Gå till innehåll

Installera W11 virtuellt när systemkrav ej uppfylls?


Mikael63

Recommended Posts

38 minuter sedan, X-Men sade:

Är informationen på denna sida något du kan använda?

https://www.linaro.org/blog/how-to-emulate-trusted-platform-module-in-qemu-with-u-boot/

Kanske! Ser lovande ut nu när jag snabbkollade där. Men först några klarlägganden:

On 2022-10-04 at 07:26, Mikael63 sade:

Den "manager" som visas på bilder i diverse inlägg vet jag inte varifrån den kommer.

I Linuxmiljön kan man installera virt-manager som "håller reda på(?)" de virtuella diskarna.

Jodå, om man (=jag) bara tar sig tid och kollar lite så.. Den "Managern", som alltså även finns för Linuxmiljö, är av samma "stuk" som VMware Workstation Playern och Virtualbox har. De "extra" inställningarna kommer man åt genom en liten kryssruta i guiden för att ska nya VM,s.

Därmed ska det alltså gå att följa guider som beskriver tillvägagångssätt med just denna manager. (My mistake)
Hittade en sån urusel Youtubefilm som det knappt gick att hänga med i och, nej det fungerar visst inte.

****

On 2022-10-01 at 20:22, Mikael63 sade:

Tack men nej tack. Jag har kört med Virtualbox och VMware Player i flera omgångar där den gemensamma faktorn alltid blivit att systemet har blivit konstigt.

Ja, så även nu. Jag har suttit åtskilliga timmar med Qemu enbart via ett terminalfönster och aldrig råkat ut för några konstigheter. Efter några minuters testande med ovanstående manager får jag meddelande om att nätverket har kopplats bort. Ett av de symptom jag råkat ut för tidigare. Andra symptom har varit att datorn inte startat upp. Avinstallerar därför denna virt-manager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ser lovande ut

hm.. där verkar det vara "text" för att simulera/köra en arm64-maskin och

For Debian and friends there’s a swtpm package, so just do

sudo apt install swtpm

funkar inte, något sådant paket finns inte och det vara samma paket som skulle installeras i en tidigare länk med.

***

Tillägg: Kanske ska göra ett nytt försök att hämta en färdig VM från Microsoft, och se varför den inte bootade? Tar en sån hiskelig lång tid bara. Hämta, packa upp, packa upp igen, konvertera. 

Redigerad av Mikael63
Färdig VM
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste versionen av VirtualBox skall klara W11 även på en maskin som inte stöds hårdvarumässigt av W11.

Om jag skapar en VM i Windows, fungerar den för dig i Linux?
Vad jag tänker på är om jag skapar en VM, packar den och lägger upp den till dig för hämtning, går det snabbare än om du hämtar färdig från Microsoft?

Jag packar den i flera delar som vid uppackning är klart (ingen uppackning och sedan uppackning igen). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ska fungera.

Om man laddar hem en färdig virtuell maskin, av "typen" Virtualbox", från Microsoft så får man den som en zip-fil som man då behöver packa upp. Den filen innehåller en "appliance" som en .ova och den behöver man också packa upp.

Då får man en .vmdk och den går visserligen att starta med QEMU men den kraschar direkt. Eller efter ett bra tag med enbart Windowsflaggan synlig. Åtminstone när jag testat detta tidigare, med en VM med W10.
Därför kan man behöva konvertera denna .vmdk till en .img

Jag har nu på morgonen påbörjat den första uppackningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mikael63 sade:

Efter några minuters testande med ovanstående manager får jag meddelande om att nätverket har kopplats bort. Ett av de symptom jag råkat ut för tidigare.

Har det något samband med att den virtuella maskinen lägger beslag på nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Cecilia sade:

Har det något samband med att den virtuella maskinen lägger beslag på nätverket?

Nej. Eller - den virtuella maskinen får ju tillgång till nätverket - också. Det får den när jag startar från terminalen. Det är nog det som anges i fet stil i

Citat

sudo qemu-system-x86_64 -usb -device usb-ccid,id=ccid -device usb-host,vendorid=0xb0c,productid=0x3f -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda W10.img -cpu host

men det innebär inte något problem. Det var bara när den virt-manager var igång. De här problemen med nätverk när man använder Virtualbox och/eller VMware Workstation Player är något jag upplevt även i Windowsmiljön. Många gånger.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja det ska fungera.

Skall jag tolka det som att jag skapar en virtuell maskin och skickar till dig?

Jag har en dator som uppfyller W11-kraven (min huvuddator).

Jag har en dator som inte uppfyller W11-kraven, den jag testar olika saker med. VirtualBox skall numera fixa W11 trots att den inte klarar kraven. Jag kör W11 version 22H2 på den datorn, trots att det officiellt inte skall gå.

Om ditt svar skall tolkas som att jag fixar en virtuell avbild och skickar till dig, vilken av dem önskar du (under förutsättning att jag får igång V-Box på testdatorn) avbild från?

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, X-Men sade:

vilken av dem

? Vilken version av W11? Pro kanske då.

Men vi kan avvakta tills försök med att få en VM med W11 från Microsoft att fungera misslyckas. Håller på med nästa uppackning nu...

Windows 11 är ju inget jag måste ha och det är roligare om man kan hitta en generell lösning som "alla" kan följa. Helst så enkel som möjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mikael63 sade:

? Vilken version av W11? Pro kanske då.

Men vi kan avvakta tills försök med att få en VM med W11 från Microsoft att fungera misslyckas. Håller på med nästa uppackning nu...

Windows 11 är ju inget jag måste ha och det är roligare om man kan hitta en generell lösning som "alla" kan följa. Helst så enkel som möjlig.

Home eller Pro, valet är ditt. 
Instämmer i att det vore bäst om en generell lösning hittas. Jag skall, i eftermiddag, testa med den senaste versionen av VirtualBox och se om det verkligen fungerar på en dator som inte har hårdvara som stöds av W11.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit till samma läge som tidigare, att det inte finns någon enhet att starta från när jag testar med den .vdmk som disk.

image.png.bfa1f6576d8e88ac1338648f560315eb.png

Här prövar jag att starta med

qemu-system-x86_64 -m 4096 -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda WinDev2209Eval-disk001.vmdk

dvs. samma som jag startar min VM med Windows 10 med (förutom namnet på "disken" då)

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.png.bf87ee96ecedd5de714d45140d6e5832.png

VirtualBox version 7.0.0 fungerar fint med Windows 11 på en dator som saknar den hårdvara som Windows 11 kräver.
Bilden ovan visar Systemet i den fysiska datorn till vänster och den virtuella maskinen körandes till höger.
Jag har inte gjort något med ISO-filen för Windows 11. Den är i sitt original från MS.

Problemet jag har med VirtualBox just nu är att jag inte får välja vilken version av Windows 11 jag vill installera. VirtualBox tar den första i ISO-filen, Windows 11 Home.
Skall köra om igen för att se om det är någon inställning som krävs för att kunna välja version. Det behöver jag inte göra i version 6.1.38, som var den tidigare versionen.

För den som kör Windows på en dator, vars hårdvara inte stöds av Windows 11, kan köra VirtualBox och få det att fungera utan att göra något mer än att installera VirtualBox och hämta ISO-filen för Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är "problemet" med att välja version löst.

Det gäller att "bocka i" rutan framför "Skip unattended ......." så går det att välja vilken Windows 11-version man önskar installera.

VirtualBox är förkonfigurerad för virtuell TPM 1.2/2.0 samt Secure Boot, inget man behöver ställa in själv.
Det är bara att starta VirtualBox, välja namn, välja var maskinen skall ligga, välja ISO-fil och sedan köra igång. Inget trixande med Windows 11-ISOn för att kringgå hårdvarukraven. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.png.14aa464a14cc75bf882c9f5f37fe9ea7.png

Då har jag installerat W11 Pro virtuellt i min dator som inte har den hårdvara som krävs av W11.

I vanlig ordning blev det lite meck med att komma runt kravet på att logga in med ett Microsoftkonto under konfigureringen. Inget som behövs om man låter blir att bocka i rutan framför "Skip unattended.......".

Utan "bock" i den rutan gör VirtualBox allt. Bara att luta sig tillbaka när man väl kört igång om man accepterar att få Windows 11 Home.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-11 at 22:44, Mikael63 sade:

hm.. där verkar det vara "text" för att simulera/köra en arm64-maskin och

For Debian and friends there’s a swtpm package, so just do

sudo apt install swtpm

funkar inte, något sådant paket finns inte och det vara samma paket som skulle installeras i en tidigare länk med.

Efter att ha tagit en ny ögonblicksbild av systemet installerade jag virt-manager igen. Där finns möjlighet att lägga till TPM

image.png.e4dd2fd9f93f5c67b5dedf2c8d78e95d.png

När jag då startar upp maskinen får jag

image.png.a84c23900728682ec47a1fb0c1020c70.png

Söker lite mer och hittar ett installationspaket för swtpm men det verkar vara avsedd för nyare versioner av Ubuntu (som ju min Mint bygger på) och testar jag att köra den ändå så är det beroenden som inte uppfylls, jag har de senaste för mitt system men de anses vara för gamla.

Så de länkar ni postat var det ju egentligen inget fel på. Bara jag och mitt operativsystem som är lite för gamla... ;)

Jag får se om jag tar nya tag när jag uppgraderat till antingen Mint 21.1 under julledigheten eller till LMDE 5 när tiden känns mogen för det!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har Virtual Box släppt en ny version som har stöd för Windows 11 via TPM och EFI Secure Boot-stöd. Man har även lagt till stöd för DirectX 11.

se https://www.datormagazin.se/2022/virtualbox/

Detta kans påverka vad denna tråd ursprungligen handlade om... :)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, WindowsPro sade:

Detta kans påverka vad denna tråd ursprungligen handlade om... :)

Njae, frågan gällde när man använder Qemu (och då "helst" utan något GUI)

Senare kom det att visa sig att värden, i mitt fall Linux Mint, måste vara tillräckligt ny för att man ska kunna lägga till swtpm vilket är ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tog och uppgraderade till Linux Mint 21.

Skulle installera den swtpm jag saknade tidigare men den var visst redan installerad liksom även den virt-manager jag tidigare testat men avinstallerat. Via den virt-managern kan jag lägga till TPM men det ger ingen skillnad i resultatet. Hårdvaran stöds inte. Mer eller mindre dåliga Youtube-klipp (finns inget krav på hur usel kvalitet man inte ska lägga upp där?) visar hur man ska ändra i inställningarna, i virt-manager, under Översikt. Där har jag inget som går att ändra, det är bara information som visas där. Ska jag tolka detta "omen" som att jag inte ska köra Windows 11 utan hålla mig till Linux? :unsure:

Eftersom jag nyss uppgraderat så blev jag påmind om att Linux inte riktigt är så stabilt och bra som "vi" vill framhäva;)
Kanske ska nöja mig med dess bekymmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...