Gå till innehåll

Arbetar datorn eller inte?


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Dessvärre blir ju inte saker och ting bättre med tiden även om de utvecklas.. T.ex. datorer. Datorer i min priskklass hade tidigare 500 Gb hårddisk, DVD-spelare, lysdioder som talade om att datorn gjorde något och ett tangentbord med distinkta knappar och tydlig beskriftning. Den jag har köpt nu, (av ett välrenommerat märke), har ingetdera av detta och var dessutom dyrare än dess föregångare. Och är väldigt plastisk. Den enda fördelen som jag har lyckats upptäckka är att den är betydligt snabbare än sina föregångare.

Och så till frågan. Det mesta kan jag förlika mig med, men en diod som talar om att datorn försöker göra som jag säger saknar jag verkligen. Finns  det någon  USB-manick som man kan hänga på datorn som visar detta ?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De moderkort jag använt när jag byggt datorer har en anslutning på moderkortet för en lysdiod som indikerar när disken används.

Har du kikat på moderkortet i din dator om den har en sådan anslutning, som inte är inkopplad?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det som beskrivs här vara nåt för dig?

"En uppsättning miniprogram i aktivitetsfältet som erbjuder övervakning av dataparametrar HDD & SSD, CPU, RAM, GPU, Nätverk, Batteri, Radio, Volym, Väder och ger enkel åtkomst till många funktioner i Windows. Lätt version."

TaskbarGadgetLT- Microsoft Store-program

Det är ingen lysdiod som du efterlyser, men något som förhoppningsvis visar att nåt händer i din dator.

Redigerad av Thirteen
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Med TrayStatus kan du välja vad som ska visas och inte visas.

Tack, Mikael63, håller på att prova detta. Får se om jag kan förlika mig med den.

10 timmar sedan, Cecilia sade:

Aktivitetshanterarens ikon i fältet vid klockan har en stapel som visar hur mycket processorn jobbar, vilket är bättre än en lysdiod som visar att lagringsenheten gör något.

Tack, Cecilia, det vill jag gärna prova, men hittar inte dit. Har visserligen lyckats åstadkomma Aktiviteshanterarens ikon, men den rör inte på sig. image.png.00e645d08f4c49fab358ae10535529e1.png  (Jag har Win 11 numera.)

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klicka på ikonen för aktivitetshanteraren som du visar i inlägget. Då öppnas aktivitetshanteraren och du ser ikonen i fältet nere till höger och den visar Processor, Minne, Disk och Nätverk. Sätt muspekaren på ikonen så ser du % för respektive.

Vill du se ikonen där nere permanent, men inte aktivitetshanteraren, så minimerar du aktivitetshanteraren.

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för engagemanget. Det är ju som vanligt. Om man jämför olika faciliteter som egentligen skall visa samma sak, så är det sällan så. Så också den här gången. Om jag nu skall markera en lösning så får det bli både Mikael63:s  och Japanmannens. Fast jag hoppas ju fortfarande på Cecilias "stapel" som ju egentligen visuellt tilltalar mig mest.

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

 Syns den när du trycker på uppåtpilen där?

Det här är allt som jag kan åstadkomma. Längst till vänster ser du ikonen för Aktivitetshanteraren (som jag har fäst i  Aktivitetsfältet).

Om du undrar vad ikonen med staplarna är, så är det NetWorx. I lilla rutan är det förutom de välkända också ikonen för Telefonlänk.

/hans peter

image.png.01b64832ea0d86a2e7ea0c2dfce9f4b7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Aktivitetshanterarens meny Alternativ finns det val som heter Minimera vid användning och Dölj vid minimering. Hos mig är det första valt men inte det andra.

Kolla om Aktivitetshanteraren finns med som : https://support.microsoft.com/sv-se/windows/anpassa-meddelandefältet-i-aktivitetsfältet-e159e8d2-9ac5-b2bd-61c5-bb63c1d437c3#WindowsVersion=Windows_11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

I Aktivitetshanterarens meny Alternativ finns det val som heter Minimera vid användning och Dölj vid minimering. Hos mig är det första valt men inte det andra.

image.png.e0fcb569e342685523c4eb24ca931b68.png

1 timme sedan, Cecilia sade:

Kolla om Aktivitetshanteraren finns med som

image.png.77f3cd01398dd1a6fbbb75eaca06d550.png

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Hans Peter sade:

Jag undrar om vi inte talar förbi varandra. Den kan jag också åstadkomma. image.png.abce377d3e3410d614fb39a1b3312e84.png

Men Cecilia talar ju om "en stapel som visar hur mycket processorn jobbar" .

/hans peter

Menar du att första ikonen där är Aktivitetshanterarens ikon?
I så fall är det ju bra och du får se till att belasta datorn ordentligt så att du ser om den ändrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag var tvungen att gå tillbaka till min gamla maskin med WIN 10 för att kolla hur det såg ut där. Och det gjorde det precis som Cecilia har sagt hela tiden. I WIN 11 upplevde jag det dock som en grå fyrkant som visar procenttal när man pekar på den. Med lite god vilja och vetskap om att så ska det vara kan jag nu faktiskt skönja att det rör sig lite på botten. Beklagar att jag har satt er i arbete. Men tack i alla fall! Eftersom bara en kan få kredit för lösningen får Cecilia den,  men jag kommer att använda Mikaels tips om TrayStatus parallellt.

/hans peter

Redigerad av Hans Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ett tips utöver vad som skrivits här är att starta om växla till Resource Monitor / Resursövervakaren. Jag använder det frekvent för att se vad som händer (eller inte händer) på datorer. CPU är en sak men framför allt brukar jag sortera på diskaktivitet, den totala kolumnen, för att se om någon sker eller inte.

image.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
On 10/5/2022 at 12:11 AM, Thirteen said:

Kan det som beskrivs här vara nåt för dig?

"En uppsättning miniprogram i aktivitetsfältet som erbjuder övervakning av dataparametrar HDD & SSD, CPU, RAM, GPU, Nätverk, Batteri, Radio, Volym, Väder och ger enkel åtkomst till många funktioner i Windows. Lätt version."

TaskbarGadgetLT- Microsoft Store-program

Det är ingen lysdiod som du efterlyser, men något som förhoppningsvis visar att nåt händer i din dator.

Jag försökte ladda ner detta program men det funkade inte att ladda ner där det stod download... Men det kanske beror på att jag just nu surfar på en Mac mini... Man kanske måste surfa på en Windows dator för att det ska funka att ladda ner ? Och om man laddar ner den på en Windows dator i stället för en mac och kopierar till Windows datorn och installerar där så får man väl virus på köpet. Tur att jag mest surfar med mac nu då . Jag behöver Winnsows datorn till min Nas.  Jag ska försöka få det att funka med Nas när jag får hundpassning annars finns det risk att det blir fel. Jag har glömt bort nas ett tag nu. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Anna Maria sade:

Jag försökte ladda ner detta program men det funkade inte att ladda ner där det stod download... Men det kanske beror på att jag just nu surfar på en Mac mini... Man kanske måste surfa på en Windows dator för att det ska funka att ladda ner ? Och om man laddar ner den på en Windows dator i stället för en mac och kopierar till Windows datorn och installerar där så får man väl virus på köpet. Tur att jag mest surfar med mac nu då . Jag behöver Winnsows datorn till min Nas.  Jag ska försöka få det att funka med Nas när jag får hundpassning annars finns det risk att det blir fel. Jag har glömt bort nas ett tag nu. 

/Maria

 

Bättre följa Apple-supportens råd

Visa processoraktivitet i Aktivitetskontroll på datorn
https://support.apple.com/sv-se/guide/activity-monitor/actmntr43452/10.14/mac/13.0

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Anna Maria sade:

Och om man laddar ner den på en Windows dator i stället för en mac och kopierar till Windows datorn och installerar där så får man väl virus på köpet.

Naturligtvis får man inte virus i datorn för att man hämtar en app i Windows store. Eller i alla fall ingen annan får virus när de gör så.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...