" på denna dator trots att jag inte har mer kunskap om operativsystemet än att jag hört talas om namnet.

Vad beträffar att SSD tappar minnet. Läste på något forum att de tidiga SSD diskarna bara kunde behålla minnet några dagar innan de förlorade den lagrade infon. Vilket iof sig förvånar mig väldigt mycket då jag fick några 4GB "Traxdate" USB-minnen av IDG för massor av år sedan. Och de funkar än idag. Kollar dom kanske var femte år och än så länge har inga lagrade filer försvunnit eller blivit skadade.

Men mekaniska gamla hdd är nog det näst mest optimala för långtidslagring. Det mest optimala är (kanske) M-DISC som kom för ett antal år sedan.  🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, elektronikfreak sade:

Men som bekant så drar en stationär dator betydligt mer ström än vad en laptop gör, och med tanke på det tuffa elprisläget vi befinner oss i så tänkte jag att då kan jag köpa en billig gammal laptop och streama vid den till TVn istället. Kanske tom installerar "Linux" på denna dator trots att jag inte har mer kunskap om operativsystemet än att jag hört talas om namnet.

Vad beträffar att SSD tappar minnet. Läste på något forum att de tidiga SSD diskarna bara kunde behålla minnet några dagar innan de förlorade den lagrade infon. Vilket iof sig förvånar mig väldigt mycket då jag fick några 4GB "Traxdate" USB-minnen av IDG för massor av år sedan. Och de funkar än idag. Kollar dom kanske var femte år och än så länge har inga lagrade filer försvunnit eller blivit skadade.

Men mekaniska gamla hdd är nog det näst mest optimala för långtidslagring. Det mest optimala är (kanske) M-DISC som kom för ett antal år sedan.  🙂

Att välja en gammal bärbar dator framför en ny, bara för att hålla nere energiförbrukning, är inte ett helt lyckat val. Nya bärbar datorer förbrukar betydligt mindre energi än så gamla bärbara datorer du köpt, med bibehållen och även bättre prestanda. i7 generation 2 för bärbart är underlägsen i3 av senaste snitt, prestandamässigt. Dessutom drar en i3 klart mindre energi. 

Du kan alltid byta ut nuvarande HDD mot en SSD som har samma gränssnitt som nuvarande HDD har. Det gör datorn snabbare även med SATA-gränssnittet. 
Uppgifterna du läst på något forum kan inte ha något som helst relevant att göra med hur SSD fungerar. Inte ens i SSDns barndom. Den som skrivit om att SSD tappar "minnet" efter några måste ha blandat ihop det med andra lagringsformer. Möjligt att denna läst om utveckligen av SSD och då tagit del av informationen. Jag kan tänka mig att de första testenheterna kan ha haft problem med lagringsbeständigheterna. Men vi pratar nu om labbtester! 

Sony var tidigt ute med lagringsform på disc som håller mycket länge. Sony ligger bakom CD-tekniken tillsammans med Philips. De båda företagen enades om ett gemensamt system för att inte hamna i samma dilemma som bandhistorien kring Betamax och VHS (samt några system till). 
Sonys MiniDisc är ett magnetoptiskt lagringssystem som håller kvar informationen betydligt bättre än CD. Men Philips "vann" mest vid formandet av CD, vilket gjorde att Sony fortsatte med MiniDisc på egen hand.

Traditionella hårddiskar är inte så bra på att lagra information länge. Diskarna är magnetiska och magnetism avtar med åren. Det är med mekaniska diskar som med band, som kassettband, rullband, videoband, de tappar magnetism med åren. 
Enligt de senaste tester jag läst om kan SSD av senaste snitt och av bra kvalitet klara av att lagra informationen minst lika länge som HDD. I vissa fall till och med längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2022-08-20 at 15:15, Flyfisherman sade:

Som kuriosa hade jag en kollega på Ericsson för flera år sedan som konstruerade ett litet kretskort med styrkrets samt kopplat till en VHS-video bandspelare, vilken han kunde använda som backup & restore hemma för privat bruk.

Kodade egen programvara i C och har för mig att VHS spelaren anslöts via FireWire eller om det var via parallelporten till datorn (osäker där).

Jag hade en Corvus hdd på 5Mb med en inbyggd VHS(som backup) och MUX till min gamla Apple /// nån gång i mitten på 80-talet.
Grejerna köpte jag faktiskt av Ericsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...