Magnus molin Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Hej, Vad är det för skillnad mellan en IDE och en SATA, SATA2 hårddisk? Vad är det för skillnad mellan en SATA och SATA2 hårddisk? ??? Är SATA bättre än IDE? Om .. isåfall på vilket sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Hej http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA om du vill ha svenska så till vänster finns en kort översättning via svenska wikin. Nästan bara fördelar, nackdelen är det här med drivrutiner som krånglat till tekniken. Installerar man XP så måste man nästan jämt ha drivrutinerna på diskett för att få fart på SATA disken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Läs också denna tråd: http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...icseen#msg23345 Min uppfattning är att man väldigt sällan behöver pula med SATA-drivare under installationen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Min uppfattning är att man väldigt sällan behöver pula med SATA-drivare under installationen Hej De jag "pulat" med (en handfull) har alla behövt en diskett för att kunna installera XP. iofs inget problem eftersom det tar någon minut att hämta drivaren från supportstället för disken eller vilken controller man nu har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Min uppfattning är att man väldigt sällan behöver pula med SATA-drivare under installationen Hej De jag "pulat" med (en handfull) har alla behövt en diskett för att kunna installera XP. iofs inget problem eftersom det tar någon minut att hämta drivaren från supportstället för disken eller vilken controller man nu har. Jag har nästan aldrig behövt ladda SATA-drivare! Jag har iofs mest pysslat med datorer från de största datortillverkarna och inte så många hemmabyggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Jag har nästan aldrig behövt ladda SATA-drivare! Jag har iofs mest pysslat med datorer från de största datortillverkarna och inte så många hemmabyggen. Det är också min uppfattning, fast med enbart hemmabyggen. Har iof sig inte byggt fler än tre, men har aldrig behövt drivers för moderkortets SATA-kontroller då jag installerat Windows 2000, XP eller XP x64 på en SATA-disk. Windows installeras precis som om det vore en IDE-disk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts