Gå till innehåll

Välja mailprogram


Kird
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hej!

Jag har köpt ny Laptop(HP) med W11. I min gamla dator har jag W8.1 med WLM som mailprogram. Eftersom det är svårt att lära en gammal hund sitta

saknar jag främst funktionen "skräppost", bl.a. i Outlook(gratisvarianten från MS). Jag har provat att ladda ner WLM från ett par sajter som erbjuder

det "klassiska" mailprogrammet men det saknas alltid någon funktion, samtidigt vet man inte om det följer någon "dynga".

Jag har egentligen två frågor; har jag missat någon inställning i Outlook? Finns det något gratis mailprogram med liknande funktioner som i WLM?

Tacksam för råd o tips!

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eM Client är nog mest "Windowslik" men gratisversionen medger endast två e-postkonton.

Thunderbird är det många som använder och support härifrån forumet kanske då är "bättre/snabbare" än motsvarande för eM Client(?)
I Thunderbird finns inte begränsningen med två konton.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv använt WLM under alla år och numera till Thunderbird. Så även jag är en gammal hund och har börjat acceptera Thunderbird dock. Provade nu för skojs skull eM clienten, som har svenska språket och gick snabbt att installera och importera allt från Thundebird. Vete rackar om det duger för mig😄Skall testa några dagar eljest åker dyngan ut ju🤣

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen! Jag skall köra programmen parallellt i c:a en vecka och se vilka jag bäst kommer överens med gällande layout och funktioner.

Jag fick iallafall in fler än två konton i eM Client(5st.). Varför vet jag inte.

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Cecilia, tack för upplysningen och läshjälpen! En fattig pensionär blir bländad av GRATIS och glömmer läsa det finstilta.

eM Client har jag avinstallerat då är bara T-birden kvar att vänja sig vid. Enligt Mikael63 finns möjligheten till support i forumet

vilket känns tryggt om jag stöter på problem. Tack än en gång alla!

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara tillägga att i Windows 11´s inbyggda epost app: E-POST (OBS! annan är "outlook" som ingår i office365 etc.) så finns faktiskt "skräppost" som alternativ om man högerklickar på ett epost-meddelande som inte är öppet.. om epost-meddelandet är skickat till ett Microsoftkonto.

Så man behöver egentligen inte något 3:e parts mailprogram (under förutsättningen att man använder ett microsoftkonto för sin epost)...

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, WindowsPro sade:

Jag vill bara tillägga att i Windows 11´s inbyggda epost app: E-POST (OBS! annan är "outlook" som ingår i office365 etc.) så finns faktiskt "skräppost" som alternativ om man högerklickar på ett epost-meddelande som inte är öppet.. om epost-meddelandet är skickat till ett Microsoftkonto.

Är det något som appen lär sig av så att den kommer att sortera bort liknande mejl när den har förstått vad man anser är skräp?
Det är vad Thunderbird gör

Citat

Thunderbirds populära skräppostverktyg har uppdaterats för att ligga steget före skräpposten. Varje meddelande som du tar emot passerar genom Thunderbirds områdesledande skräppostfilter. Varje gång du märker meddelanden som skräp "tränar" du Thunderbird och förbättrar dess filtrering, så att du kan lägga mer tid på att läsa de meddelanden som är viktiga. Thunderbird kan även använda din e-postleverantörs skräppostfilter för att hålla skräppost borta från din inkorg.

https://www.thunderbird.net/sv-SE/features/

Vad som gäller appen E-post lyckas jag inte hitta vid en sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Cecilia sade:

Är det något som appen lär sig av så att den kommer att sortera bort liknande mejl när den har förstått vad man anser är skräp?
Det är vad Thunderbird gör

https://www.thunderbird.net/sv-SE/features/

Vad som gäller appen E-post lyckas jag inte hitta vid en sökning.

Ja! Markerar du ett meddelande som skräppost så blockeras oftast endast just den adressen (inte domänen).
Appen: E-post har ett förenklat gränssnitt just för att vara intuitiv och lättanvänd.. 
Vill man förfina skräpostfunktionen så får man logga in på webmailen och ange de inställningar man vill göra där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, WindowsPro sade:

Ja! Markerar du ett meddelande som skräppost så blockeras oftast endast just den adressen (inte domänen).
Appen: E-post har ett förenklat gränssnitt just för att vara intuitiv och lättanvänd.. 
Vill man förfina skräpostfunktionen så får man logga in på webmailen och ange de inställningar man vill göra där..

 

Okej, betydligt sämre än Thunderbird alltså.

Det är inte alla mejlleverantörer som har skräppostfilter och det gäller t ex Telia som många har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Okej, betydligt sämre än Thunderbird alltså.

Det är inte alla mejlleverantörer som har skräppostfilter och det gäller t ex Telia som många har.

Nu har det inte kommit upp någon fråga om hur bra skräppostfiltrering det finns, det är en irrelevant fråga i detta fall:

Ursprungsfrågan är och förblir: "saknar jag främst funktionen "skräppost", bl.a. i Outlook(gratisvarianten från MS)"

Jag insåg att det kan ha förekommit en sammanblandning här, då Outlook i sig inte ingår i Windows 11 (om det inte är bundlat i en viss tillverkares datorer)
Så jag utgick, kanske felaktigt, att TS hade blandat ihop riktiga outlook-programvaran med den inbyggda appen: E-post som faktiskt har en fungerande skräppostfunktion. Många privatpersoner kallar appen: E-post för Outlook vilket kan orsaka problem för den som ger support...

Hur TB hanterar skräppost är i den fråga irrelevant, eftersom jag endast påpekade att det visst finns en funktion för att rapportera ett epost (eller flera) som just skräppost.. och vill man utöka eller fintrimma denna funktion så får man logga in på kontots webmail och utföra trimningen där...

 

Den riktiga outlook har även den en inbyggd skräppostfunktion så den skulle TS inte sakna.. Vare sig TS provat outlook eller bara använt appen: E-post så anser jag att man bör få informera om att funktion för skräppost finns i dessa, TS måste bara ha missat denna..

Jag höll mig till ämnet..  3:e partsprogram kanske är onödiga om TS istället fått hjälp att lära sig hur man lägger till mail till skräppost i det program TS redan verkar använda.. :)

 

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är inte alla mejlleverantörer som har skräppostfilter och det gäller t ex Telia som många har.

Visst har Telia skräppostfilter, i alla fall så hamnar det e-post i skräppostmapparna (på servern) för mina Telia-adresser.

De skräppostmappar som finns i webbmejl visas i e-postprogram när IMAP används. Filtreras inte skräpposten direkt på servern så kan e-postprogram göra det, ifall de har den funktionen. Så med IMAP kan man ha två skräppostmappar i e-postprogrammet.

Som framgår av tidigare inlägg så kan inställningar för skräppost göras både i webbmejlen och i e-postprogram (om filter för skräppost finns tillgängligt).

När det gäller Telia så finns alltså filter på servern och det är aktiverat som standard. Det går inte sedan drygt 11 år tillbaka att stänga av, så föredrar man och använder POP så måste man regelbundet logga in på webbmejlen för att kolla om något misstolkats som skräppost. Hade man redan avaktiverat filtret så gäller det fortfarande (sas det då i alla fall, för elva år sedan). Men för nya e-postlådor så blir filtret aktiverat, och hade man e-postlådor sedan tidigare så kan man ha behövt flytta dem från t ex ett abonnemang för bredband till abonnemang för mobiltelefoni, och då blev filtret aktiverat.

Så kan/brukar det finnas inställningar för att blockera e-postadresser eller hela domäner, som WindowsPro skriver. Men dumt om det görs bara genom att man markerar ett mejl som skräppost. Man kanske inte vill blockera adresser utan enbart lära filtret vad det är man anser vara skräppost. Det är just det skräppostfiltrering handlar om, bedömning av vad som anses vara skräppost, det finns inget helt rätt eller del i den frågan. Blockering av adresser är egentligen något annat än skräppostfiltrering, i alla fall som jag ser det.
 

Här ett märkligt argument från Telia om varför filtret aktiveras för nya e-postlådor och varför inställningen tagits bort.
image.png.a256258a77f3946be6694ec38b78c8af.png

https://www.telia.se/privat/community/thread/3326-telia-webmail

(Det verkar inte gå att länka direkt till ett inlägg, och de stora mellanrummen kom till när forumet uppdaterades för ett antal år sedan.)
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ChristerE sade:

Visst har Telia skräppostfilter, i alla fall så hamnar det e-post i skräppostmapparna (på servern) för mina Telia-adresser.

Vad bra!
Jag har inte Telia utan har bara gått på vad andra med Telia-adresser har skrivit, alltså klagat på i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej!

Jag har nu kört T-birden ett antal veckor och kommer överens med den. Vad jag saknar är att skräpposten inte hamnar direkt i

skräpmappen. Likt i WLM. Har man klassat det som skräp en gång vore det "geswint". Samtidigt saknar jag uppstarten tillsammans

med W11 som i W10 med outlook. Det kanske finns inställningar som jag ej hittat i både T-birden och W11?

Mvh

Kird

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Kird sade:

Samtidigt saknar jag uppstarten tillsammans

med W11

Inställningar > Appar > Autostart Klicka på Av så det blir På för Thunderbird

Det står om detta här https://www.lifewire.com/change-startup-programs-windows-11-6823499
Du har väl markerat Thunderbird som din standardapp för e-post? (Personligen vill jag att så få program som möjligt ska starta automatiskt så hos mig finns inte Thunderbird med bland startup-apparna.)

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen, Cecilia och mbgtmari! Kontoinställningar gick bra att fixa men T-birden finns inte med bland

autostartappar. Jag har letat där tidigare och försökt komma på varför den inte finns där. Under avancerade inställngar

finns den inte heller. Var anger jag T-birden som standardapp för E-post? Under standardappar finns 4 alternativ för

T-birden. MAILTO?

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande hur man får ett program att starta automatiskt med Windows så har PC för Alla förslag här och det är det sista förslaget som fungerar för Thunderbird: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.733153/programstart-windows

Gällande standardapp: Kollar du verkligen på följande ställe?

Inställningar - Appar - Standardapp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju underligt för det är en genväg som är definierad av Windows men man kommer till mappen

C:\Användare\anv.namn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start-meny\Program\Autostart

så du kan klicka dig fram mapp för mapp. Men vissa mappar är dolda så du behöver välja visning av Dolda objekt i Visa-menyn först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...