Jump to content

Får fram reparation win11

Olle35

Recommended Posts

2 timmar sedan, Olle35 sade:

kommer in i installation som tidigare men det stär  ju typ samma.

Vet inte hur det blir hos dig men om datorn inte startar på det första alternativet kommer nästa alternativ att väljas. Man behöver då ha koll på vilken enhet som datorn faktiskt har startat upp på. 

• Like 1

24 minuter sedan, Cecilia sade:

Om det inte går att installera på Enhet 0 partition 3 så välj att ta bort samtliga partitioner. Det bör leda till att du har en helt tom lagringsenhet som du sen kan installera Windows på. Jag tror att du välja denna enhet direkt och installera Windows på den.

Ska jag ta bort alla där? Alla 4 som i rutan med ”ta bort” och sedan trycka Nästa? Går det trycka nästa i rutan ens när alla är borta? 

Enhet 0 partition1 system.

Enhet 1 partition 2

Enhet  0 partition3

Enhet 0 partition4 : recovery 

Edited by Olle35

9 minuter sedan, Olle35 sade:

Ska jag ta bort alla där? Alla 4 med ”ta bort” och sedan trycka Nästa?

Enhet 0 partition1 system.

Enhet 1 partition 2

Enhet  0 partition3

Enhet 0 partition4 : recovery 

Ja, alla 4 ska bort.

• Thanks 1

3 minuter sedan, Mikael63 sade:

Kanske OT men en fråga till er som kan Windows - borde inte USB-minnet, när man startar med det, listas som enhet 0?

Jag har följt tråden ända sedan start. Genom TS inlägg såg jag att TS inte var intresserad av min hjälp. Hela förfarandet har varit onödigt krångligt och det hela görs betydligt lättare än vad tråden visar. 
Svar på din fråga är, nej.

Om en dator endast har en disk ansluten internt, inga diskar anslutna externt, som startas från ett  USB-minne med installationsfiler för Windows på, kommer installationsprogrammet att enbart visa den disk som installationen skall vara på.

Om TS gör som det är föreslaget i den senare delen av tråden, göra en "ren" installation av Windows 11, kan TS lika gärna ta bort samtliga partitioner, även den partition som är namngiven "Recovery", då den partitionen aldrig kommer att kunna adresseras längre.

Partitionen "Recovery" går bara att komma åt så länge det finns delar av fabriksinstallationen kvar då det är specialprogram från tillverkaren som kan adressera denna partition.

TS är inte intresserad av att se om det går att fixa befintlig installation, som för tillfället vägrar starta efter uppdateringar.

Partition 3 anges ha BitLocker aktiverad trots att det är en Windows Home-installation. Det går att till viss del aktivera BitLocker även i Home-versionen, även om det inte är den verkliga BitLocker som finns i Pro-versionen. Sannolikt har Asus aktiverat den delvisa BitLocker-funktionen i Home-installationen.

För TS del är det bara att markera varje enskild partition, välja "Ta bort", tills dess samtliga partitioner är borta och det enbart finns en enhet kvar. Därefter är det bara att köra igång installationen och Windows fixar de partitioner som krävs.

Som redan nämnt så är förfarandet så här långt otroligt tillkrånglat. Men jag har avstått från fler inlägg eftersom min uppfattning är att TS inte var nöjd med min inblandning.

• Like 2

Det funkade nu 🙂. Äntligen . Cecilia och ni andra är bäst. Stort tack. 

Pekplattan känns som den fastnar lite ibland. Märkte det ibland under tiden installera. Är det skit kanske?  Funkar  nu exempelvis men rätt som det är fastnar muspekaren lite. Datorn är ju knappt använd.

X-men:

Vet inte vad du menar. Gjorde ju allt du föreslog. Om jag förstod Cecilia rätt så var det ända utvägen att installera om. 

Edited by Olle35
  • Thanks 1

12 minuter sedan, Olle35 sade:

X-men:

Vet inte vad du menar. Gjorde ju allt du föreslog. Om jag förstod Cecilia rätt så var det ända utvägen att installera om. 

Det här inlägget brydde du dig inte om:

Det finns inga garantier för att det skulle fungera men det hade varit bra med ett försök. Jag har gjort detta på flera datorer som låst sig efter uppdateringar, såväl Windows 10 som Windows 11 och samtliga har fungerat efter åtgärden.

Du har nu Windows 11 som ren installation och datorn fungerar, vilket var din önskan.

14 minuter sedan, Olle35 sade:

Om jag förstod Cecilia rätt så var det ända utvägen att installera om. 

Det är mycket möjligt att det hade gått att reparera på något sätt men det verkade vara svårt att hitta rätt väg framåt på distans. Ibland får man välja en mer drastisk åtgärd därför att den andra tar alldeles för lång tid.

• Like 1
  • Thanks 1

Just nu, Olle35 sade:

Vet ej hur bios är nu om jag ändra tebax eller inte men antar det är ok !? 

Det gör inget att USB-porten är vald som första enhet. Om du inte har stoppat i något USB-minne alls så kommer BIOS snabbt att gå vidare till lagringsenheten med Windows.

• Thanks 1

11 minuter sedan, X-Men sade:

Det här inlägget brydde du dig inte om:

Det finns inga garantier för att det skulle fungera men det hade varit bra med ett försök. Jag har gjort detta på flera datorer som låst sig efter uppdateringar, såväl Windows 10 som Windows 11 och samtliga har fungerat efter åtgärden.

Du har nu Windows 11 som ren installation och datorn fungerar, vilket var din önskan.

Men jag gjorde ju det!? Både du och Cecilia sa ju detta . Jag har ju en sticka med Windows11.

Edited by Olle35

11 minuter sedan, Cecilia sade:

Det gör inget att USB-porten är vald som första enhet. Om du inte har stoppat i något USB-minne alls så kommer BIOS snabbt att gå vidare till lagringsenheten med Windows.

Japp minns ej om jag ställde tillbaka det eller inte i bios. Uppfattar ditt svar som att om jag slår på datorn utan USB sticka insatt så gör den tillbaka till ursprunget . 

16 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är mycket möjligt att det hade gått att reparera på något sätt men det verkade vara svårt att hitta rätt väg framåt på distans. Ibland får man välja en mer drastisk åtgärd därför att den andra tar alldeles för lång tid.

Japp. 

22 minuter sedan, Olle35 sade:

Japp minns ej om jag ställde tillbaka det eller inte i bios. Uppfattar ditt svar som att om jag slår på datorn utan USB sticka insatt så gör den tillbaka till ursprunget . 

Prova om det fungerar som du vill.

• Thanks 1

1 timme sedan, Olle35 sade:

Men jag gjorde ju det!? Både du och Cecilia sa ju detta . Jag har ju en sticka med Windows11.

Du startade aldrig datorn från USB-minnet, enbart från den interna disken. Dessutom är den åtgärden överspelad nu när du installerat Windows 11 och tagit bort allt det gamla.

Nu har du Windows 11 som fungerar och det är bra. Därmed är det bara att gå vidare och lämna detta.

4 timmar sedan, X-Men sade:

Du startade aldrig datorn från USB-minnet, enbart från den interna disken. Dessutom är den åtgärden överspelad nu när du installerat Windows 11 och tagit bort allt det gamla.

Nu har du Windows 11 som fungerar och det är bra. Därmed är det bara att gå vidare och lämna detta.

Trodde det du nämnde var samma som Cecilia hjälpte mig med. Dvs in med USB och in i bios ange den ska starta från USB. Bort med partitioner osv. 

Edited by Olle35