Gå till innehåll

Kör CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda problemen?????


Recommended Posts

Hej, jag passar ännu en gång på att använda detta förträffliga forum :D

Jag har precis fått ordning på min dator (Dell Inspiron 8600) efter en formatering och nyinlagt XP.

Men när jag kör "Windows CheckDisk" via "PartitionMagic 8.0" så står det sä har när CheckDidk är klar;

CHKDSK hittade ledigt diskutrymme markerat som allokerat i volymbitmappen.

Problem har hittats i filsystemet.

Kör CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda problemen.

Vad betyder detta och hur kör man CHKDSK med argumentet F?

Jag har kört checkdisk med hjälp av C:/högerklick/egenskaper/verktyg och där har jag bockat i "Reparera fel i filsystemet automatiskt" och "Söh efter skadade sektorer och försök att reparera den" och det har då startat vid omstarten av datorn för att sedan helt normalt startat om datorn till "inloggning"

Mycket tacksam (igen) för alla tips och svar!

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Fakta om checkdisk

http://www.microsoft.com/resources/documen...k.mspx?mfr=true

samt

http://www.updatexp.com/windows-xp-chkdsk.html

Kör man den grafiska får man alltid med /f växeln "automagiskt", det är en säkerhetsväxel så att

volymen är låst och att all allokering skrivits in.

Nu kan man då "strula" till det här genom att komma på under ett "hårt pass" att nu ska disken kollas....

och kör utan växlar via commando prompten,  ännu mer strul får man om man kommer på att man samtidigt ska köra Messenger eller surfa.....eller ännu värre installera något..... :P

Så enklast/säkrast startar man via det grafiska med en nystartad burk, kollar om låsning sker eller om omstart måste göras för att köra chkdsk.

Sker "låsning" i XP så att felkontrollen startar så går man och tar en fika tills det är klart  ;)

Tyvärr sker det "katastrofer" då och då med checkdisk och det är förmodligen allokeringstabeller som ryker pga användare som inte gör en sak i sänder.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har nu läst på och testat litegrann :)

>Kör CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda problemen.

är alttså samma sak som att köra;

>C:/högerklick/egenskaper/verktyg och där har jag bockat i "Reparera fel i filsystemet automatiskt"

Rätt eller fel?

Jag har nu kört CHKDSK (commando prompt) både med argumentet F och R (som drog igång vid nästa omstart av datorn) och en gång i från C:/verktyg och bägge rutorna ibockade.

CHKDSK hittade inga fel eller åtgärdade nå'nting och startade om datorn sen.

Ända får jag upp samma meddelande när jag kör CHKDSK i från "PartitionMagic" (som jag nämnde i första posten)

Vad beror det på?

Är det i alla fall >ledigt diskutrymme markerat som allokerat i volymbitmappen.?

Alltså plats på hårddisken som inte utnyttjas?

Det syns ingenting på den grafiska bilden av C: i PartitionMagic!

Är det kanske inget att bry sej om?

Nyfken är jag ;D

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

>C:/högerklick/egenskaper/verktyg och där har jag bockat i "Reparera fel i filsystemet automatiskt"

Yup, säkraste sättet, om man nu väljer cmd vägen skulle jag aldrig köra en "naken"  CHKDSK C:  utan f växeln.

Varför PM rapporterar så här vet jag inte......

En sökning på detta ger mycket

http://www.google.com/search?hl=sv&rls...+/f&spell=1

Många tips innehåller att man även ska köra en riktig defragmentering.

Tar man gratisverktygen så är Diskkeeper lite bättre än XPs inbyggda (trots att MS

använder samma motor men den är nog "stympad").

http://www.majorgeeks.com/Diskeeper_Lite_d1207.html

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tackar för ditt svar!

Jag har testat lite allt möjligt och har väl egentligen bara kommit fram till att jag struntar i vad PM säger om min hårddisk  8)

Datorn går ju bra och jag har blivit lite mer påläst om allt möjligt via länkarna som du gav!

Det är antagligen nå'ge skumt med MFT/metadata.

CheckDisk via PM säger att det finns problem i disken och ledigt diskutrymme i allokerat

PerfectDisk säger att jag borde köra en offline och en smartdefrag fast det ser bra ut, och jag precis har gjort det, lite Metadata som inte är ihopsamlat bara.

MEN, diskeeper säger att min hårdisk inte är fragmenterad alls och är vid "god hälsa" ;D

Så jag tror att jag struntar i det hela för tillfället.

Innan min dator krasch och ominstallation så körde jag Servicepack 1 och avstängt "automatiska uppdateringar".

En gammal ZA MEN hade koll på att virusskyddet (gamla Norton) var uppdaterat.

ALDRIG några problem!

Om jag summerar mina år vid en dator så har W automatiska uppdateringar och andra säkerhets UD av brandväggar virusskydd och dylikt ställt till mer problem än av de eventuella hackers och virus som finns :D

Jag ångrar att jag la in SP2. Jag ångrar att jag köpte senaste Norton, slöade ner datorn kraftigt och en massa onödiga skyltar/tillrättavisningar och lägger sej i saker som den inte har med att göra >:(

Norton är bortat, ZA fick ta hand om virusskyddet istället efter min ominstallation :D

Så, förutom att jag nu har fått läst om en MASSA nyttiga saker så har jag lärt mej att om nu datorn funkar att använda och känns hyffsat "rapp" så ska jag nog sluta att bekymra mej om "småsaker" och lägga ner alla tänkbara uppdateringar för ett tag 8)

TACKAR så mycket för all hjälp!!!

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar att jag la in SP2. Jag ångrar att jag köpte senaste Norton, slöade ner datorn kraftigt och en massa onödiga skyltar/tillrättavisningar och lägger sej i saker som den inte har med att göra >:(

Norton är bortat, ZA fick ta hand om virusskyddet istället efter min ominstallation :D

Hej

Att inte installera SP2 är den största fällan man kan gå i............ :P

Utmaningen är att man måste hålla burken uppdaterad även på BIOS/Drivrutinnivå.

Alla drivrutiner idag skrivs för just SP2 plattformen.

Att "Njorton" är borta är då inget att sörja....  ;D

Sedan kollar man Zonelabs forumet så är senaste 6.5 versionen kraftigt buggig....

Jag tror alla dina problem uppstod just pga den här versionen och totalröra.

Men SP2 måste på.........  annars förvandlas din burk till Zombie på nolltid

om du har otur och hamnar på "fel ställe"..

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...