Gå till innehåll

Hårddisk problem!


Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem! Det är såhär att för ca 3månader sen så köpte jag en ny hårddisk, En med 250GB utrymme  :) Och när jag satte i den i min dator, gick in i datorhanteringen och sedan formaterade hårddisken så att jag kunde använda den .. Så Kunde jag bara använda 128Gb utav 250Gb  ??? Jag har då hört att det kan vara nått i BIOS som är knasigt! T ex att den måste "uppdateras" på nått sätt för att den ska klara av så mycket  :-X Eller att man ska hämta drivrutiner  från hårddiskens hemsida (alltså tillverkarnas hemsida) .. Men jag hittar ingenting  :( Kan det va ett annat problem? Jo just det, glömde ju säga att min dator är ju inte ny precis! haha! Den är ca 7 år gammal! Om inte mer!  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm .. fattar inte riktigt vad jag ska göra, eller hur jag ska lösa problemet! programet som man kunde ladda hem .. förstod jag ingenting av! :S (har inte tankat hem det än men instruktionerna som dom gav mig fattade jag inte ett Sk*t av)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Problemet du har är att xp inte stöder mer än 137 gb som standard, men det går att ändra på.

Om du redan har xp installerat, får man göra ett registerhack 48-bit LBA

Om xp inte är installerat får man använda sig av sin hårddisktillverkares programvara för stora diskar. Du skrev inte vilken tillverkare eller modell på hdd du har, så där får du återkomma om du behöver hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Av vad jag kan hitta så finns det ingen speciell drivrutin för din hdd på deras sida utan deras rek är att ha en xp-cd med integrerat sp på.

Om du har en tidigare installation av xp (som fungerar) kan du lätt fixa en sådan med hjälp av den här guiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Xp-cd som jag har SP2 på .. men som jag inte har använt än! har en gammal Xp just nu .. Som det bara är SP1 på, men jag har fixat SP2 nu (har haft ett tag), Tankade hem den från Windows hemsida. Men kan jag kanske prova att Formatera om datorn med denna cd skiva? (den med SP2 på) .. tror ni att den kommer fungera sen? .. Men synd att behöva formatera, har många filmer på denna hårddisk som jag helst inte skulle vilja förlora  :( .. usch detta va krångligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du har en stor hårddisk på 250 gb som bara visar 128 gb med windows xp sp1 installerat.

Det du skulle kunna prova är att göra "48-bit lba" som jag länkade till tidigare och på så sätt få hela hdd synlig för systemet.

Sedan kan du använda ett trdjepartprogram typ Partition Magic för att ändra partionsstorleken.

Du kan även använda Qparted, som är ett linuxprogram, gratis med andra ord. Den är värd att prova. Om det går att förstora partioner utan att innehållet blir förstört har jag aldrig provat.

Sedan kan du kontrollera att du har det senaste BIOS till ditt moderkort. Åtminstone att det stöder 48-bit LBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast jag har inte Windows installerat på 250Gb hdd:n Jag har den som en Slave  :) Och sen förstår jag ingenting av den "48-bit iba" grejjen  :-[ Eller den register editorn ..jag har Windows på en 60Gb hdd!

Jag är en nybörjare med sånthär .. Usch! :( Men när jag installerade Windows på datorn, va det en cd med SP1 på .. men senare uppdaterade jag datorn med SP2 .. hämtde från deras hemsida! jag installerade alltså inte om datorn med en ny cd med nytt SP på .. utan hämtade hem en .exe fil och sen installerade  ::) men ska jag prova att Formatera om datorn med en Windows cd som det redan är SP2 på? Eller det kommer inte bli nån skillnad? .. För det du svarade med BIOS grejjen, det fattar jag ingenting av ..

Aha, du har en stor hårddisk på 250 gb som bara visar 128 gb med windows xp sp1 installerat.

Det du skulle kunna prova är att göra "48-bit lba" som jag länkade till tidigare och på så sätt få hela hdd synlig för systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska ha hårddisken som slav, ska du inte behöva något mer...

Högerklicka "Den Här Datorn" -> Hantera -> Diskhantering.

Nu ska du se din stora disk i höger fält. Högerklicka på partionen välj formatera.

Enklast blir om du tar bort partionen som finns och partionera om den helt...

edit: Naturligtvis så försvinner allt som finns på den hårddisken om du gör som beskrivet ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så jag kommer att kunna använda all 250gb sen då? Men hur partionerar man om en disk då?  :-X

Om du bara ska ha hårddisken som slav, ska du inte behöva något mer...

Högerklicka "Den Här Datorn" -> Hantera -> Diskhantering.

Nu ska du se din stora disk i höger fält. Högerklicka på partionen välj formatera.

Enklast blir om du tar bort partionen som finns och partionera om den helt...

edit: Naturligtvis så försvinner allt som finns på den hårddisken om du gör som beskrivet ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Gör som beskrivet ovan men välj "Ta bort Partion", sedan högerklickar du på det "Inte allokerat" utrymme och väljer "Ny Partion". Här väljer du storlek... och formaterar med NTFS, inte snabbformatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är så att när jag väljer "utrymme" så finns det bara 127Gb att välja bland!  Chockad Det finns inte mer! Va? Ska jag välja:

Du bör nog kolla ditt BIOS, om du har sp1 eller 2 ska det fungera med stora diskar.

Har du gjort 48-bit LBA?

Annars får du en reg fil här, den är zippad...

Prova med den innan du fortsätter.

Vilket moderkort och bios bar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag göra med denna filen? Ska jag bara klicka på den eller hur ska jag göra? Alltså med 48-bit lba filen? .. Sen vet jag inte hur jag ska kolla mitt BIOS, och jag vet heller inte vad jag har för moderkort, BIOS! .. shit

Du bör nog kolla ditt BIOS, om du har sp1 eller 2 ska det fungera med stora diskar.

Har du gjort 48-bit LBA?

Annars får du en reg fil här, den är zippad...

Prova med den innan du fortsätter.

Vilket moderkort och bios bar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När du packat upp filen till en .reg fil är det bara att dubbelklicka på den och godkänna att info läggs till registret.

Starta om windows eller starta om datorn, vilket som...

För att kolla vad du har i datorn kan du använda Everest som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer att hända efter att jag har startat om datorn då?

Moderkortsnamn: Intel Warm Springs WS440BX

BIOS typ: Phoenix

Jag klickade på "uppdatera BIOS" i detta programet, och på den hemsidan stod det att om man uppdaterade datorn med det så kunde man ha större hårddiskar m.m! Men det kostade pengar att uppdatera! ..  :-

Hej

När du packat upp filen till en .reg fil är det bara att dubbelklicka på den och godkänna att info läggs till registret.

Starta om windows eller starta om datorn, vilket som...

För att kolla vad du har i datorn kan du använda Everest som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter ha läst vad du har för moderkort tror jag inte att du blir hjälpt av filen du laddade hem, moderkortets bios är för gammalt.

Jag är inte säker, men jag tror att det blir svårt att hitta en bios-flashuppdatering som gör att du kan använda större diskar än vad du ser hittils.

Att köpa ett nytt bios till ditt gamla kort är inget jag rekommenderar. Om du vill kunna använda din stora disk fullt ut bör du köpa lite nyare datordelar.

Ps. Jag hittade en manual för ditt moderkort om du vill ha...låt mig få veta om jag ska lägga upp den åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är så att när jag väljer "utrymme" så finns det bara 127Gb att välja bland!  :o Det finns inte mer! ??? Ska jag välja:

Primär partition eller Utökad partition ?

Alltså om den inte är NTFS så varför gör du inte bara den till en NTFS ?

Annars vet jag inte 

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är redan NTFS .. :)

Men det är så att när jag väljer "utrymme" så finns det bara 127Gb att välja bland!  :o Det finns inte mer! ??? Ska jag välja:

Primär partition eller Utökad partition ?

Alltså om den inte är NTFS så varför gör du inte bara den till en NTFS ?

Annars vet jag inte 

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SP2 nu :) .. men skivan jag installerade med hade inte .. jag har bara uppdaterat SP senare :)

hejsan den hårdisken du köpte kan du inte få ut hela på om du inte har windows xp med sp2. men om du instalerar sp2 senare å vill ha den som andra hårdisk så löser du det lätt om du instalerar sp2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...