Gå till innehåll

Kommer inte in på något som har med google att göra


Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

On 2022-09-21 at 18:31, Hockke sade:

Nu är ju inte Malwarebytes känt för sin säkerhet. Mitt råd är att avinstallera det och installera ett annat program.

Dålig säkerhet, kan du precisera? Och har du exempel på annat program?

Jag använder Malwarebytes, och då premiumversionen med realtidsskydd, och tycker det fungerar utmärkt. Går förstås inte att veta om något otyg slinker in om man inte märker det på något annat sätt, men det gäller väl alla säkerhetsprogram.

Det händer då och då att Malwarebytes blockerar sidor som anges kunna vara skadliga. Då oftast när det finns länkar till något skräp på annars seriösa webbplatser (eftersom det bara är sådana jag besöker, seriösa 😁). Det är alltså Malwarebytes som reagerar inte det "vanliga" virusskyddet.

Sedan ett antal år menar företaget att Malwarebytes kan ersätta antivirusprogram, innan dess användes det som komplement. Det var (och är) konstruerat för att kunna användas parallellt med virusskydd. Dubbla virusskydd ska man ju annars inte använda, de "krockar".

Jag litar inte riktigt på det och använder fortfarande både ett traditionellt virusskydd och Malwarebytes. Tycker det fungerar bra, och då förstås tillsammans med lite sunt förnuft när man surfar runt på webben.

"A few years ago we would have said: “Your best bet is to use an antivirus program to catch the classic threats and an anti-malware program, like Malwarebytes Premium, for the newer, more advanced dangers.” While this is still true to some degree, we have implemented several other modules into our product since then, including real-time ransomware protection, anti-exploit technology, and artificial intelligence and machine learning. And even though our product remains compatible with antivirus software, we're confident that if you can’t afford to use both, Malwarebytes Premium is your best choice."
What's the difference between antivirus and anti-malware? | Malwarebytes Labs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2022-09-24 at 00:35, ChristerE sade:

Dålig säkerhet, kan du precisera? Och har du exempel på annat program?

Jag använder Malwarebytes, och då premiumversionen med realtidsskydd, och tycker det fungerar utmärkt. Går förstås inte att veta om något otyg slinker in om man inte märker det på något annat sätt, men det gäller väl alla säkerhetsprogram.

Det händer då och då att Malwarebytes blockerar sidor som anges kunna vara skadliga. Då oftast när det finns länkar till något skräp på annars seriösa webbplatser (eftersom det bara är sådana jag besöker, seriösa 😁). Det är alltså Malwarebytes som reagerar inte det "vanliga" virusskyddet.

Sedan ett antal år menar företaget att Malwarebytes kan ersätta antivirusprogram, innan dess användes det som komplement. Det var (och är) konstruerat för att kunna användas parallellt med virusskydd. Dubbla virusskydd ska man ju annars inte använda, de "krockar".

Jag litar inte riktigt på det och använder fortfarande både ett traditionellt virusskydd och Malwarebytes. Tycker det fungerar bra, och då förstås tillsammans med lite sunt förnuft när man surfar runt på webben.

"A few years ago we would have said: “Your best bet is to use an antivirus program to catch the classic threats and an anti-malware program, like Malwarebytes Premium, for the newer, more advanced dangers.” While this is still true to some degree, we have implemented several other modules into our product since then, including real-time ransomware protection, anti-exploit technology, and artificial intelligence and machine learning. And even though our product remains compatible with antivirus software, we're confident that if you can’t afford to use both, Malwarebytes Premium is your best choice."
What's the difference between antivirus and anti-malware? | Malwarebytes Labs

Till att börja med: länken du la med är ren marknadsföring.. Skillnaden mellan antivirus och antimalware är endast språklig..
Rent tekniskt så är det samma sak... I dag används begreppet: "virus" som samlingsnamn för alla olika typer av skadlig kod (= Malware på engelska)

Alla antivirus (utom några få) hanterar ALLA typer av smittor, utan undantag.. Alla har sökmotorer för olika typer av smittor..

Och att MalwareBytes premium är klassad som att ha ett kraftigt sämre skydd, beror på att många upprepade tester i rad har påvisat att malwarebytes premium inte alls "fångar" eller hanterar lika många smittor så som de bättre antivirusprogrammen gör..

se t.ex. detta: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/manufacturer/malwarebytes/

Där poäng i "protection" (dvs. skydd på Svenska) varierar från usla 2 upp till maximala 6.. Samtidigt som Malwarebytes premium oftast har många fler "falska positiver" dvs. de påstår oftare att icke skadliga filer/webbplatser skulle vara skadliga, än flera andra antivirus program.

Som jämförelse så gick jag in på F-secures motsvarande sida: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/manufacturer/f-secure/
Där har F-secure i ALLA tester har uppnått "protection"-poäng = 6 (dvs. maximalt antal skydds-poäng i varje utförd test)
och har dessutom väldigt få falska positiver.

Jag tror att du kan hitta liknande skydds-poäng för andra bra antivirus, kaspersky, bitdefender osv..

Malwarebytes premium är unika i att ha så låga och så varierande skydd under så läng tid.. (I mitt tycke tyder detta på att de är opålitliga, vilket jag tolkar var det som Hockke menade)

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes är mycket riktigt inte bra på att fånga traditionella virus däremot är det mycket bättre på att fånga program som inte är skadliga men olämpliga av något annat skäl än direkt hot mot datorn. Det är därför som Malwarebytes är en mycket bra komplettering till ett antivirusprogram. Det gör också att tester som just testar med skadliga program ger Malwarebytes dåliga resultat,

Det är inte bara marknadsföringssnack när Malwarebytes skriver:

Citat

No one technology can catch everything, which is why security experts recommend a layered approach. It's better to have more than one type of tool looking at threats from different angles.

Det är faktiskt så som säkerhetsexperter tycker och rekommenderar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Cecilia sade:

Malwarebytes är mycket riktigt inte bra på att fånga traditionella virus däremot är det mycket bättre på att fånga program som inte är skadliga men olämpliga av något annat skäl än direkt hot mot datorn. Det är därför som Malwarebytes är en mycket bra komplettering till ett antivirusprogram. Det gör också att tester som just testar med skadliga program ger Malwarebytes dåliga resultat,

Det är inte bara marknadsföringssnack när Malwarebytes skriver:

Det är faktiskt så som säkerhetsexperter tycker och rekommenderar.

De allra flesta antivirusprogram har förmåga att detektera PUP (Engelska för: Potentiellt oönskade program)
Så att det skulle vara en specialitet för MB Premium är kanske inte helt korrekt.. (lutar mer åt marknadsföring)

Detta är ingenting som skulle vara unikt för malwarebytes premium...

 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, WindowsPro sade:

De allra flesta antivirusprogram har förmåga att detektera PUP (Engelska för: Potentiellt oönskade program)
Så att det skulle vara en specialitet för MB Premium är kanske inte helt korrekt.. (lutar mer åt marknadsföring)

Detta är ingenting som skulle vara unikt för malwarebytes premium...

Det är ju bra att Malwarebytes har mer eller mindre tvingat antivirusprogrammen att bli bättre även när det gäller olämpliga program.

Och ändå så berättar folk att Malwarebytes ofta reagerar på sånt som deras installerade antivirusprogram inte har reagerat på. Det visar ju just att två program är bättre än ett.

AV-Test anser att Malwarebytes Premium är värdig titeln Top Product med betyget 6 i Protection vid de tre tester som gjorts i år. Det gäller även de flesta andra välkända antivirusprogram men i april fick Bitdefender och MS Defender bara 5,5,

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

1: Det är ju bra att Malwarebytes har mer eller mindre tvingat antivirusprogrammen att bli bättre även när det gäller olämpliga program.

2: Och ändå så berättar folk att Malwarebytes ofta reagerar på sånt som deras installerade antivirusprogram inte har reagerat på. Det visar ju just att två program är bättre än ett.

3: AV-Test anser att Malwarebytes Premium är värdig titeln Top Product med betyget 6 i Protection vid de tre tester som gjorts i år. Det gäller även de flesta andra välkända antivirusprogram men i april fick Bitdefender och MS Defender bara 5,5,

1: Ursäkta men jag tror inte att malwarebytes har påverkat andra antivirustillverkare nämnvärt.. Det är hittepå från din sida..

2: Det är ju så att malwarebytes oftare än andra ger falska viruslarm, (falska positiver) så detta påstående ger inget...

3: Återigen så gäller det några tester som utförts i år, jag påvisade stora skillnader i skyddsnivå under flera år tillbaka.. och som jämförelse så hänvisade jag till ett par andra antivirusprogram som alltid haft så gott som full pott i protection..

Och notera att av 22 tester på: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/manufacturer/malwarebytes/ så har malwarebytes endast lyckats uppnå "Top product" ynka 8 gånger (samtidigt som andra får samma varje gång). 8 gånger av 22 tester kan inte anses bra, speciellt inte när många andra antivirusprogram har uppnått "top product" så gott som i varenda test..

Och jag misskrediterar inte Malwarebytes Premium utan ger endast replik på ChristerE´s inlägg ovan: "Dålig säkerhet, kan du precisera?" 
Jag svarar på 
varför malwarebytes oftast anges ge ett dåligt skydd.. och svarar med länkar till fakta som påvisar vad som har gett Malwarebytes premium sitt dåliga rykte..

Och du kommenterar då med rent subjektiva uppgifter blandat med lite "hittepå"!

Vi kommer nog inte mycket längre i denna fråga... Så jag föreslår att ChristerE får inkomma med kommentarer istället..

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, WindowsPro sade:

1: Ursäkta men jag tror inte att malwarebytes har påverkat andra antivirustillverkare nämnvärt.. Det är hittepå från din sida..

Det är så konkurrens brukar fungera. Naturligtvis vill antivirusföretagen visa att folk ska köpa just deras produkter och inte andras, vilket blir fallet när andras produkter klarar av sånt som deras egna inte gör. Folk har ju klagat på antivirusprogrammen som missar saker som t ex Malwarebytes hittar t ex då PUP för ett antal år sen. Samma sak har drivit antivirusprogrammen att bli bättre hela tiden för att de ska klara konkurrensen från andra antivirusprogram. Inget konstigt eller speciellt med det. Motsatsen vore däremot konstig. Så inget hittepå från min sida.

23 minuter sedan, WindowsPro sade:

2: Det är ju så att malwarebytes oftare än andra ger falska viruslarm, (falska positiver) så detta påstående ger inget..

Utan att det har varit falsklarm förstås.

24 minuter sedan, WindowsPro sade:

3: Återigen så gäller det några tester som utförts i år, jag påvisade stora skillnader i skyddsnivå under flera år tillbaka.. och som jämförelse så hänvisade jag till ett par andra antivirusprogram som alltid haft så gott som full pott i protection..

Produkter blir ofta bättre med åren så därför kan man inte alltid jämföra flera år tillbaka, det blir lite som att säga att eftersom en bilmodell hade ett visst problem för 5 år sen så ska man inte köpa den idag.

26 minuter sedan, WindowsPro sade:

Och notera att av 22 tester på: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/manufacturer/malwarebytes/ så har malwarebytes endast lyckats uppnå "Top product" ynka 8 gånger (samtidigt som andra får samma varje gång). 8 gånger av 22 tester kan inte anses bra, speciellt inte när många andra antivirusprogram har uppnått "top product" så gott som i varenda test..

Och du noterade inte det kraftiga trendbrottet på mitten av kurvan? :rolleyes:
Av samtliga 9 tester utförda under 2021 och 2022 har de fått Top product 8 gånger och det var i augusti förra året som de inte fick det. Jag tolkar sådant som att Malwarebytes Premium blev kraftigt förbättrat vintern 20/21 och sen har ytterligare förbättrats. Samma resonemang gäller förstås oavsett vad är produkt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-26 at 12:57, Cecilia sade:

1: Det är så konkurrens brukar fungera. Naturligtvis vill antivirusföretagen visa att folk ska köpa just deras produkter och inte andras, vilket blir fallet när andras produkter klarar av sånt som deras egna inte gör. Folk har ju klagat på antivirusprogrammen som missar saker som t ex Malwarebytes hittar t ex då PUP för ett antal år sen. Samma sak har drivit antivirusprogrammen att bli bättre hela tiden för att de ska klara konkurrensen från andra antivirusprogram. Inget konstigt eller speciellt med det. Motsatsen vore däremot konstig. Så inget hittepå från min sida.

2: Utan att det har varit falsklarm förstås.

3: Produkter blir ofta bättre med åren så därför kan man inte alltid jämföra flera år tillbaka, det blir lite som att säga att eftersom en bilmodell hade ett visst problem för 5 år sen så ska man inte köpa den idag.

4: Och du noterade inte det kraftiga trendbrottet på mitten av kurvan? :rolleyes:
Av samtliga 9 tester utförda under 2021 och 2022 har de fått Top product 8 gånger och det var i augusti förra året som de inte fick det. Jag tolkar sådant som att Malwarebytes Premium blev kraftigt förbättrat vintern 20/21 och sen har ytterligare förbättrats. Samma resonemang gäller förstås oavsett vad är produkt.

<KOMMENTAR BORTREDIGERAD AV SAJTÄGARE>

1: Du överdriver kraftigt (=Hittar på) att just malwarebytes skulle vara orsaken till att andra antivirus skulle skaffa sig förmåga att hitta Potentiellt oönskade program. Det finns ingen evidens för ett sådant påstående.. Tvärtom är det en naturlig utveckling för antivirustillverkare... 
Detta är ett subjektivt påstående från din sida, och då det saknas evidens så är det ett "hittepå"-påstående..

2: Visst KAN det hända att malwarebytes vid tillfällen kan ha upptäckt ett potentiellt oönskat program som andra antivirus inte identifierat ännu..
Men det finns inget som säger att de upptäckt fler än vad andra antivirus har.. (Även en blind höna....)
Så även detta är en rent subjektivt påstående från din sida, som du inte kan verifiera med fakta..

3: & 4: De flesta som faktiskt läste mitt förra inlägg inser nog att jag skrev:

Citat

Och jag misskrediterar inte Malwarebytes Premium utan ger endast replik på ChristerE´s inlägg ovan: "Dålig säkerhet, kan du precisera?
Jag svarar med fakta om 
varför malwarebytes oftast anges ge ett dåligt skydd.. och jag svarar med länkar till fakta som påvisar vad som har gett Malwarebytes premium sitt dåliga rykte..

Vad är ditt problem? Vad är det som gör att du inte förstår att jag bråkar inte om malwarebytes duglighet eller ej!
Jag framför information om varför folk i allmänhet under många år har spytt galla på Malwarebytes Premium!

Har du några problem med att de fakta jag länkar till påvisar att Malwarebytes inte är lika bra som andra antiviruslösningar??
Detta är inte jag som påstår det, det är testerna själva som påtalar detta... Jag länkar endast till dessa för att visa för ChristerE vad som ligger bakom det faktum att allra flesta har valt att dissa Malwarebytes sedan många år..  

Även om Malwarebytes skulle lyckas hålla sina bättre poäng under en tid så kommer troligen de flesta fortfarande att avhålla sig från att använda detta program just pga. dess usla historik..  Det tar tid att bygga upp ett förtroende!

Återigen så framför jag fakta och länkar till det som påvisar varför Malwarebytes premium länge har ansetts vara undermålig. Du väljer att framföra personliga, subjektiva hittepå-saker som om det på något magiskt sätt skulle trolla bort den negativa historik som Malwarebytes premium har haft i många år.. 

Jag har svarat på ChristerE´s fråga med konkreta fakta och specifikt påtalat orsakerna till varför de allra flesta människor anser att Malwarebyte är uruselt, Det räcker för min del.. 

Redigerad av Andreas Stenhall
Opassande kommentar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-26 at 14:15, WindowsPro sade:

1: Du överdriver kraftigt (=Hittar på) att just malwarebytes skulle vara orsaken till att andra antivirus skulle skaffa sig förmåga att hitta Potentiellt oönskade program. Det finns ingen evidens för ett sådant påstående.. Tvärtom är det en naturlig utveckling för antivirustillverkare... 
Detta är ett subjektivt påstående från din sida, och då det saknas evidens så är det ett "hittepå"-påstående..

2: Visst KAN det hända att malwarebytes vid tillfällen kan ha upptäckt ett potentiellt oönskat program som andra antivirus inte identifierat ännu..
Men det finns inget som säger att de upptäckt fler än vad andra antivirus har.. (Även en blind höna....)
Så även detta är en rent subjektivt påstående från din sida, som du inte kan verifiera med fakta..

3: & 4: De flesta som faktiskt läste mitt förra inlägg inser nog att jag skrev:

Vad är ditt problem? Vad är det som gör att du inte förstår att jag bråkar inte om malwarebytes duglighet eller ej!
Jag framför information om varför folk i allmänhet under många år har spytt galla på Malwarebytes Premium!

Har du några problem med att de fakta jag länkar till påvisar att Malwarebytes inte är lika bra som andra antiviruslösningar??
Detta är inte jag som påstår det, det är testerna själva som påtalar detta... Jag länkar endast till dessa för att visa för ChristerE vad som ligger bakom det faktum att allra flesta har valt att dissa Malwarebytes sedan många år..  

Även om Malwarebytes skulle lyckas hålla sina bättre poäng under en tid så kommer troligen de flesta fortfarande att avhålla sig från att använda detta program just pga. dess usla historik..  Det tar tid att bygga upp ett förtroende!

Återigen så framför jag fakta och länkar till det som påvisar varför Malwarebytes premium länge har ansetts vara undermålig. Du väljer att framföra personliga, subjektiva hittepå-saker som om det på något magiskt sätt skulle trolla bort den negativa historik som Malwarebytes premium har haft i många år.. 

Jag har svarat på ChristerE´s fråga med konkreta fakta och specifikt påtalat orsakerna till varför de allra flesta människor anser att Malwarebyte är uruselt, Det räcker för min del.. 

Vet man hur säkerhetsmarknaden har utvecklats under 20 år så vet man att Malwarebytes var före de vanliga antivirusprogrammen med att hitta sånt som antivirusföretagen inte räknade som skadliga program men som folk inte ville ha på sina datorer. Det är inget hittepå utan kunskap insamlad under 20 år och under flera år av dem så var jag mycket aktiv när det gällde dessa produkter, betatestning av flera antivirusprogram, ge hjälp i flera forum, insider information från ett antivirusföretag etc. Jag vet att under många år var Malwarebytes dåligt när det gäller virus, trojaner etc. utan de hade sin nisch som ett kompletteringsprogram, vilket dessutom är precis vad Christer vill att det ska vara. Däremot har det varit väldigt välrenommerat under hela sin tid när det gäller att ta bort sånt som är inom dess nisch och verkligen inte ansetts vara uruselt inom säkerhetsvärlden.

Det stämmer inte heller att Malwarebytes skulle vara unika med att ha lågt och varierande skydd som du påstod. Du kan titta på K7 Security och Comodo till exempel, där det senare har totalt 2 Top Product. Går vi tillbaks i tiden, vilket ju du tydligen tycker att man ska göra, så var det under många år som F-secure hade mycket falska positiva eftersom det bestod av sökmotorer från olika håll och varnade så fort något av dem pekade ut något farligt så det hittade summan av 2-3 sökmotorer. Samma sak med G Data.

Du må tycka att du inte bråkar om Malwarebytes men jag tycker att det är just det du gör.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En åsikt om F-secure. Vi hade köpt in F-secure för att ha till väldigt många användare men programmet var så oerhört tungrott och drog ner i princip all prestanda som inte Windows tog så det fungerade inte att arbeta med dessa klienter. Allt slutade med att de löstes från sitt kontrakt och vi upphandlade annat företag istället. Nu märker man inte av det nämnvärt längre. Detta kan naturligtvis också bero på att datorerna i sig blivit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är inget hittepå utan kunskap insamlad under 20 år och under flera år av dem så var jag mycket aktiv när det gällde dessa produkter, betatestning av flera antivirusprogram, ge hjälp i flera forum, insider information från ett antivirusföretag etc.

Gilla på den!

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

En åsikt om F-secure. Vi hade köpt in F-secure för att ha till väldigt många användare men programmet var så oerhört tungrott och drog ner i princip all prestanda som inte Windows tog så det fungerade inte att arbeta med dessa klienter. Allt slutade med att de löstes från sitt kontrakt och vi upphandlade annat företag istället. Nu märker man inte av det nämnvärt längre. Detta kan naturligtvis också bero på att datorerna i sig blivit bättre.

Det kan ha funnits olika faktorer som spelat in...

Ett företag som inte är allt för svajigt över några års tid är nog eftersträvansvärt.
Märk att första mätningen har några år på nacken.

https://www.av-comparatives.org/comparison/

 

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...