Gå till innehåll

Problem att installera om Windows - Hittar inga diskar i setup


Hanseg
Gå till lösning Löst av Hanseg,

Recommended Posts

Jag försöker att göra en total ominstallation av min laptop Acer A515-56, som är uppgraderad från Windows 11 home till Windows 11 PRO, redan ihop med den up‬pgraderingen så hade jag samma problem, men lämnade jag in den, och jag fick då installerad, men fick aldrig reda på vad felet berodde, så försöker nu få reda på orsaken till varför jag då precis som nu inte, lyckades med att intallera min dator, Acer A515-56 med en Micron_2210 M.2
1 TB installationen gå som skall tills kommer till fönstret Windows Setup, när jag kommer dit syns inte hårddisken, här kommer jag inte längre, hårddisken syns i alla andra lägen på dator, och Windows 11 är installerat och har använts på dagligen, jag få reda på det ett fel jag själv kan fixa, så jag slipper betala en verstad
för att installera den

 

HANS TACKSAMT OM DET NÅGON KAN HJÄLPA 

Har lagt en bild på vilket fönster jag avser bilden är inte från dator, för på den syns inga enheter

WINDOW SETUP.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga exakt varför din disk inte syns när du startar upp installationen.
Har du låtit Media Creation Tool skapa USB-minnet åt dig?

Det är viktigt att USB-minnet är korrekt skapat. Windows-installationen kan också sakna en nödvändig drivrutin till just din disk. Även andra faktorer kan ligga bakom problemet.

Låt oss se om vi kan lösa det åt dig.

Har du möjlighet att testa om USB-minnets installationsfiler fungerar på en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, X-Men sade:

Det är svårt att säga exakt varför din disk inte syns när du startar upp installationen.
Har du låtit Media Creation Tool skapa USB-minnet åt dig?

Det är viktigt att USB-minnet är korrekt skapat. Windows-installationen kan också sakna en nödvändig drivrutin till just din disk. Även andra faktorer kan ligga bakom problemet.

Låt oss se om vi kan lösa det åt dig.

Har du möjlighet att testa om USB-minnets installationsfiler fungerar på en annan dator?

Jag installerat om minnet  igen,med Media Creation tool när testade igen så glömde jag koppla övriga diskar att dom syns, så det bara m.2 som inte syns,

jag har funderat lite på hur fungerar om disken t.ex. är krypterad, men då borde jag väl inte se den alls,

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Hanseg sade:

Jag installerat om minnet  igen,med Media Creation tool när testade igen så glömde jag koppla övriga diskar att dom syns, så det bara m.2 som inte syns,

jag har funderat lite på hur fungerar om disken t.ex. är krypterad, men då borde jag väl inte se den alls,

 

HANS

Har du kvar nuvarande installation på datorn?
Fungerar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Har du kvar nuvarande installation på datorn?
Fungerar den?

Jag missade svara på din fråga, JA  installtionen  är kvar  

du kansk har märkt jag textare fetare, det för att jag själv skall kunna läsa vad skriver

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du gör ominstallationen från Windows. Det fungerar nu och då kommer en ominstallation att fungera genom att köra direkt i Windows.

När du kommer till punkten där du kan välja vad du vill ha kvar väljer du "Inget". 
När installationen påbörjas kommer du att installera om Windows där inget av det du har i datorn kommer att sparas. 
Förstår du hur jag menar?

USB-minnet du skapat sätter du i datorn.
Klicka på filen "setup.exe" som finns på USB-minnet så startas installationen. Som nämnt ovan väljer du att inte spara något så får du en "total ominstallation " eller som vi också säger "ren installation".

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Hanseg sade:

du kansk har märkt jag textare fetare, det för att jag själv skall kunna läsa vad skriver

Har du prövat med att använda zoom-funktionen i webbläsaren för att få större och mer lättläst text?
Man trycker på Ctrl-tangenten och plustecknet några gånger. Ctrl och siffran 0 återställer till normal storlek (100 %).

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-12 at 00:20, X-Men sade:

Mitt förslag är att du gör ominstallationen från Windows. Det fungerar nu och då kommer en ominstallation att fungera genom att köra direkt i Windows.

När du kommer till punkten där du kan välja vad du vill ha kvar väljer du "Inget". 
När installationen påbörjas kommer du att installera om Windows där inget av det du har i datorn kommer att sparas. 
Förstår du hur jag menar?

USB-minnet du skapat sätter du i datorn.
Klicka på filen "setup.exe" som finns på USB-minnet så startas installationen. Som nämnt ovan väljer du att inte spara något så får du en "total ominstallation " eller som vi också säger "ren installation".

Min bror var här och hälsade på mig igår, och på grund av att jag sitter i rullstol numera, så tog han med sig datorn för att se till att den bli fixad, X-Men det tipset
skall jag testa om problemet återkommer, för det låter som att det kan vara något kanske fungera. X-Men du skall ha ett stort för ditt engagemang, och din kunskap. Jag skulle svarat redan igår men mitt tangentbord la av, jag har lånat ett  nytt idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hanseg sade:

Min bror var här och hälsade på mig igår, och på grund av att jag sitter i rullstol numera, så tog han med sig datorn för att se till att den bli fixad, X-Men det tipset
skall jag testa om problemet återkommer, för det låter som att det kan vara något kanske fungera.

Om din bror inte är så insatt i datorer kan du säga till honom att göra ominstallationen på det sätt jag föreslagit. Det är ett enkelt sätt.

Lycka till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Om din bror inte är så insatt i datorer kan du säga till honom att göra ominstallationen på det sätt jag föreslagit. Det är ett enkelt sätt.

Lycka till. 

Nej det ända skulle göra var  att lämna in den, eftsom jag tyvärr inte har någon bil längre

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Hanseg sade:

Nej det ända skulle göra var  att lämna in den, eftsom jag tyvärr inte har någon bil längre

 

HANS

Om din bror ännu inte lämnat in datorn till någon för ominstallation, be honom kontakta mig den här vägen.
Jag skickar dig ett meddelande nu.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning

Min dator har nu blivit fixad, nu har Inets tekniker förklarat för mig hur det ligger till, det handlar tydligen Intels    11:e & 12:e processorgeneration och om
har läst rätt i dom artiklar jag nu har läst är även Optaneminnena också inblandade, man skall använda ett program från Intel, "Intel Rapid Storage Driver"

en artikel finns på denna länk  " https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000188116/11-e-generationens-intel-processorer-inga-enheter-hittas-under-installation-av-windows-10 "

 

HANS

Tack till alla hjlpte mig

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...