Gå till innehåll

IDE och SATA


Recommended Posts

Hej

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA  om du vill ha svenska så till vänster finns en kort översättning via svenska wikin.

Nästan bara fördelar, nackdelen är det här med drivrutiner som krånglat till tekniken.

Installerar man XP så måste man nästan jämt ha drivrutinerna på diskett för att få

fart på SATA disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att man väldigt sällan behöver pula med SATA-drivare under installationen :)

Hej

De jag "pulat" med (en handfull) har alla behövt en diskett för att kunna installera XP.

iofs inget problem eftersom det tar någon minut att hämta drivaren från supportstället

för disken eller vilken controller man nu har.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att man väldigt sällan behöver pula med SATA-drivare under installationen :)

Hej

De jag "pulat" med (en handfull) har alla behövt en diskett för att kunna installera XP.

iofs inget problem eftersom det tar någon minut att hämta drivaren från supportstället

för disken eller vilken controller man nu har.

;)

Jag har nästan aldrig behövt ladda SATA-drivare! Jag har iofs mest pysslat med datorer från de största datortillverkarna och inte så många hemmabyggen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan aldrig behövt ladda SATA-drivare! Jag har iofs mest pysslat med datorer från de största datortillverkarna och inte så många hemmabyggen.

Det är också min uppfattning, fast med enbart hemmabyggen.

Har iof sig inte byggt fler än tre, men har aldrig behövt drivers för moderkortets SATA-kontroller då jag installerat Windows 2000, XP eller XP x64 på en SATA-disk.

Windows installeras precis som om det vore en IDE-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...