Gå till innehåll

Excel - kortkommando klistra in ... ?


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

När jag använder Excel är det vanligt förekommande att jag kopierar text, ex. artikelnummer, från en webbsida för att klistra in det i Excel. Jag brukar då högerklicka och där välja alternativet att "Matcha målformatering". Ibland finns dock inte det alternativet (oklart varför) utan då kan jag behöva välja "klistra in som text" vilket också fungerar.

Jag skulle vilja ha ett tangenbordskommando för detta och undrar om det är möjligt? Alltså ett kommando som klistrar in utan att ta med den formatering som så att säga medföljer urklippet. Även om jag gillar makron (i Excel/Word) och har många sådana (tack vare hjälp från medlemmar på eforum) men här vill jag inte ha det så. Dock behöver det inte vara frågan om en enskild tangentbordskombo utan det kan vara en kombo av en kombo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du redan upptäckt så verkar inte Ctrl + Shift + V stödjas av  (modern?) excel. 

Men du kan testa:

[Ctrl]+[Alt]+V, V  [enter]

[Ctrl]+[Alt] ger Klistra in special fönstret och +V väljer "värde"

Men det är inte riktigt konsekvent när du kopierar saker utanför excel

 

Annars kan du testa det kortare

[Menyknappen] +V (Menyknappen = "högerklicksknappen" mellan Alt Gr och det högra Ctrl på ett "stort" tangenbord). Men det är ju samma sak som att högerklicka och det funkade ju inte alltid för dig. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att jag ska använda ett programmerbart tangentbord för detta. Jag har redan ett litet sådant men funderar seriöst på att skaffa ett med fler knappar och då kunna inkludera saker som detta i Excel samt andra saker i CAD. Jag har makroknappar i office, makroknappar på musen samt Autohotkey-skript som jag nyttjar men som jag då tänkte lyfta över sådant till det här extra tangentbordet, i den takt jag lär mig att nyttja det i stället. Man kan säga att jag försöker inventera för att se hur många knappar jag behöver.

Nåväl. 

2 timmar sedan, MH_ sade:

[Ctrl]+[Alt]+V, V  [enter]

När jag kör det efter att ha kopierat text från webbläsaren får jag

image.png.341807f919c0e4f57c1a3a50628363d6.png

Där skulle det då vara enkelt att använda [Ctrl]+[Alt]+V, T i stället.

text från annat Excelblad öppnar upp

image.png.ec39240d60ff09a3e466b3add3623318.png

så där fungerar det med [Ctrl]+[Alt]+V, V men då skulle det åtgå två knappar plus att jag måste veta hur urklippet ser ut innan jag klistrar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...