Gå till innehåll

Går det inte att återställa Windows 10 och behålla appar man själv installerat?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

Inte för att jag mig veterligt har några konstigheter med Windows, men jag skulle ändå vilja ge datorn en liten nystart. Jag hittar dock inget alternativ för att återställa Windows och samtidigt behålla appar jag själv har installerat. Går inte detta?

"Behåll personliga filer", innebär det även filer som inställningar i mina installerade program? Eller avser det bara vanliga dokument rätt och slätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Som du skriver, har du inga konstigheter med ditt Windows så vore det väl synd att riskera att skapa konstigheter genom en systemåterställning?!

Du ger inte din dator en nystart på det viset.

 

Det du kan börja med att göra är att tömma webbläsarens cache på Windows.

Följ anvisningarna för din webbläsare här https://help.one.com/hc/sv/articles/115005596285-Hur-tömmer-jag-min-webbläsares-cache-på-Windows-

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-29 at 16:16, Tomas E sade:

Inte för att jag mig veterligt har några konstigheter med Windows, men jag skulle ändå vilja ge datorn en liten nystart. Jag hittar dock inget alternativ för att återställa Windows och samtidigt behålla appar jag själv har installerat. Går inte detta?

"Behåll personliga filer", innebär det även filer som inställningar i mina installerade program? Eller avser det bara vanliga dokument rätt och slätt?

Det beror på!

Är du inloggad på datorn med ett Microsoftkonto och du har verifierat datorn.. 
Nu har jag inte windows 10 längre, men i Windows 11 så finns det under: konton samt "Windows säkerhetskopiering" en inställning för: Kom ihåg mina appar..
Jag har för mig att om du verifierat ditt konto (Under konton) så skall dina appar synkas till alla datorer som du är inloggad på med ditt MS-konto samt som du har verifierat..
Och detta gäller såklart även om du återställer din dator och loggar in med MS-konto samt verifierar din dator...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WindowsPro sade:

Det beror på!

Är du inloggad på datorn med ett Microsoftkonto och du har verifierat datorn.. 
Nu har jag inte windows 10 längre, men i Windows 11 så finns det under: konton samt "Windows säkerhetskopiering" en inställning för: Kom ihåg mina appar..
Jag har för mig att om du verifierat ditt konto (Under konton) så skall dina appar synkas till alla datorer som du är inloggad på med ditt MS-konto samt som du har verifierat..
Och detta gäller såklart även om du återställer din dator och loggar in med MS-konto samt verifierar din dator...

 

Men då kanske man måste ha nån molntjänst från MS för denna säkerhetskopiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...