Gå till innehåll

Har stora problem med datorn, och behöver hjälp snarast, tack!


Samm

Recommended Posts

hej på er alla där ute  :)

behöver verkligen hjälp

tack

Det är så att jag har stora problem med min dator, eller rättare sagt min pappas dator som jag har "pajjat"  :P

Problemet är då ljud som kommer från datorn. För några veckor sedan började datorn låta otroligt mycket,ljudet kom från fläkten, men vilken?  jag bytte fläkten som sitter på moderkortet. I början då det konstiga ljudet uppstod trodde jag att det var processorfläktar vilket visade sig vara fel, men därefter testade och lyssnade ett antal gånger och sedan hittade felet, och felet låg då i systemfläkten, den stora fläkten som kyler ner datorns alla delar, minns ej vad den heter.

Ljudet försvan efter jag har bytt den också och det är jag glad över, men så uppstår det mer problem än vad det var från början. Många gånger när vi försöker starta datorn så stängs den av utan några anledningar, bara sådär poff. och troligen är det att datorn blir för varm, jag är inte helt säker. (kan en del) och jag har försökt formatera datorn eftersom den stängs av plötligt utan några anledningar och det hjälpte, men under formateringen så kommer det upp en blå rutta där det står error, presic under formateringen och jag får börja om, men till slut gick det efter 3 försök.

Nu är datorn formaterad och "ren" . men jag undrar vad felet var, bör jag göra något. är det något som kommer ha framtida problem? om någon har haft liknande problem som kan förklarar för mig vad jag bör göra eller något? någon information skulle lätta mig :)

men så kommer ett till problem, har då formaterat datorn och försöker få internet på den,vanligtiv stoppar man in sladden till internet presic som jag alltid har gjort, men det funkar inte. har försökt allt. /kör ipconfig .- kommer inte ens upp någon IP. i datorns hanteraren finner nätverkkortet och det finns inga problem alls, men jag får ändå inte in internet .. vad gör jag?

Skulle vara tacksam för alla svar.

MVH Samm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Att fläktar brakar ihop hör tyvärr till vardagen, lite dammsugning lite då och då

underlättar, att öppna chassit och kolla fläktarna dito....

Man kan dammsuga med lilla PLAST munstycket om man inte är fumlig, INTE vidrröra kretskort mm utan endast dammsuga fläktarna samt löst damm i botten.

Är man fumlig eller vill vara helt säker kör man med tryckluft på burk och blåser bort dammet..

Internet...

Vilken operatör, slags anslutning ???  ADSL ?  Fiber...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"att öppna chassit och kolla fläktarna dito...."

vad är det? cassit och dito? :)

har ADSL - operatör ComHem

En vanlig Nätverkskablage.

Jag har aldrig problem med internet, jag köpte nyligen en helt ny dator till mig själv och det funkade direkt, men på pappas dator funkar det inte.

kanske har med att jag formaterade den? mycket underligt. fattar inte varför det inte vill funka!

MVH Samm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Chassit är alltså skalet till datorlådan, man brukar enkelt se om alla fläktar

snurrar normalt samt om någon låter illa eller är "igenslammade" av damm.

Då behövs då endera dammsugning eller tryckluftsspray eller att man byter fläkten.

(datorn frånslagen då..... ;D)

Internet, Comhem kör väl med DHCP dvs automatisk IP adressering och det brukar

ju bara funka, kolla under nätverksanslutningen > TCP/IP att det är erhåll automagisk IP adress.

Sedan är det förmodligen att kabelboxen kanske måste startas om plus datorn.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo fläkten har jag bytt och dammet är borta :)

under nätverksanslutningen > TCP/IP finner jag inte ens någon anslutning och plus när jag försöker göra det genom att trycka på "skapa en ny anslutning" och där efter väljer rätt kommer ingen ikon med anslutning. det händer inget .. vad är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Då misstänker jag att det är dåliga drivrutiner till nätverkskortet.

Kolla under Kontrollpanelen> System> Msakinvara > Enhetshanteraren om det är någon felflagga

på nätverkskortet.

Sedan är det att uppdatera via datorns supportsida......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen> System> Msakinvara > Enhetshanteraren finner jag felflagga, då eterieri något är fel, troligen nätverkskortets drivrutiner inte finns, har försökt hela kvällen nu att få fram drivrutinerna, men dem finns inte på datorn och jag kan inte minnas att vi fick några drivrutiner till nätverkskortet när vi köpte datorn.

och kommer juh inte in på internet för att hämta ner drivrutinerna.. vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du inte kommer in på internet. Använd den gamla hederliga disketten. Ta med en dissket till en bekant, ladda hem drivisar där, Spara dessa på disketten. Senn intallera på datorn där hemma.

Annars köper du ett nytt, Nätverkskort kostar typ 90kr som mest.

//Denizo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och kommer juh inte in på internet för att hämta ner drivrutinerna.. vad ska jag göra?

Hej

Det måste vara ett udda kort om det totalmissar....

Öppna burken och kolla ev märkning eller (troliigen bättre) gå till en fungerande dator

och leta upp den här burkens supportsida.

På den support sidan ska det stå vad det är för kort.

Ladda hem drivarna

Drivrutinerna bränner du sedan eller kopierar till en USB sticka (enklast om det går).

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir så trött på datorer som inte vill funka....

Skulle kolla märket på nätverkskortet för att sedan gå in på nätet och hämta drivrutinerna, men prioblemet är att jag inte hittar något namn på nätverkskortet.

Jag använder mig av den utgång som sitter intill USB portarna, en liknande öppning fast större. och när jag kollar inne i dator är det bara en fyrkatig grej där som sitter och inget namn.. vad ska jag göra.. ? :(

MVH Samm / tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, har laddat ner Everest och just nu sitter jag på min dator och inte pappas, men för skojs skull skulle jag kolla vad min dator har, och jag finner detta "CPY typ AMD Athlon 64, 2200Mhz (11 x 200) 3500+".. blir ledsen.

när jag köpte datorn stog det att jag har 3500 Mhz, och nu står det 2200? eller har jag fel .. fattar 0.

kommer bli så besviken om jag har 2200 Mhz, och inte 3500+. :( kan någon förklara om ni kan för jag förstår inte detta ? tack.

MSH Samm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man sälja en dator och säga at den har 3500 Mhz och fast den inte är det?

I enhetshanteraren står det att Processorer

                                                                    + AMD Athlon 64 Processor 3500+

det står ju att den är 3500+ .. eller vad betyder det? någon som kan förklara med egna ord vad det betyder för den hemsidan Venoms gav mig är på engelska och jag är inte så bra på engelska :)

Tack / MVH Samm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD är lite luriga på det sättet dom döper/kallar datorerna typ 3500+ (eller 3800+ eller vad det nu kan vara) men det har ingenting som helst att göra med hastigheten på processorerna att utan med "overall" prestandat att göra. Så många känner sig lite lurade efter deras köp av en AMD dator, och det kan jag förstå.

Men nu är det, tyvär, så AMD gör. Så om man överväger att köpa sig en AMD dator, kolla riktigt upp hastigheten på processorn innan man gör köpet och man ska inte låta sig bli lurad utav den heter 3500+ eller vad den nu kan heta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte om man kan kalla det "luriga"......  däremot är dagens "handlare"

"luriga" i sina "reklamblaskor"....

http://www.amd.com

Sedan är det ju idag så att sammansättningen av en dator dvs moderkort/bussar, grafikkort

processor, minnen etc är det viktiga.

Just minnen är det absolut viktigaste dvs i princip ett måste med minst 1024MB RAM minne

med dagens program.  Kostar oftast några hundralappar.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...