Gå till innehåll

Säkerhetsrisk i Excel?


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Sedan någon vecka tillbaks har detta meddelande börjat dyka upp när jag öppnar en makroaktiverad arbetsbok på en nätverksresurs:

image.png.cb4083d627eda3270ad704b669fe8796.png

När jag kontaktar vår IT så kan denne öppna filen (exakt samma på samma plats) men får då en gul varning där det tillåts att redigera plus en fråga om att lägga till i betrodda. Nästa gång filen öppnas kommer inte den frågan.

Vi jämför våra inställningar i säkerhetscenter och jag gör mina likadan som IT. När jag då öppnar får jag också en gul varning, klickar på att aktivera och sedan blinkar det till, som att det skulle vara ytterligare en dialogruta, och sedan likadant som ovan. En kollega kan öppna filen och får då varje gång den gula varningen men kan fortsätta.

IT är alltså inkopplad men kanske hittar jag, eller rättare ni, lösningen lite snabbare? Någon som känner igen detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar högerklicka på filen och göra den betrodd så slipper man tjatet (viss reservation: Vet inte om man får göra det på nätverksenhet.). Men nu när jag tänkte testa så får jag inte fram den möjligheten. Hmmm. 

Om ni jämfört inställningar i säkerhetscentret förutsätter jag att du kollat att nätverksplatser är ikyssat under :

Säkerhetscenter > Inställningar för Säkerhetscenter > Betrodda dokument: "tillåt att dokument i ett nätverk anses vara betrodda"
Kolla även motsvarande kryss under: 
Säkerhetscenter > Inställningar för Säkerhetscenter > Betrodda platser.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/lägga-till-ta-bort-eller-ändra-en-betrodd-plats-i-microsoft-office-7ee1cdc2-483e-4cbb-bcb3-4e7c67147fb4

 

Annars vet jag inte. Det kan lika gärna vara en Windowsinställning. 

Här har du förslag på olika orsaker

https://support.microsoft.com/sv-se/office/betrodda-dokument-cf872bd8-47ec-4c02-baa5-1fdba1a11b53

Hos oss har IT spärrat möjligheten att spara inställningen "inaktivera VBA-makron med avisering.". Den lägsta nivån av säkerhet man får välja är "inaktivera VBA-makron utom digitalt signerade....". Så man får skapa ett personligt Certifikat med:

C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\SELFCERT.EXE

Sen får man öppna sin makrobok och signera: 
Öppna  VBA-editorn (ctrl+[F11]), Verktyg-> digital signatur
https://support.microsoft.com/sv-se/office/signera-ditt-makroprojekt-digitalt-956e9cc8-bbf6-4365-8bfa-98505ecd1c01

 

******utvikning**********

Det börjar överlag bli knepigt att använda VBA. Det verkar som om "Automate" och Power Automate med det javaskript-liknande språket (?typescript?) och powerQuery/powerpivot/BI med "M"/DAX är framtidens skriptverktyg i Excel. VBA skapades ju innan säkerheten hade fokus så det finns en uppenbar risk att det hamnar i arkivet tillsammans med gamla "excel4-makron". Dessutom börjar matris-formlerna i excel bli så pass kraftfulla att de klarar av sånt man behövde VBA för tidigare. 

Jag antar att de gamla hundarna får lära sig "sitt" igen.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-02-03 at 11:26, MH_ sade:

Annars vet jag inte. Det kan lika gärna vara en Windowsinställning. 

Ja, sag testade att avinstallera den (Windows)säkerhetsuppdatering som (hos mig) gjordes 2023-01-09 och då fungerar det. Felet har då varit längre än någon vecka men jag har kanske inte öppnat aktuell fil tidigare än så. 

KB5022282

Redigerad av Mikael63
Vilken KB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning

Det visade sig att detta (nu) uppstår om man ansluter till företagsnätverket via VPN. (har fungerat bra i snart två års tid..)

Om man i Excel markerar att man litar på betrodda platser i nätverket så kan man lägga till en betrodd plats i nätverket.
(fattar inte varför den kryssrutan finns, har man inte lagt till någon betrodd nätverksplats så har man ju inte det...)

  • Thanks 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...