Gå till innehåll

Köpa ny IPhone hur överför man?


Dag Erlandsson
Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

Om man ska uppgradera sig. Hur gör man för att allt från den gamla XR-modellen smidigt hamnar i den nya mobilen? Är det bara att se till att allt finns i molnet? Rent praktiskt hur går bytet till? Byter man bara sim-kortet? Är det något man fixar till i affären när man köper den nya enheten? Dvs. Att allt hamnar i den nya enheten? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-11-19 at 15:44, X-Men sade:

Kan informera om att det här fungerar felfritt! 

Nu har jag gjort det. Men det pågår fortfarande på min gamla telefon, efter 3 timmar står det 

DEB26BD6-6D34-49A6-88E9-ED2C422C5DDF.thumb.jpeg.571d931dfe666551d77101f398f57408.jpeg

Nu plötsligt blev det 1 minut sedan en halvtimma.

Den nya telefonen loggar nu inte in på gmail… Gmail vill skicka lösenords verifiering till den gamla telefonen utan sim. Eller är det så, att kanske den gamla forfarande överför och snart är lösenord på plats? Kan jag nåt detta är klart, såvida det inte redan är klart? Byta simkort igen och kolla några saker i den gamla telefonen? 

28A8B2E2-0374-4376-AC8B-02240C50E121.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din nya telefon anger att du kan använda den är överföringen klar. Det brukar inte ta längre tid än 10-15 minuter med Apples nyare produkter. 
Om Gmail vill skicka en verifieringskod till dig skickas den inte till din Gmailadress som koden berör. Skulle så vara fallet är det ett moment 22-läge, vilket det Google inte avser att skapa.

Verifieringskoden skickas antingen till en annan e-postadress eller till ett telefonnummer. Har du valt telefonnummer och det är telefonnumret som du använder i din mobiltelefon är det också till den som har SIM-kortet som får koden.

Sitter SIM-kortet i din nya telefon är det till den du får koden. Är det till en annan e-postadress du valt att få verifieringskod till får du öppna den adressen för att få koden. En verifieringskod för en e-postadress skickas aldrig till den aktuella adressen som den berör utan till en annan adress/instans. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Om din nya telefon anger att du kan använda den är överföringen klar. Det brukar inte ta längre tid än 10-15 minuter med Apples nyare produkter. 
Om Gmail vill skicka en verifieringskod till dig skickas den inte till din Gmailadress som koden berör. Skulle så vara fallet är det ett moment 22-läge, vilket det Google inte avser att skapa.

Verifieringskoden skickas antingen till en annan e-postadress eller till ett telefonnummer. Har du valt telefonnummer och det är telefonnumret som du använder i din mobiltelefon är det också till den som har SIM-kortet som får koden.

Sitter SIM-kortet i din nya telefon är det till den du får koden. Är det till en annan e-postadress du valt att få verifieringskod till får du öppna den adressen för att få koden. En verifieringskod för en e-postadress skickas aldrig till den aktuella adressen som den berör utan till en annan adress/instans. 

Tack. Det löste sig så. 
Då har jag en fråga till. När jag går in på Appstore (appen) så normalt brukar det i appen finnas personliga rekommendationer. Där brukar man då kunna se alla apparna man har och vilka som behöver uppdateras. Kommer inte upp nått där? Vad kan det bero på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, X-Men sade:

Bra att det löste sig för dig.

Beträffande Appstore, är du inloggad?

Ja absolut! Men nu här på morgonen så såg jag att det nu också var på plats. 
Beträffande den gamla telefonen som fortfarande står och beräknar återstående tid. Den borde ju vara klar? Är den nu tom? Ska jag stänga av den? Om den inte är tom, ska man göra fabriksåterställning på den? Avslutningsvis, hur vet man med säkerhet att det är klart med den gamla telefonen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har allt som finns i den gamla telefonen, som går att flytta över (vissa appar kan ha utgått på grund av att de inte löngre uppdateras eller tagits bort från Appstore) till den nya telefonen är den gamla telefonen klar. 
En fabriksåterställning är något du bör göra. 
Genom att utföra en fabriksåterställning raderar du på ett säkert sätt allt som funnits i telefonen. iPad och iPhones lagringsenheter är per automatik krypterade, vilket gör att informationen vid en fabriksåterställning blir extremt svår att återskapa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Om den inte är tom, ska man göra fabriksåterställning på den?

Jag skulle säga att det beror på vad du ska göra med mobilen. Om den ska säljas eller lämnas till återvinning så ska den förstås återställas men om du ska ha den kvar som reserv så finns det väl ingen anledning att göra det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...