Gå till innehåll

Konvertera gamla Eforumtrådar till PDF med Adobe Acrobat Pro


Flyfisherman

Recommended Posts

Hej alla gamla Eforum:are.

Jag hade inte varit inloggad på Eforum sedan 2020 eller nåt, men nu loggade jag in och kollade runt.
12000 inlägg sedan 2010 https://eforum.idg.se/profile/73434-flyfisherman/?_fromLogin=1

En sak som slog mig var att Nyhetsroboten var uppdaterad med senaste nytt.
Mest intresserad av om det går att på nåt sätt spara undan vissa trådar för privat bruk och det kan handla om upphovsrättsbrott, så därför kan jag inte ge exempel.
Det där kan andra bättre och jag skulle uppskatta om det ginge få lite förtydligande om vad som är tillåtet eller inte.

Men vad jag gjorde var att gå in i Guide forumet och skapa ett par pdf-filer av några av mina egna guider (som kanske tillhör IDG?) nåja.
Jag använde Adobe Acrobat Pro för detta och det gick alldeles utmärkt, sånär som på att fonterna inte ser helt korrekt ut, men i övrigt kommer all text och bilder med så som det ser ut i tråden där.
Möjligen nån inställning i Adobe Acrobat Pro, men detta var ju också mest en test.

Ville bara säga att om gamla Eforum medlemmar är intresserade av att spara vissa trådar så är det fullt möjligt (man måste vara inloggad), förr eller senare kommer allt innehåll på Eforum att försvinna, en tidsfråga...

Adobe Acrobat Pro är exceptionell, men visst det är en väldigt dyr programvara.
Kanske finns nåt liknande som Freeware som kan göra just detta: att skapa pdf av en webbsida och att man kan bestämma hur många undernivåer som skall vara med?
Mvh B)

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar gå bra att i webbläsaren välja Skriv ut och sen välja Microsoft Print to PDF som skrivare för att skapa en PDF-fil av en webbsida..

Jag är inte jurist men jag tror att göra kopior av webbsidor för privat bruk är tillåten privatkopiering.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat dom 3 olika alternativ som finns för mig att tillgå i Firefox - skriv ut:
I alla tre så blir det bäst resultat om man väljer liggande A4 (webbsidan är ju bredare än en stående A4).

1. Skriv ut som Adobe PDF: texten ser bra ut, inbäddade länkar fungerar inte.
2. Spara som PDF funkar, dock är det fel fonter och gör texten svårläslig, fungerande länkar.
3. Skriv ut som Microsoft Print to PDF: Texten ser bra ut, däremot inga inbäddade länkar fungerar samt att viss text överlappar annan text och det handlar om Cookie text, som av någon anledning smyger sig in och lägger sig ovanpå.

I alla tre alternativen ligger inbäddade bilder med - dock ej fungerar inbäddad Youtube url.

Men visst, för att spara undan en tråd för privat bruk så var det ett alldeles utmärkt gratisalternativ.
Så antingen nr 1 eller 3 om man skall se det något som skall kunna läsas med tydlighet.

Mvh

Ps. Jag har inte testat Mikael63 förslag ovan, jag har inte Chrome eller dom övriga. Ej heller testat med MS Edge.
[Edit] Alt 1 går bort som gratis alternativ eftersom valet endast finns om man redan har Adobe Acrobat Pro.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig är att när jag väljer i webbläsaren FF - skriv ut som Adobe PDF, så använder den min Adobe Acrobat Pro och att jag då får tydligare text, än när jag testade direkt med Adobe Acrobat Pro där jag fick Helvetica Neue Ultra Ligh, en font som i princip är oläslig.
Måste vara en inställning i Acrobat Pro jag missat?

Helvetica Neue Ultra Ligh är också den fonten som blev i min test nr 2 ovan.

Visserligen kan det vara så att olika webbsidor använder proprietära fonter som dom betalat för och därmed inte finns med i alla program, men då brukar dom programmen konvertera sådana fonter automatiskt till ex Times New Roman eller Arial etc vilket som ligger närmast och i mitt fall så valdes det Helvetica Neue Ultra Ligh.
Och jag vet inte vilka fonter Firefox har och hur den väljer en font som inte finns med - därmed att den valde Helvetica Neue Ultra Ligh när jag sparade som pdf.

Ja bara en teori jag har... ;)
[Edit] Andra får gärna rätta mig eller testa och delge sina resultat.

 

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det fungerar inte.
Dels vill den genererade html filen skapa cookies från en sajt som är stängd och inte tillåter sådant (kommer upp klicka för att godkänna, men nekas), dels ligger alla andra internlänkar kopplade mot E-form, även om allt ligger sparat lokalt. Tex. om jag klickar på en Youtube länk i den lokalt nedladdade, så vill den in på Eforum vilket nekas.
Trots att jag är inloggad, men hela grejen är ju att man vill kunna spara information från ett forum lokalt när detta i framtiden inte längre finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...