Olle35 Posted September 8 Author Share Posted September 8 (edited) 6 timmar sedan, Cecilia sade: Man kan hämta Windows 11 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 och där få hjälp med att lägga det på ett USB-minne (Skapa installationsmedia) som man sen kan starta datorn från för att göra en installation av Windows 11 utan att något gammalt finns kvar. Du får alltså sen installera om alla program och hämta alla dina egna filer från säkerhetskopian. Det verkar funka när jag kör exe filen som administratör. Jag har alltså gjort följande: Är på min andra dator med windows10. Satt in USB Skapa installationsmedia kör exefilen som adm. Tänkte kolla först så det är rätt (”Skapa installationsmedia”). Rätt? 🙂 Edited September 8 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8 Share Posted September 8 Ja precis. Du kan klicka på textraden "Innan du börjar" på Microsoft-sidan för att få anvisningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 8 Author Share Posted September 8 8 minuter sedan, Cecilia sade: Ja precis. Du kan klicka på textraden "Innan du börjar" på Microsoft-sidan för att få anvisningar. Japp gör det nu 😀. Valde till USB och har i USB på 8 gb. Den laddar typ. vad gör jag sedan? In med stickan i andra datorn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8 Share Posted September 8 Ja, och läs Microsofts anvisningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 8 Author Share Posted September 8 Just nu, Cecilia sade: Ja, och läs Microsofts anvisningar. När kommer anvisningarna fram? När jag sätter in stickan i andra datorn och installerar? Antar jag startar burken så jag kommer in i det blå och sedan sätter i stickan? Man ska väl välja nåt bland menyerna i det blå? Eller ska jag sätta i stickan innan jag slår på datorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8 Share Posted September 8 Anvisningarna står på den sida där du hämtade MediaCreationTool. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 8 Author Share Posted September 8 (edited) Ok. Står i anvisning sätta i stickan och starta om datorn. Antar det är samma som sätta i stickan och slå på datorn. Kommer till det blå igen bara som tidigare . Har valt avancerade alternativ” /använd en enhet och andra alternativet removable osv. Är inne i en guide. 2 alternativ finns. Vad ska jag välja? 1 eller 2? 1. uppgradera: installera Windows och behåll filer , inställningar 2. anpassad: installera bara Windows (avancerat) Edited September 8 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 8 Share Posted September 8 15 minuter sedan, Olle35 sade: Är inne i en guide. 2 alternativ finns. Vad ska jag välja? 1 eller 2? 1. uppgradera: installera Windows och behåll filer , inställningar 2. anpassad: installera bara Windows (avancerat) Du kan pröva om 1 fungerar men om det inte gör det ta alternativ 2 i stället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 8 Author Share Posted September 8 (edited) 6 minuter sedan, Cecilia sade: Du kan pröva om 1 fungerar men om det inte gör det ta alternativ 2 i stället. Ok valde punkt2. Nästa ruta är var man ska installera Windows . 4 alternativ som det står ”enhet”. på. : Enhet 0 partition1 system. Enhet 1 partition 2 Enhet 0 partition3 Enhet 0 partition4 : recovery Längst ner i rutan står det ”det går inte installera Windows på enhet 0 partion1. Var väljer jag i rutan? Edited September 8 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9 Share Posted September 9 Eftersom det står Enhet 1 på raden under gissar jag att det är en annan lagringsenhet än den där Windows brukar ligga på och "recovery" bör inte röras så då återstår Enhet 0 partition 3. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 9 Author Share Posted September 9 4 timmar sedan, Cecilia sade: Eftersom det står Enhet 1 på raden under gissar jag att det är en annan lagringsenhet än den där Windows brukar ligga på och "recovery" bör inte röras så då återstår Enhet 0 partition 3. Ok. Då väljer jag Enhet 0 partition 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 9 Author Share Posted September 9 (edited) 6 timmar sedan, Cecilia sade: Eftersom det står Enhet 1 på raden under gissar jag att det är en annan lagringsenhet än den där Windows brukar ligga på och "recovery" bör inte röras så då återstår Enhet 0 partition 3. När jag markerar den står det längst ner att ”Det går inte installera Windows på enhet 0 partition 3”. Kan inte trycka på Nästa. Oavsett val jag markerar där uppe så står det ”det går inte installera Windows ……” När jag markerar Enhet 0 partition och trycket på ”mer information” står det: ”Det går inte installera Windows på det här hårddiskutrymmet. BitLocker diskkryptering har aktiverats på den valda partitionen. Inaktivera BitLocker med kontrollpanelen och starta sedan om installationen.” Gör jag nåt fel? Edited September 9 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9 Share Posted September 9 Du hade väl nu Windows 11 Home. Kom datorn med Windows 10 Home eller Pro? Finns det något alternativ med Avancerat eller något annat tidigt under installationen av Windows 11? Det har funnits i tidigare Windows-versioner och när man har valt det så har man kunnat välja att samtliga partitioner på lagringsenheten tas bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 9 Author Share Posted September 9 2 timmar sedan, Cecilia sade: Du hade väl nu Windows 11 Home. Kom datorn med Windows 10 Home eller Pro? Finns det något alternativ med Avancerat eller något annat tidigt under installationen av Windows 11? Det har funnits i tidigare Windows-versioner och när man har valt det så har man kunnat välja att samtliga partitioner på lagringsenheten tas bort. Datorn har alltid haft Windows 10 home. Köpte den 2020. Datorn har nu Windows 11 men är fast i det blå.. Det stod Windows11 kunde installeras och jag gjorde det. Allt funkade och jag såg utseendet och klicka runt lite. Sedan gick jag in i windowsupdate och uppdatera ytterligare och sedan börja den ladda och sedan sig jag det stod automatisk reparation och liknande. Sedan dess fast i det blå. Har i stickan. I det blå trycker jag på avancerade alternativ och att den ska köra ifrån min USB. i guiden: Kan välja språk mm och trycker Nästa. Och sedan ”installera nu”. Längst ner i installationsrutan står det ”Reparera datorn” som en text som verkar vara en länk. Jag trycker Installera nu. Installationsprogramnet startar och jag trycker Nästa. väljer ”anpassar” installera bara Windows (avancerat). i nästa ruta kommer enheterna fram som jag nämnde och det står längst ner ”går inte installera på enhet….”. I rutan finns även knapp ”uppdatera”, ”ta bort”, ”formatera” , ”Ny”, ”läs in drivrutin”, ”utöka” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9 Share Posted September 9 16 minuter sedan, Olle35 sade: Har i stickan. I det blå trycker jag på avancerade alternativ och att den ska köra ifrån min USB. i guiden: Det låter som att datorn försöker starta från den vanliga lagringsenheten i stället för från USB-minnet. Citat Starta om datorn. Om datorn inte startar automatiskt till USB- eller DVD-mediet kan du behöva öppna en startmeny eller ändra startordningen i datorns BIOS- eller UEFI-inställningar. Om du vill öppna en startmeny eller ändra startordningen måste du oftast trycka på en tangent (t.ex. F2, F12, Delete eller Esc) omedelbart efter att du startat datorn. Instruktioner om hur du öppnar startmenyn eller ändrar startordningen finns i dokumentationen som följde med datorn eller på tillverkarens webbplats. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 18 minuter sedan, Olle35 sade: i nästa ruta kommer enheterna fram som jag nämnde och det står längst ner ”går inte installera på enhet….”. I rutan finns även knapp ”uppdatera”, ”ta bort”, ”formatera” , ”Ny”, ”läs in drivrutin”, ”utöka” Pröva med att välja att ta bort alla partitioner på enhet 0. Då bör det gå att installera på det stora utrymme som då skapas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 9 Author Share Posted September 9 (edited) 6 minuter sedan, Cecilia sade: Det låter som att datorn försöker starta från den vanliga lagringsenheten i stället för från USB-minnet. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11 Pröva med att välja att ta bort alla partitioner på enhet 0. Då bör det gå att installera på det stora utrymme som då skapas. Vad ska jag börja med? Starta om och hur? Med f12? Ta bort allt med noll på? Ska jag ta bort följande:? Enhet 0 partition1 system. Enhet 1 partition 2 Enhet 0 partition3 Enhet 0 partition4 : recovery Edited September 9 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 9 Share Posted September 9 Jag skulle börja med att försöka starta från USB-minnet för att vara säker på inget på datorns lagringsenhet stör. Om det är F12 eller något annat beror på datormodellen så att du får kolla i manualen som går att ladda ner från tillverkarens supportsidor eller om tillverkaren har en FAQ, kunskapsdatabas eller liknande så kan det stå i den också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 9 Author Share Posted September 9 (edited) 1 timme sedan, Cecilia sade: Jag skulle börja med att försöka starta från USB-minnet för att vara säker på inget på datorns lagringsenhet stör. Om det är F12 eller något annat beror på datormodellen så att du får kolla i manualen som går att ladda ner från tillverkarens supportsidor eller om tillverkaren har en FAQ, kunskapsdatabas eller liknande så kan det stå i den också. Det är en: Asus Vivobook S15 m533, 15,6 Ryzen7 Antar det är denna: https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb Jag kollade här: https://windows.atsit.in/sv/15323/ Där står det f2 eller delete. Jag tryckte F2 och kom in i bios tror jag och massa val. Blev osäker så jag tryckte f10 och ok för att komma ur igen. Ska ju där inne välja att den ska starta ifrån stickan men vet ej hur. Såg att det var ikon USB. Behöver nog vägledning där. Kan ju chansa lite och testa men bäst lyssna på dig/er först så blir rätt. Edited September 9 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 10 Share Posted September 10 Här är Asus nedladdningsställe för manualen till din dator, finns på svenska: https://www.asus.com/se/laptops/for-home/vivobook/vivobook-s15-m533/helpdesk_manual?model2Name=Vivobook-S15-M533 Men det står inte mycket om hur BIOS i din dator fungerar. Har du någon meny som heter något med Boot/Startup? Ta gärna bilder och bifoga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 10 Author Share Posted September 10 (edited) 3 timmar sedan, Cecilia sade: Här är Asus nedladdningsställe för manualen till din dator, finns på svenska: https://www.asus.com/se/laptops/for-home/vivobook/vivobook-s15-m533/helpdesk_manual?model2Name=Vivobook-S15-M533 Men det står inte mycket om hur BIOS i din dator fungerar. Har du någon meny som heter något med Boot/Startup? Ta gärna bilder och bifoga. Menar du jag ska ta bild på hur det ser ut när jag trycker F2 och kommit in i Bios? Står väl något mer Boot uppe till höger? Edited September 10 by Olle35 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted September 10 Share Posted September 10 Om du byter plats på de två bör datorn starta upp med USB-minnet SanDisk Cruzer Blade 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 10 Author Share Posted September 10 14 minuter sedan, Mikael63 sade: Om du byter plats på de två bör datorn starta upp med USB-minnet SanDisk Cruzer Blade Aha. F10 och ur och starta om nu då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted September 10 Share Posted September 10 ja 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle35 Posted September 10 Author Share Posted September 10 (edited) Har gjort det. Drog upp USB och tryckte f10 och Ja. kommer in i installation som tidigare men det stär ju typ samma. Och att det inte går att installera Windows längst ner på varje. Se bild också. Gick in i bios igen och kollade och USB låg först Enhet 0 partition1 system. Enhet 1 partition 2 Enhet 0 partition3 Enhet 0 partition4 : recovery Edited September 10 by Olle35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 10 Share Posted September 10 Om det inte går att installera på Enhet 0 partition 3 så välj att ta bort samtliga partitioner. Det bör leda till att du har en helt tom lagringsenhet som du sen kan installera Windows på. Jag tror att du välja denna enhet direkt och installera Windows på den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts