Gå till innehåll

Är det "idiotsäkert" reparera XP???


Gäst af Gultarp

Recommended Posts

Gäst af Gultarp

MS har har strulat till mitt OS genom att installera uppdateringar, trots att de själv skriver att IE7 måste avinstalleras innan uppdateringar görs.

Nåväl, nu har jag tagit bort uppdateringar bak till det datum då IE7 installerades. Då åkte också WMP11 ut. Fortfarande har jag problem med att WMP10 och/eller IE6 inte trivs att streama  program från vissa siter.

Har nu läst på detta forum och dess länkar att man skulle kunna "reparera" XP.

- Har någon lyckats med det?

- Om jag misslyckas, får jag igång datorn i alla fall? Har kvar installtionsdisketten från Fujitsu/Siemens som medföljde datorn för snart fem år sedan.

- Eller skall jag inte göra någonting förrän jag köpt ny dator, som blir efter det Vista introducerats? Jag vill inte riskera att bli utan kontakt med Injternet och all dess information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst af Gultarp

Nähä, då får jag svara själv. Det var INTE idiotsäkert att reparera XP på min maskin. Nåja, jag var ju varnad av MS och ett flertal foruminlägg.

Det var väl min skiva som medföljde datorn som inte klarade av det här med att reparera. Den löpte amok och installerade in ett helt nytt OS sidan om, utan att jag kunde kontrollera det såsom beskrivits i ett flertal dokument. Så egentligen kunde jag lika gärnat formaterat om och laddat på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du följt denna anvisning till punkt och pricka?

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,1873.0.html

Sedan även om du har gjort en till installation så ska det vara möjligt att boota den gamla och blockera den nya installationen samt avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Gäst af Gultarp

Nä, det är inte idiotsäkert. Jag blev så trött på alla konstigheter, så jag köpte en ny HD på 250GB för 800 kronor. Tog bort den gamla C: och satte in den nya där.

Installerada sedan om XP med min OEM-skiva och laddade ner alla uppdateringar från Mikrosoft. Därefter laddades alla de program jag använder.

Och se, jag fick "en helt ny dator". Nåja, men mycket snabbare är den. Givetvis delvis för att alla gamla register tömts, men framför allt, faktiskt, att min ny HD har en cache på 16 MB, jämfört med den gamlas 4MB. Märks tydligt vid surfning på Internet!

Nu klarade min fyra år gamla Windows XP inte av att formattera den nya HD:n till mer än drygt 130 MB, men resten gick senare att lägga in som en ny partion (t ex G:) av Windows med SP2.

Nu känns det som att jag lungt kan invänta med ett nytt datorköp tills Vista har stabiliserats, och minne med ECC har gått ner i pris.

Dessutom är den nya HD gjort datorn märkbart tystare.

Alltså, ett alternativ att allvarligt överväga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...