Gå till innehåll

Spökfiler


roland nilsson

Recommended Posts

16 timmar sedan, roland nilsson sade:

Här är dom aom inte går att få bort

fel.jpg

Om dessa filer är 0 (noll) Kb stora?? Kan det då vara så att ditt antivirus har detekterar smitta i dessa filer och därför håller filerna låsta???

Den vanligare orsaken till att filer inte går att radera eller ändra är just att något program håller filerna öppna.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012 skrev JoWa
 « Du hämtar en Linux-distribution (t.ex. Ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/desktop) och bränner på CD. Sedan startar du datorn från CD:n (och kör ”live”, utan att installera), och kommer åt alla filer och mappar på hårddisken », vilket löste problemet för frågeställaren här
https://www.alltomwindows.se/topic/26029-mapp-som-inte-kan-tas-bort-löst/
När jag själv för några år sen skulle skapa en Linux Live-CD hade jag nytta av skärmbilderna och instruktionerna här
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc Länken till Puppy Linux, som gavs där, fungerar dock inte längre vilket däremot JoWas länk gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mikael63 sade:

Detta då under förutsättning att "fast startup" inte är aktiverat i Windows.

Man kan ha datorn startad och sen välja "starta om", då stängs datorn av som om "fast startup" inte är aktiverad. Det sparas ingen information för snabbstart och den därpå följande starten startar Windows helt från grunden.

Sen finns diverse anledningar till att stänga av "fast startup", se artikeln som Mikael länkade till, men alltså inte nödvändigt för att boota från en CD/DVD-skiva.

Tror "fast startup" kom med Windows 8 så det är kanske inte något som Roland behöver tänka på, tråden är i alla fall skriven under Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-09-01 at 00:43, ChristerE sade:

men alltså inte nödvändigt för att boota från en CD/DVD-skiva

Anledningen till mitt råd angående att fast startup behöver vara inaktiverad har inte med boot att göra utan avser möjligheten att komma åt disken med operativsystemet på. Om det räcker med att sätta i ett USB-minne och starta om vet jag inte.

On 2022-09-01 at 00:43, ChristerE sade:

Windows 8

Ja, det kan stämma, det var när jag testade "dual-boot" med just Windows 8 som jag blev varse om detta.

 

On 2022-09-01 at 00:38, mbgtmari sade:

Puppy Linux

Puppy är ett bra val med tanke på sin "ringa" storlek

https://puppylinux-woof-ce.github.io/index.html#download

Man kan välja 32-bitarsversionen om man är osäker på vad man har

image.thumb.png.7af56485ecf732f357d4650bcd0f7330.png

 

Annars är det aldrig fel att alltid ha ett USB-minne med Rescatux på. Förutom ett antal verktyg via en tydlig meny så är det en "vanlig" Linuxdistribution som dessa verktyg körs på.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-09-01 at 11:55, Mikael63 sade:

Anledningen till mitt råd angående att fast startup behöver vara inaktiverad har inte med boot att göra utan avser möjligheten att komma åt disken med operativsystemet på. Om det räcker med att sätta i ett USB-minne och starta om vet jag inte.

Om det inte har med boot att göra, varför skulle det då ha betydelse att "fast startup" inte är aktiverat?

En omstart, till skillnad från att stänga av datorn och sen starta igen, gör att den starten fungerar som om "fast startup" inte aktiverats. Men ska datorn starta från ett "Live-USB" eller från CD/DVD så borde det väl inte spela någon roll om "fast startup" är aktiverat. Det som händer med "fast startup" är att delar av Windows sparas från internminnet till disk och en flagga sätts på disken som gör att nästa datorstart läser in från det som sparats till disken i stället för att starta Windows helt från början.

Har för mig att detta kan vara ett problem när man gör en avbildning av systemet, då man får med den statusen på avbildningen. Men ska man komma åt några filer med start från ett "Live-USB" så kan man tycka att "fast startup" inte borde ha någon betydelse för åtkomsten av filer. En hemmasnickrad teori som någon gärna får bemöta. 

Eventuellt kan det vara så att det inte går att boota från t ex ett "Live-USB" om "fast startup" är aktiverat och datorn stängts av "som vanligt" (har inte koll på det), men i så fall är alltså en omstart en lösning på detta.

En aning OT i tråden men har också med teknik för att låsa upp filer att göra, så okej att fortsätta med frågan om "fast startup", tänkte jag.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ChristerE sade:

varför skulle det då ha betydelse att "fast startup" inte är aktiverat

Av den enkla anledningen att filsystemet då blir låst. Linux ser filerna men har ingen möjlighet att påverka dem. Testa själv!

Från länken i tidigare inlägg:

Citat

and Linux users will likely see complications with dual boot 

 

Redigerad av Mikael63
citat från länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mikael63 sade:

Av den enkla anledningen att filsystemet då blir låst. Linux ser filerna men har ingen möjlighet att påverka dem.

"Fast startup" kan ställa till med diverse problem (se artikel länken nedan går till) men använder man "Starta om" så görs avstängningen på samma sätt som när man väljer "Stäng av". Hur kan då den därpå följande starten, med t ex Linux, ställa till med låst filsystem och övrigt som artikeln beskriver?

"... the restart cycle will still perform a full shutdown"
The Pros and Cons of Windows 10’s “Fast Startup” Mode (howtogeek.com)

Det citerade finns i en mening om BIOS, det sist uppräknade problemet, men rimligtvis har det inte med just endast BIOS att göra.

 

Redigerad av ChristerE
En liten justering i sista stycket
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...