Gå till innehåll

Ska jag partionera 1 TB M2NVe-enhet under installationen


CobraSnake

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har köpt en ny dator och undrar om man ska partitionera hårddisken på 1TB. Isåfall hur mycket ska man reservera för Windows 11?

Och hur gör man för att ställa in så att man automatiskt lagrar nedladdade filer från nätet eller bilder och dokument på den andra partitionen?

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullkomligt valfritt om man vill ha en eller flera partitioner. Om man brukar ominstallera Windows då och då så kan det ju förenkla att ha sina egna filer på en annan partition. Men det är ingen skillnad mellan Windows 11 och tidigare Windows-versioner i det avseendet.

När det gäller storlek så kan du ju kolla hur mycket plats som är upptaget nu på lagringsenheten och så dubbla det för att få marginal för uppdateringar och programinstallationer. Om du installerar mycket program så öka på mer.

Mappen Nedladdade filer (Downloads) flyttar man så här: https://www.elevenforum.com/t/move-or-restore-default-location-of-downloads-folder-in-windows-11.8710/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns just någon mer nackdel med två partitioner än just att se till att man lagrar allt på just den partition man vill.

På samma sätt som man flyttar mappen Nedladdade filer kan man flytta andra av standardmapparna för ett användarkonto (Dokument, Bilder osv.). Sparar du mer manuellt genom att välja en mapp så får du se till att välja en mapp som är på rätt partition. Du behöver nog också i olika spel kolla igenom inställningarna så att sparade spel hamnar på rätt partition.

På C: har du då Windows, andra Windows-mappar och program som måste installeras om när Windows installeras om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag konfigurerar en dator brukar jag avsätta 100GB på C:Disken dels för att få en snabb respons. Tänker du köra massa spel eller lagra musik är det bättre att göra en separat partition för det. Typ en för musik och en för spel. Samt skapa en partition för backup.

Fördelen med detta är att om du gör en backup partition, så kan du återställa datorn rätt snabbt från den partitionen.

Alternativ delar du disken på hälften beroende på du kommer att använda datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning till att använda en separat partition för allt eget data är för att kunna göra avbildningar av systemet utan att få med de egna filerna. Är egentligen samma anledning som för att kunna installera om Windows, som Cecilia skrev om. Skillnaden är att man enkelt kan backa systemet till en tidpunkt före något krånglade, med lämpliga intervall mellan avbildningarna (om en total ominstallation inte behövs).

En partition för backup, som IT doktorn skriver om, är ett sätt att hantera backuper. Ett annat är att spara dem på externt media, bra ifall hårddisken/SSD'n i datorn havererar.

Tar också med en till guide om att flytta mappar (som också gäller annan partition).
Flytta Bibliotek-mapparna i Windows 10 till en annan hårddisk | enkelteknik.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.
Är det nödvändigt att skilja på Spel  och Musik i olika partitioner? 
Jag har skaffat den här gamingdatorn till pojken så jag vet inte så mycket om hur det fungerar med Spelen nämligen. 
 

Backupen som jag ska spara. Är det då när datorn är nyinstallerad? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan och brukar skilja på spel och musik. Låt oss säga att du installerar massa spel och musik på C:Disken samt lägger dokument odyl i dokument mappen. Sen kanske datorn kraschar och då har du tappat allt och får börja om från början med alla  installationer av allt. Har man däremot flera partitioner där man lagt in spel och musik m.m. Så har man främst musiken m.m. kvar. I vissa fall även gångbara spel.

Alla program/spel du installerar lägger sig automatiskt i C:Disken som standard av Windows.

Så brukar jag göra och tappar då inte det viktiga man är rädd om.

Är man novis så kan du installera allt du vill på C-disken, men försök att få en struktur i mappar. Musik i en mapp, dokument i dokument mappen o.s.v.

Sen gör du en backup av hela datorn, helst med ett fristående program till ett extern medium, typ extern hårddisk. Då kan du återställa datorn rätt snabbt.

Viktigaste än en gång glöm ej att göra en Backup. Många tutar på och kör på för att sen vid en krasch stå handfallen.

Ett bra backup program är https://www.macrium.com/reflectfree  Ett bra program som är gratis att använda.

På din fråga om det är nödvändigt att skilja på spel och musik. Är ungefär som vid att städa hemma. Sopa allt under mattan😉

 

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, CobraSnake sade:

Tack.
Är det nödvändigt att skilja på Spel  och Musik i olika partitioner? 
Jag har skaffat den här gamingdatorn till pojken så jag vet inte så mycket om hur det fungerar med Spelen nämligen. 
 

Backupen som jag ska spara. Är det då när datorn är nyinstallerad? 

Jag tycker inte det är nödvändigt att separera musik och spel i olika partitioner. Det går fint att ha allt på samma partition men i olika mappar.

Delar du disken är det rimligt att låta 500GB vara avsatt till Windows och program. Det är lätt att fylla om du av sätter mindre mängd för Windows och program. Smartast är att använda en separat disk för spelen, som kan ta upp stort utrymme. På så sätt är också spelen separerade från disken med operativsystem och berörs inte om det är den disken som är orsaken till en datorkrasch.

Att dela en disk i många partitioner och bl.a. spara sin backup på den i en partition, för återställning om datorn kraschar, är inget jag rekommenderar. Är det disken som är orsaken till datorkraschen är risken mycket stor att det är stenkört med allt som finns på den. En backup bör ligga på en separat disk. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Jag tycker inte det är nödvändigt att separera musik och spel i olika partitioner. Det går fint att ha allt på samma partition men i olika mappar.

Delar du disken är det rimligt att låta 500GB vara avsatt till Windows och program. Det är lätt att fylla om du av sätter mindre mängd för Windows och program. Smartast är att använda en separat disk för spelen, som kan ta upp stort utrymme. På så sätt är också spelen separerade från disken med operativsystem och berörs inte om det är den disken som är orsaken till en datorkrasch.

Att dela en disk i många partitioner och bl.a. spara sin backup på den i en partition, för återställning om datorn kraschar, är inget jag rekommenderar. Är det disken som är orsaken till datorkraschen är risken mycket stor att det är stenkört med allt som finns på den. En backup bör ligga på en separat disk. 

Tack för svaret. Då är det viktigt att jag håller koll på installationsplatsen när det gäller antingen program eller spel. 

Som du beskriver det så bör man ha mindre viktiga saker på den extra partitionen som man har tillsammans med Windows. 
Och istället ha mer viktiga saker på en helt annan hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, CobraSnake sade:

Tack för svaret. Då är det viktigt att jag håller koll på installationsplatsen när det gäller antingen program eller spel. 

Som du beskriver det så bör man ha mindre viktiga saker på den extra partitionen som man har tillsammans med Windows. 
Och istället ha mer viktiga saker på en helt annan hårddisk.

 

När jag hjälpt vänner och bekanta med installation av spel har jag sett till att själva spelets installation sker på samma disk som Windows men att spelets data hamnar på en annan disk. Steam är ett av de ställen som tillhandahar spel. Steam hamnar i Windows med spelens startsekvenser men all data till spelen ligger på en annan disk.

Data för spelen är viktiga då det är lätt att återfå det spelaren lyckats åstadkomma (level med mera) om disken med Windows havererat.

Vad som är "mindre viktigt" är en högst personlig uppfattning. Det du tycker är mindre viktigt kan mycket väl läggas på en separat partition.
Om jag tar mig själv som exempel lägger jag sådant som hämtade program, filer med mera på den partition som jag har kvar på min disk (har precis som du en NVMe-disk på 1TB som är delad på en 500GB-del för Windows/program och resten för "bra att ha för tillfället"-filer). Det kan även vara drivrutiner och annat, som inte gör något om de går förlorade vid en krasch.

Jag ser till att backa upp allt viktigt på minst en annan disk än disken med operativsystemet på. Mycket viktiga saker har jag backup på två diskar. Saken är den att alla diskar havererar förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
On 2022-09-04 at 00:07, CobraSnake sade:

Hej alla.

Jag har köpt en ny dator och undrar om man ska partitionera hårddisken på 1TB. Isåfall hur mycket ska man reservera för Windows 11?

Och hur gör man för att ställa in så att man automatiskt lagrar nedladdade filer från nätet eller bilder och dokument på den andra partitionen?

Tack på förhand.

Som flera har påpekat så finns det ingen egentlig nytta av att partitionera hårddiskar längre!

Windows filsystem är så väl uppbyggt att allt man själv sparar skall ligga i ens egen profilmapp, 
Bilder, foton osv. sparas t.ex. till C:\Users\*användare*\Bilder
Dokument osv. sparas t.ex. till C:\Users\*användare*\Dokument
Musik-filer sparas t.ex. till C:\Users\*användare*\Musik
Filmer sparas t.ex. till C:\Users\*användare*\Filmer
Dina nedladdade filer sparas automatiskt till C:\Users\*användare*\Hämtade filer
Det finns t.o.m en mapp i din profil för "Sparade Spel" & denna följer med om du t.ex. gör en återställning av Windows där du behåller filer och konton!

Så påståendet om att Windows filsystem inte är väl strukturerat är, i min mening, direkt FALSKT!
Windows filsystem är otroligt väl strukturerat, så varför skall man som användare slösa tid på att skapa en helt egen struktur?

Påståendet att det underlättar vid en ominstallation är delvis osann, man kan faktiskt välja att återställa sin dator och behålla sina filer och konton.
Byter du dator så följer innehållet i alla ovan nämnda mappar till din nya dator om du har loggat in på OneDrive, då OneDrive automatiskt "säkerhetskopierar" dessa filer.. Har du mycket data i dessa mappar så kan man köpa mer plats i OneDrive istället..

Och precis som någon sa ovan, det är direkt kontraproduktivt att spara sina backupfiler på samma hårddisk, vare sig det är i en egen partition eller ej..
Händer det något med hårddisken så kommer du ju inte åt backupen ens om den ligger i en egen partition.. 

Med dagens otroligt snabba hårddiskar är det totalt bortkastad tid att partitionera och ha sig.. det finns ingen riktig nytta eller fördel med detta..
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...