Per-Ola Jakobsson Posted June 7, 2023 Posted June 7, 2023 Hej! Jag tror att jag håller på att bli galen. Efter att ha uppgraderat till W11 på ena datorn (dator1) och skaffat en ny med W11 (dator 2) försöker jag nu koppla upp nätverk mellan dem. Alla inställningar är ok så att jag ser respektive dator men problemet uppstår när jag skall genomföra autentisering. På Dator 1 har jag fingeravtryck och vad jag tror lade jag aldrig in någon pinkod. På dator 2 valde jag ett användarnamn och knappade jag en pinkod. Tråkigt nog kan jag inte ansluta till dator 2 med dess användare och lösenord och eftersom jag inte har någon pin på dator 1 kan jag heller inte komma åt den från dator 2... Quote
Thirteen Posted June 7, 2023 Posted June 7, 2023 Hej och välkommen! Har du sett Kjell & Companys guide gällande nätverk? https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/fildelning-i-natverk/datorbaserad-utdelning Skrolla ner på sidan till stycket om W10 och 11. Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 7, 2023 Author Posted June 7, 2023 2 timmar sedan, Thirteen sade: Hej och välkommen! Har du sett Kjell & Companys guide gällande nätverk? https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/fildelning-i-natverk/datorbaserad-utdelning Skrolla ner på sidan till stycket om W10 och 11. Tyvärr säger den ingenting om vilken användare och lösenord det är man förväntas skriva in. Quote
Cecilia Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 Kan du inte lägga till ett lösenord till dina konton så att du får något att skriva in? Quote
WindowsPro Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 (edited) 16 timmar sedan, Per-Ola Jakobsson sade: Hej! Jag tror att jag håller på att bli galen. Efter att ha uppgraderat till W11 på ena datorn (dator1) och skaffat en ny med W11 (dator 2) försöker jag nu koppla upp nätverk mellan dem. Alla inställningar är ok så att jag ser respektive dator men problemet uppstår när jag skall genomföra autentisering. På Dator 1 har jag fingeravtryck och vad jag tror lade jag aldrig in någon pinkod. På dator 2 valde jag ett användarnamn och knappade jag en pinkod. Tråkigt nog kan jag inte ansluta till dator 2 med dess användare och lösenord och eftersom jag inte har någon pin på dator 1 kan jag heller inte komma åt den från dator 2... Har du provat att följa beskrivningen på: https://winguider.se/tips-och-trix.html Där finns artikeln: SÅ ENKELT DELAR NI FILER I ERT HEMNÄTVERK! En av fördelarna är ju att du inte längre delar ut dina privata filer (i din profil-mapp) utan du delar endast de filer du kopierat till resp. dators DELADE MAPPAR (En funktion som väldigt få tycks känna till) Det privata förblir privat samtidigt som det du vill dela blir delat.. Detta är faktiskt väldigt bra, för om en dator råkar ut för ett ransomware (smitta som krypterar alla filer den kommer åt, även på nätverksdelningar) så kan smittan endast kryptera den andra datorns DELADE filer, men inte de privata på den andra datorn.. Edited June 8, 2023 by WindowsPro Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 8, 2023 Author Posted June 8, 2023 6 timmar sedan, Cecilia sade: Kan du inte lägga till ett lösenord till dina konton så att du får något att skriva in? Hej! Jo, jag har prövat det men det funkar ändå inte. Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 8, 2023 Author Posted June 8, 2023 2 timmar sedan, WindowsPro sade: Har du provat att följa beskrivningen på: https://winguider.se/tips-och-trix.html Där finns artikeln: SÅ ENKELT DELAR NI FILER I ERT HEMNÄTVERK! En av fördelarna är ju att du inte längre delar ut dina privata filer (i din profil-mapp) utan du delar endast de filer du kopierat till resp. dators DELADE MAPPAR (En funktion som väldigt få tycks känna till) Det privata förblir privat samtidigt som det du vill dela blir delat.. Detta är faktiskt väldigt bra, för om en dator råkar ut för ett ransomware (smitta som krypterar alla filer den kommer åt, även på nätverksdelningar) så kan smittan endast kryptera den andra datorns DELADE filer, men inte de privata på den andra datorn.. Jo, den funktionen har jag förstått men jag vill kunna jobba med mina filer från båda datorerna samt använda skrivaren som är kopplad på den ena. Quote
Cecilia Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 Har du inloggning med ett Microsoft-konto (mejladress) eller ett lokalt konto (godtyckligt namn)? Quote
WindowsPro Posted June 9, 2023 Posted June 9, 2023 16 timmar sedan, Per-Ola Jakobsson sade: Jo, den funktionen har jag förstått men jag vill kunna jobba med mina filer från båda datorerna samt använda skrivaren som är kopplad på den ena. Vad skulle hindra dig? Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 19, 2023 Author Posted June 19, 2023 On 2023-06-08 at 15:30, Cecilia sade: Har du inloggning med ett Microsoft-konto (mejladress) eller ett lokalt konto (godtyckligt namn)? Jag är ganska säker på att jag är inloggad med microsoftkontot på båda datorerna och det var med det jag fick kontakt från laptopen till desktopen. Därför trodde jag i min enfald att jag skulle kunna göra likadant för att koppla ihop den avdra vägen. Men det går inte. Quote
Cecilia Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 13 minuter sedan, Per-Ola Jakobsson sade: Jag är ganska säker på att jag är inloggad med microsoftkontot på båda datorerna och det var med det jag fick kontakt från laptopen till desktopen. Så något har förändrats för först skrev du: On 2023-06-07 at 20:25, Per-Ola Jakobsson sade: Tråkigt nog kan jag inte ansluta till dator 2 med dess användare och lösenord och eftersom jag inte har någon pin på dator 1 kan jag heller inte komma åt den från dator 2... Så vad har du gjort för att kunna komma åt en av datorerna? Får du felmeddelande om att lösenordet inte accepteras eller vad händer när du försöker logga in? Du behöver vara helt säker på att du är inloggad med samma Microsoft-konto på båda datorerna och att lösenordet du skriver in verkligen hör ihop med det kontot. Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 20, 2023 Author Posted June 20, 2023 23 timmar sedan, Cecilia sade: Så något har förändrats för först skrev du: Så vad har du gjort för att kunna komma åt en av datorerna? Får du felmeddelande om att lösenordet inte accepteras eller vad händer när du försöker logga in? Du behöver vara helt säker på att du är inloggad med samma Microsoft-konto på båda datorerna och att lösenordet du skriver in verkligen hör ihop med det kontot. Hej igen! Jag är säker på att båda är inloggade med microsoftkontot. I båda står det att jag kan logga in med ett lokalt konto istället om jag vill. Från min laptop kan jag logga in via nätverket på min desktop. Det gör jag med microsoftkontot. Att göra det omvända går inge. Jag får bara meddelandet att lösenordet är fel. Jag har dubbelkollat så att alla vippor för delning i nätverk står likadant i båda och det finns partitioner delade på laptopen som den som kommer in kan komma åt. Båda datorerna har en användare med lösenord när jag loggar in. Dessa är olika och skilda från microsoftkontot. Quote
Cecilia Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 18 timmar sedan, Per-Ola Jakobsson sade: Båda datorerna har en användare med lösenord när jag loggar in. Dessa är olika och skilda från microsoftkontot. Menar du att det finns två användare i båda datorerna alltså en med microsoftkontot och ett lokalt konto? Dessa två lokala användare har också olika användarnamn? Går det bra att logga in på dessa fyra konton lokalt? Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 21, 2023 Author Posted June 21, 2023 4 timmar sedan, Cecilia sade: Menar du att det finns två användare i båda datorerna alltså en med microsoftkontot och ett lokalt konto? Dessa två lokala användare har också olika användarnamn? Går det bra att logga in på dessa fyra konton lokalt? Nej, nu lyckades jag inte beskriva det rätt så du missförstod mig. När jag startade upp datorerna första gången blev jag blir ombedd att logga in med sitt microsoftkonto och det gjorde jag. Lite längre fram i processen skall man välja inloggningsmetod, t.ex. pin, fingeravtryck eller bild. På den bärbara valde jag fingeravtryck och senare har jag även lagt till pin. Dettal för att eventuellt kunna använda det för att komma in via nätverket. På en stationära har jag bara pin. Således finns det bara ett konto på respektive maskin. Quote
Cecilia Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Men det finns också ett lösenord med bokstäver till själva Microsoft-kontot som man väl behöver använda för att hantera kontot på webben, som på sidan https://account.microsoft.com/account/Account?mkt=sv-SE. Kolla det och se om det går att skriva in som kontots lösenord i den andra datorn. Quote
Mikael63 Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 On 2023-06-07 at 20:25, Per-Ola Jakobsson sade: Jag tror att jag håller på att bli galen. Som pessimistkonsulten Eriksson säger: Det är aldrig försent att ge upp! Vad är anledningen till att du vill On 2023-06-07 at 20:25, Per-Ola Jakobsson sade: koppla upp nätverk mellan dem. ? Det finns ju alternativa sätt, än Microsofts, om man vill dela filer mm. Quote
ChristerE Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 On 2023-06-07 at 20:25, Per-Ola Jakobsson sade: Efter att ha uppgraderat till W11 på ena datorn (dator1) och skaffat en ny med W11 (dator 2) ... Lite mer tips och kommentarer ifall det finns något nytt att hitta här ... Vill man dela filer och mappar mellan datorer brukar det vara enklast att ha användare med lika namn på datorerna och att användarna har lika lösenord. Och det verkar du ha ordnat med liksom med fil- och skrivardelning. "Jag har dubbelkollat så att alla vippor för delning i nätverk står likadant i båda" vilket väl då också innebär att nätverksanslutningarna inte är "Offentlig". Då är det sen väl bara utdelningar som behöver göras, och där ange vilken eller vilka som man ger åtkomst till. Du skriver i första inlägget "när jag skall genomföra autentisering", så något av det ovan beskrivna verkar inte stämma. Frågar också vad du menar med "genomföra autentisering". Du skriver "jag vill kunna jobba med mina filer från båda datorerna" vilket jag antar handlar om filer på båda datorerna från båda datorerna. Och då behöver utdelningar göras på båda datorerna. Du skriver också "och det finns partitioner delade på laptopen som den som kommer in kan komma åt". Innebär det att utdelningar endast är gjorda på laptopen, eller blev det bara inte kommenterat om utdelningar på den andra datorn? Så ser utdelningar olika ut för hela partitioner respektive för utdelning av mappar, kan det vara något problem där. Hittade följande som kanske kan vara till hjälp. Beskrivningen avser Windows 10 men bör väl fungera för 11:an också.Smarta hemmet-skolan: Så lätt kan du dela filer och skrivare - PCforAlla Quote
Per-Ola Jakobsson Posted June 21, 2023 Author Posted June 21, 2023 6 timmar sedan, Cecilia sade: Men det finns också ett lösenord med bokstäver till själva Microsoft-kontot som man väl behöver använda för att hantera kontot på webben, som på sidan https://account.microsoft.com/account/Account?mkt=sv-SE. Kolla det och se om det går att skriva in som kontots lösenord i den andra datorn. Det har jag också testat och det är så jag kan komma åt den stationära från laptopen men omvänt går det inte. Quote
Recommended Posts