Gå till innehåll

Windows 11 2022 uppdatering - version 22H2 lanserad


JoWa

Recommended Posts

Härligt att 22H2 är ute officiellt! Det har varit klart sedan innan sommaren och sedan endast patchats till att nu vara stabilt och redo att släppas ut. Många bra förbättringar för användargränssnittet och många säkerhetsförbättringar! Flikar i File Explorer kommer dock först om några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså ha tillbaks Snabbåtkomsten, om jag förstått rätt. Då borde du kunna använda dig av Shawn Brinks .reg-fil Add Quick access to File Explorer Home
https://www.elevenforum.com/t/add-or-remove-quick-access-in-file-explorer-home-in-windows-11.7092/
Det är möjligt att jag är ute och cyklar Jag svarar bara för att inga 22H2-användare hunnit göra det än. Själv har jag fortfarande Windows 10 och uppskattar Snabbåtkomsten i Utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mbgtmari sade:

Du vill alltså ha tillbaks Snabbåtkomsten, om jag förstått rätt. Då borde du kunna använda dig av Shawn Brinks .reg-fil Add Quick access to File Explorer Home
https://www.elevenforum.com/t/add-or-remove-quick-access-in-file-explorer-home-in-windows-11.7092/
Det är möjligt att jag är ute och cyklar Jag svarar bara för att inga 22H2-användare hunnit göra det än. Själv har jag fortfarande Windows 10 och uppskattar Snabbåtkomsten i Utforskaren.

 

Att dölja Snabbåtkomst och de 6 mapparna under den här datorn är det första jag gör efter en ny installation eller H-uppdatering. Gäller både Windows 10 och 11. Jag är old school i det här fallet och vill bara se det jag har användning för. :D

Men nu ligger ikonen Start där utan att jag kan få fort den. Den ligger inte där permanent, utan bara om jag sparar eller flyttar en fil från en mapp till en annan som den poppar upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att ikonen Start, som tydligen heter Home i engelsk version, bara dyker upp när du sparar eller flyttar en fil, så går det kanske stå ut med detta, om du nu inte kan sätta "Show recently opened items in Start, Jump Lists, and File Explorer" på Off. Se den andra skärmbilden här
https://www.computerworld.com/article/3673373/windows-11-22h2-small-but-welcome-changes.html Min första tanke var dock att eftersom Windows kontrollerar vad du gör så borde du sätta vissa appar på Av i Sekretessinställningarna. Men dessa inställningar tas inte upp i computerworld-artikeln. Annars tycker jag att artikeln är ett bra komplement till JoWas windowsexperience blog-länk. Kanske kan du få några idéer från den om hur du ska få bort startikonen från utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte den inställningen till Av, men tyvärr hjälpte det inte.

Start-ikonen finns alltid där, då jag öppnar utforskaren bara när jag ska göra något där. Då jag gör det jag ska göra poppar den upp.

JoWas windowsexperience blog-länk?

Tack för dina försök att hitta lösningen på mitt problem.

Lösning finns, det gäller bara att upptäcka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"JoWas windowsexperience blog-länk" syftade på "Available today: The Windows 11 2022 Update", dvs JoWas första länk. Det var inte där utan i Computerworld-artikeln med sina tydliga skärmbilder som jag tänkte att du kanske kunde hitta en lösning. 

Senare
Kan det här vara något? Det gäller för både Windows 10 och Windows 11.
https://vtcri.kayako.com/article/191-disable-quick-access-in-windows-10

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
On 2022-09-27 at 16:33, Japanmannen sade:

Lösning finns, det gäller bara att upptäcka den.

Lösningen fanns, men det tog drygt ett år att upptäcka den. 😁

Jag ändrade namn på en nyckel i registret, {f874310e-b6b7-47dc-bc84-b9e6b38f5903}

Nyckeln finns via denna sökväg  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current Version\Explorer\Desktop\NameSpace_36354489\

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...