Tom100 Posted January 24, 2023 Posted January 24, 2023 (edited) Hej! Jag behöver en formel som exkluderar vissa namn från en uträkning. Låt säga att jag har en tabell (Tabell 2) med Säljare i Kolumn A och Bonusar i Kolumn B. Kolumn C skall vara = Kolumn B alltså samma belopp men utesluta säljare som jag skrivit in I en annan tabell/lista (Tabell 1). Tex. Jag skriver in 3 namn i Tabell 1, Tony, Bertil och Kalle.Namnen i listan summeras då inte i Tabell 2 Kolumn C. Har försökt få till detta men inte lyckats att exkludera alla förekomster av namnen i Tabell 2 utan bara lyckats exkludera 1 förekomst av namnet. Edited January 24, 2023 by Tom100 Quote
MH_ Posted January 25, 2023 Posted January 25, 2023 Din bild är försvunnen. Men om jag minns det lilla jag så igår så du testa någonting i den här stilen. Jag antar att tabell2 ligger i A-kolumnen på blad2 och Tabell 1 ligger på blad1 Formelförslag till blad1, cell C2 1). kolla om namnet i cell A2 finns i kolumn A, blad2 =ANTAL.OM(Blad2!A:A;Blad1!A2) eller =PASSA(A2;Blad2!A:A;0) 2. gör om till ett villkor. Tex så här =(ANTAL.OM(Blad2!A:A;Blad1!A2)=0) =ärfel(PASSA(A2;Blad2!A:A;0)) 3. Peta in i en OM-sats. OM(namnet saknas;hämta siffran i B2; annars skriv ingenting"") =OM(ÄRFEL(PASSA(A2;Blad2!A:A;0));B2;"") eller=OM(ANTAL.OM(Blad2!A:A;A2)=0;B2;"") Quote
Recommended Posts