Gå till innehåll

Installera W11 virtuellt när systemkrav ej uppfylls?


Mikael63

Recommended Posts

Tänkte testa att installera W11 m.h.a. Qemu. Efter valt språk och tangentbordslayout får jag veta att systemkraven ej uppfylls. Är det då den fysiska datorns egenskaper som installationen kollar på eller är det de växlar jag har angivit som medför att inte kraven uppfylls? Jag hade satt disken till 60 GB och jag använde 2 GB som RAM.

Jag har inte sökt något på nätet och jag har nu dessutom rensat alla filer då det mest var på skoj jag testade. Kan dock tänka mig att göra om detta om det finns någon "känd" metod att kringgå kraven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Windows 11 rapporterar om det den ser och den kan inte se utanför den virtuella datorn, men sen kanske vissa delar skickas rakt igenom den virtuella datorn. Jag vet inte vad som Windows 11 klagade på men den här sidan tar upp hur man fixar kravet på TPM i några program för virtuella datorer: https://www.xda-developers.com/add-tpm-windows-11-vm-vmware-virtualbox-parallels-desktop-hyperv/

Även om Qemu inte är med kanske du kan få något tips.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sådan "Manager" för att hantera de virtuella maskinerna utan kör med en rad i ett terminalfönster. Kan se ut som

sudo qemu-system-x86_64 -usb -device usb-ccid,id=ccid -device usb-host,vendorid=0xb0c,productid=0x3f -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda W10.img -cpu host

och skulle då behöva "peta in" något ang. TPM där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, JoWa sade:

Eller använd VirtualBox 7.

Här finns beta tre: https://download.virtualbox.org/virtualbox/7.0.0_BETA3/

Tack men nej tack. Jag har kört med Virtualbox och VMware Player i flera omgångar där den gemensamma faktorn alltid blivit att systemet har blivit konstigt.
Jag tog, vid den senaste gången detta hände, beslutet att inte köra med dessa utan i så fall installera skarpt på några gamla datorer. Så upptäckte jag Qemu och blev nyfiken och på den vägen är det alltså. Jag har ex. testat många olika Linux-distar, ReactOS, Androidx86, Win XP, Win7, Win 10.
Win 10 kör jag lite då och då.

***

Tillägg: Kan nämna att jag även testat att hämta en färdig VM med W11 (från MS) men den ville inte boota.
Det var inga problem med motsvarande W7 & W10.

Redigerad av Mikael63
Färdig VM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Cecilia sade:

köra Windows Health Check som kollar,vilka av kraven som inte är uppfyllda.

Gjorde så, fick installera den först. Startar men inget händer mer än att jag ser den i aktivitetshanteraren?

När jag testade elvan fick jag bara den texten, systemkraven uppfylls inte.

 

image.png.8228c211e15388c4b6ec4258c061786b.png

Redigerad av Mikael63
bild
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till Windows 10 21H2 November update från november 2021?
Om du har det, kopiera filen 

appraiserres.dll

från mappen "sources" till motsvarande mapp i Windows 11 och ersätt filen i Windows 11 med denna fil från Windows 10.
Det är inte säkert att appraiserres.dll från tidigare versioner av Windows 10 fungerar.

Om du ersätter appraiserres.dll i Windows 11 med appraiserres.dll från Windows 10 21H2 November update (november 2021) kommer Windows 11-installationen inte att bry sig om utifall hårdvaran stöds av Windows 11 eller ej.

Har du inte tillgång till Windows 10 21H2 November update, skicka ett PM så hjälper jag dig med det.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hämtade den ISO,n och monterade den som en diskavbild. Kunde då enkelt kopiera ut aktuell fil.

Problem uppstår när jag ska kopiera in den i W11,s ISO då den monterade diskavbilden är skrivskyddad. Det här höll vi ju på att "rodda i" på eforum och där WinISO 5.3 var till hjälp. Så icke i detta fall. (Klagas på UDF filsystem)

Tilläggas bör att de registerhack som anges här https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-requirement inte hjälper.

Redigerad av Mikael63
UDF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mikael63 sade:

Gjorde så, fick installera den först. Startar men inget händer mer än att jag ser den i aktivitetshanteraren?

När jag testade elvan fick jag bara den texten, systemkraven uppfylls inte.

 

image.png.8228c211e15388c4b6ec4258c061786b.png

Sidan https://www.cnet.com/tech/computing/how-to-fix-this-pc-cant-run-windows-11-error-tpm-and-secure-boot/ skriver om att klicka på texten See All Results för mer info, men vanligen är det tydligen TPM som saknas/är inaktiverad eller att Secure Boot inte är aktiverad i BIOS.

Se om du begriper något av:
https://gist.github.com/CombinedEffort/bb7ffd950692f80a42f0400bd9c10ac3
https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/o3eml4/installed_windows_11_on_qemu_kvm_runs_perfectly/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Se om du begriper något av:

Svårt att avgöra vad som är vad, särskilt när det gäller installation på en enhet med ARM.

13 timmar sedan, X-Men sade:

Jag kan ordna med Windows 11 22H2 som ISO där jag petar in filen från Windows 10 iISOn för Windows 11.
Meddela mig det så fixar jag det. 

Tack. Hjälper inte.

Tilläggas bör att jag ökat diskstorleken från 60 GB till 70 GB då kraven var 64 GB.

Har testat alla varianter inkl. registerhack efter detta.

Ser det som ett tecken - man ska inte ha Windows 11 helt enkelt..

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat Qemu och installerat programmet i Windows 11. 
Sidan att hämta programmet från är onödigt rörig! En hemsk sida och jag frågar mig vem som ligger bakom röran.

Installationen jag gjorde var att ta med allt som installationsprogrammet visade. Men sedan då? Det finns inget program att starta i Start! Finns ingen genväg på Skrivbordet!

Går jag in i installationsmappen för programmet finns det en uppsjö av .exe-filer. Har testat att köra igång ett flertal men inget visar annat än en snabb cmd-bild eller en cmd-bild med felmeddelanden.

Har hämtat instruktionen för hur programmet skall användas men den är en riktig soppa! Trots över en timmes läsning förstår jag inte hur programmet skall användas.

VirtualBox och VMPlayer är extremt enkla att använda jämfört med Qemu!

Uppenbarligen vänder sig programtillverkarna till Linuxanvändare, som håller på med "sudo" för var och vartannat moment som skall göras i Linux.

Jag tänkte köra programmet bara för att testa om jag får Windows 11 att fungera virtuellt på en dator som inte uppfyller hårdvarukraven. Detta R omöjligt för mig då Qemu inte går att använda. Windowsmiljö. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite mer information.

Installerade VMPlayer Free och körde igång en installation av virtuell Windows 11. Det spelade ingen roll vilken ISO jag valde av de tre versioner jag har på testdatorn, VMPlayer ville helt enkelt inte gå igång med installationen. 
Den visade en ruta och sedan inget mer.

Installerade VirtualBox och körde igång på den. Jag valde Windows 11 som installationsmedia och sedan ISO-filen för Windows 11.

Det gick inte! VirtualBox efterfrågar en startbar optisk skiva. Gjorde om proceduren flera gånger med samma resultat.
Valde Windows 10-ISO och Windows 10 som installationsmedia i VirtualBox.

Inga som helst problem. Gjorde om proceduren med Windows 11 utan att lyckas.
Då valde jag, bara för att testa, Windows 10 i VirtualBox meny och inte Windows 11. Valde Windows 11 ISO och då går installationen igång.

Precis som Mikael63 kommer jag inte längre än till valet av Windows-version och nästa steg stoppas för att datorn inte uppfyller hårdvarukraven.

Använder jag samma ISO-fil, antingen på USB-minne eller från disken i datorn, går det utmärkt att installera Windows 11 efter att ha ersatt originalfilen i Windows 11 med filen från Windows 10.

Av någon märklig anledning hjälper inte fixet vid virtuell maskin, bara vid fysisk maskin.

Skall se om jag kommer på en lösning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag håller med om att gränssnitten för VMware och Virtualbox är till stor hjälp.

Jag som har skapat en "egen" guide (på mintforumet) hur man kan använda Qemu som alternativ tycker att också Qemu är enkelt. Alltså hittills då, för de VM,s som jag har/har haft.

Det finns ett GUI även för Qemu i Linuxmiljö och jag har det installerat, tydligen, men det går inte att starta något. Inte ensam om det heller... image.png.f0ea0c65c74a64f298532259a0af6c3a.png

Jag har inte ägnat någon energi på att få det att fungera, av samma skäl som ovan.

TILLÄGG: Nej detta är inte ett gränssnitt för inställningar utan helt enkelt fönsterramen den virtuella maskinen körs "i".

4 timmar sedan, X-Men sade:

håller på med "sudo" för var och vartannat moment

Nja. man behöver ange sudo när man installerar själva qemu i datorn första gången. Inte ovanligare än att man i Windowsmiljö ibland behöver högerklicka, välja att köra som administratör, godkänna.

sudo apt install qemu qemu-kvm

Ja, eller, man kan ju installera via Programhanteraren i stället. Ungefär som Store i Windowsmiljön.

Jo, när man ska starta en VM och man har blandat in ett USB-minne, en USB-disk eller en USB-ansluten kortläsare behöver man göra det med sudo först i textraden, en textrad som ligger i en textfil som man sedan "kör" precis som man gör med en .bat eller en .cmd i Windowsmiljön.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-02 at 18:00, X-Men sade:

...

Går jag in i installationsmappen för programmet finns det en uppsjö av .exe-filer. Har testat att köra igång ett flertal men inget visar annat än en snabb cmd-bild eller en cmd-bild med felmeddelanden.

Det är olika exe-filer beroende på vilken arkitektur man avser att köra den virtuella maskinen i.

Den som är aktuell i just detta fall är qemu-system-x86_64.exe och den ska troligen köras på samma sätt som i Linuxmiljön.

image.png.6bf2895a0123b5ea0bfd0dfb788187fa.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat alla .exe-filer och ingen startar upp Qemu så det går att använda, tyvärr.

Jag har också jobbat med såväl VMPlayer som VirtualBox med Windows 11 22H2 utan att lyckas få installationen att fungera. Det som fixar så det går att installera på en fysisk maskin fungerar helt enkelt inte i en virtuell maskin.

Det spelar ingen roll vad jag gjort så här långt så finns det något i installationen som inte lurar de virtuella maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, X-Men sade:

Nu har jag provat alla .exe-filer och ingen startar upp Qemu så det går att använda, tyvärr.

Du förväntar dig då att det ska dyka upp ett programfönster likt ex. när man startar Virtualbox, antar jag?

Den qemu-system-x86_64.exe som jag skrev om ovan ska startas i Kommandotolken med ett antal efterföljande växlar.

När jag i Linuxmiljö startar Windows XP, utan stöd för USB-minne, anger jag

qemu-system-i386 -hda winxp.img -boot c -enable-kvm -cpu host -m 1024 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user -serial vc

Motsvarande för Windows 10 blir 

qemu-system-x86_64 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=W10.img,format=raw -cpu host

Ska jag använda Handelsbankens kortläsare blir det

sudo qemu-system-x86_64 -usb -device usb-ccid,id=ccid -device usb-host,vendorid=0xb0c,productid=0x3f -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=W10.img,format=raw -cpu host

Androidx86, Raspberryi Pi Desktop, LMDE m.fl. startar jag med

qemu-system-x86_64 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 2 -net nic -net user -hda image.img -cpu host

osv..

Det verkar som att det inte spelar någon roll i vilken ordning dessa växlar skrivs.

Den .img som anges är den virtuella disken. Den skapas snabbt genom att skriva ex. 

qemu-img create -f qcow2 w10.img 64G

***

Den "manager" som visas på bilder i diverse inlägg vet jag inte varifrån den kommer.

I Linuxmiljön kan man installera virt-manager som "håller reda på(?)" de virtuella diskarna.
VMware och Virtualbox har också något liknande. Jag har koll på dessa virtuella diskar själv via Filhanteraren.

Redigerad av Mikael63
i Linuxmiljö
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Bleeping computer skall Qemu kunna skapa en virtuell processor för TPM och därmed se till att hårdvarukravet för Windows 11 uppfylls.

WMPlayer Pro har denna funktion medan VirtualBox precis har fixat denna funktion i deras senaste skarpa version. Den har funnits i en betaversion där det varit smärre funktionsproblem. De skall vara åtgärdade i den senaste skarpa versionen.

Har du aktiverat emulering av TPM när du konfigurerat Qemu?

 

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-is-no-longer-compatible-with-oracle-virtualbox-vms/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...