Gå till innehåll

Vilket WindowsXP ska/får man köpa och installera/aktivera?


fredda_vintage76

Recommended Posts

Hej.

Har just fått reda på att det inte går att installera och aktivera samma operativ på två olika datorer. Jag tänkte nu köpa ett nytt WinXP Home edition. Detta visar sig vara rätt krångligt.

Kolla gärna den här länken:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010071614

Hur ska jag tolka texten:

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

Den dator jag vill installera XP på levererades med Millenium, och det vet vi ju alla att man gärna vill undvika. FÅR jag då inte köpa ovastående operativ och installera på min dator?

Tacksam för hjälp och länkar till andra ställen (om så behövs) där ja gkan köpa WInXP Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Först ska du kolla in det här från MS att du får tillbaka 400:-

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home/

Sedan angående OEM så är det knepigare....  jag tror inte det spelar någon

roll med en Milleniumuppgradering. Problemet är vad Millenium licensen är för licens

, köper du en XP uppgradering kan det räcka med att stoppa i Milleniumskivan men

det kan vara så att Millenium måste vara installerat. Sedan om Millenium licensen är en OEM eller ej spelar nog ingen roll.

Här har du köpsidan, Dustin o Siba, ringer du ska de veta.

http://www.microsoft.com/sverige/smb/buyonline/windows.mspx

Fullversionen av XP Home är svinaktigt dyr.... :P

På nåt sätt får du nog på en uppgradering... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va fan! Det är ju svinaktigt! 2400 för ett operativ?! Inte undra på att folk piratkopierar!

Tack för era svar iaf. Jag ska ta mig en titt i DC's-hubbar istället.

Hej

Njau... det är en "ökenvandring" nuförtiden med ett piratat operativ.

Alla nya MS program kräver ju validerad burk....

Nu crackar man de programmen friskt också men har man pengarna tycker jag att

det är värt pengarna med en uppgradering så slipper man den här skiten och

att byta aktiveringshack varje månad.....

Har själv en gammal holk med en pirat och den orkar man inte pula med  :P

1259-400= 859 kr..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Nu crackar man de programmen friskt också men har man pengarna tycker jag att

det är värt pengarna med en uppgradering så slipper man den här skiten och

att byta aktiveringshack varje månad.....

Har själv en gammal holk med en pirat och den orkar man inte pula med  :P

Det där med att byta aktiveringshack varje månad stämmer inte jag hade en riktig Windows Pro utan sp1 och 2 men jag kunnde fint uppdatera jag fick till och med upp den gula skölden så det stämmer inte iaf

2005 köpte jag en OEM licens vid ett köp till datorn och köpte till en massa saker

OEM Windows home sp2 så klart :D

Det är alltså Window Home som bara får installeras på en dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låt säga att du har en XP Home (eller Pro) som inte är äkta, läs här:

http://www.microsoft.com/genuine/downloads...?displaylang=sv

Halvvägs ner hittar du rubriken: "Vad innebär erbjudandet om äkta Windows?". Läs sedan svar nr 2:

Citat:

"Till hjälp för kunder som i god tro har köpt en förfalskad version av Windows XP har Microsoft tagit fram två erbjudanden om äkta Windows för dem som uppfyller kraven."

De kunder som inte uppfyller kraven för att få en kostnadsfri kopia av XP kan enligt MS:

Citat:

"Dessa kunder kan licensiera ett Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP via webben till priset av 99 dollar för Windows XP Home Edition eller 149 dollar för Windows XP Professional."

$99 är 732,65 SEK för Home och $149 är (idag) 1.102,67 SEK för en XP Pro.

Jag har en bekant som beställde en XP Pro på detta sätt, först kom produktnyckeln per mail sedan efter några veckor kom det en XP-skiva. Funkade kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Hej!

Låt säga att du har en XP Home (eller Pro) som inte är äkta, läs här:

http://www.microsoft.com/genuine/downloads...?displaylang=sv

Halvvägs ner hittar du rubriken: "Vad innebär erbjudandet om äkta Windows?". Läs sedan svar nr 2:

Citat:

"Till hjälp för kunder som i god tro har köpt en förfalskad version av Windows XP har Microsoft tagit fram två erbjudanden om äkta Windows för dem som uppfyller kraven."

De kunder som inte uppfyller kraven för att få en kostnadsfri kopia av XP kan enligt MS:

Citat:

"Dessa kunder kan licensiera ett Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP via webben till priset av 99 dollar för Windows XP Home Edition eller 149 dollar för Windows XP Professional."

$99 är 732,65 SEK för Home och $149 är (idag) 1.102,67 SEK för en XP Pro.

Jag har en bekant som beställde en XP Pro på detta sätt, först kom produktnyckeln per mail sedan efter några veckor kom det en XP-skiva. Funkade kanon!

Men då måste man väll ange vart man fick tag på den pirat versionen av XP om man ska kunna beställa till det billigare priset.

En OEM licens är bunden till den datorn du först installerade Operativet på och får inte flyttas mellan olika datorer fast du formaterar hårddisken.

En OEM licens kan man köpa numera utan att köpa hårdvara, Förut räkte det med att endast köpa sig en datormus för typ 70 kr men det behöver man inte längre...

Du kan köpa dig en OEM licens till din dator utan problem bara att tabort allt som har med Me licensen att göra, Skulle nu någon undra varför du har en XP OEM på din burk så är det bara säga som så att du inte fick med något operativsystem när du köpte burken begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste man väll ange vart man fick tag på den pirat versionen av XP om man ska kunna beställa till det billigare priset.

Det är klart att du måste ange  marknad, loppis eller gatuförsäljare du köpt den av, men brukar du fråga efter namn på den marknadsförsäljare du handlar av ;) I bästa fall såg han/hon väl ut som marknadsförsäljare gör, antar jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...