Jump to content

AndroidTV och IPhone/Ipad

Recommended Posts

1 timme sedan, Anders Åström sade:

Är det några nackdelar med en AndroidTV-apparat för en inbiten IPhone- och IPad-användare?

För att kunna besvara din fråga behöver vi veta mer om vad det är du menar. Vad är kopplingen mellan en TV som använder Android-OS och Appleprodukterna du anger? 

• Thanks 1

Till min Sony smart TV har jag laddat ner några appar från Apple Store, t ex Viasatappen. Kan motsvarande göras till en AndroidTV, t ex en Samsung?

Är det några stökigheter med att streama från IPhonen till en AndroidTV? På Iphonens bildskärm drar jag från övre högra hörnet ner mot mitten och då kommer en skärmdubbleringssymbol fram som visar namnet på mitt trådlösa nätverk och då jag väljer det streamas IPhonen till TVn.

Samsung använder inte Android som OS i sina TV-produter. Samsung använder sitt egna system, Tizen. 
Skall du "kasta" till en Samsung-TV är det enbart spegling som fungerar, d.v.s. samma bild på telefonen visas på TVn.

Om din Sony-TV har Android som OS kan du "kasta" till Sony-TVn från din iPad och iPhone men är inte låst till att ha samma bild på båda enheterna. "Kastar" du från t.ex. iPhone till TVn kan du göra annat på telefonen medan det du "kastar" visas på TVn.

Apple har fullt stöd för att kasta till bl.a. Android-baserade TV-apparater. Jag har en TV med Android som OS och det fungerar fint att "kasta" till den med såväl iPhone och iPad som jag har.

• Thanks 1

Jo, uppe i högra hörnet på iPhone och iPad, finns den symbol du nämner. En liten ruta med "vågformer" i. Du behöver inte dra den till mitten av skärmen på telefon/padda. Det räcker att du "klickar" på symbolen så börjar den söka efter tillgängliga enheter. När du ser din TV i skärmbilden markerar du din TV så kommer bilden till din TV.

• Thanks 1

Om apparna inte var förinstallerade har du hämtat dem från Google Playbutik i din Sony-TV. Android har inget med Apple iOS att göra. Apple däremot har sett till att ha bra stöd för "kastning" till Androidbaserade TV-apparater.

Varför skall du kasta till TVn när du har apparna i TVn?

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Då var det Googles Play-butik som du hämtade apparna i och du har redan en Google-TV med Android.

Eller du har kanske, till din SONY, anslutit Google Chromecast gen 4 som också kallas Google TV?

Edited by Mikael63

Jag ser också att Sony anger att den teven är kompatibel med Apple AirPlay och det är det ju inte säkert att andra TV-apparater är, vilket kan innebära att du behöver göra på något annat sätt för att kasta innehåll från din telefon till teven.

• Like 1

6 minuter sedan, Mikael63 sade:

Eller du har kanske, till din SONY, anslutit Google Chromecast gen 4 som också kallas Google TV?

Sony använder flera olika operativsystemen i sina TV-apparater. Vissa har Sonys egna system (billigare modeller), några har Roku (uddamodeller) men de flesta har Android-TV.

Sedan 2022 använder Sony också Google-TV som OS i sina TV-apparater (vissa modeller).

• Like 1

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag ser också att Sony anger att den teven är kompatibel med Apple AirPlay och det är det ju inte säkert att andra TV-apparater är, vilket kan innebära att du behöver göra på något annat sätt för att kasta innehåll från din telefon till teven.

Är det Google-TV som är OS i TVn går det utmärkt att kasta som vanligt (som med Android) till TVn med en iPhone eller iPad. 
Jag har Android i min TV och Google-TV i min TV-box. Det går utmärkt att "kasta" till båda på identiska sätt.

• Thanks 1

Oj, tack för alla kommentarer. Bakgrunden är egentligen att sonen ska köpa en ny TV och har varit/är lika dåligt insatt som jag de här begreppen. Sammanfattningsvis tolkar jag det som man inte hoppar i galen tunna oavsett vad man köper i prisklassen 10000 kr. I alla TV-fabrikatmodeller kan samma appar laddas ner och från IPhonen kan airplayas till TVn. Det sistnämnda gör jag när lokala fotbollsmatcher sänds på lokaltidningens internetsida och innebandymatcher från www.innebandy.tv.

Man kan inte lita på att Airplay fungerar eftersom det är som Apple skriver:

Citat

Du kan använda en Apple TV eller en AirPlay 2-kompatibel smart TV till att titta på videor och visa bilder som strömmas från iPhone.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iphd29858fd3/ios

Men det kan finnas andra sätt t ex en inbyggd webbläsare i teven så att man kan se på webbsidor i teven. Det beror ju på vad sonen har för behov.

Nej! Det stämmer inte!

Philips har idag tre egna OS. Sämst är det OS som sitter i PLM-modellerna. Där finns få appar att hämta.
Saphi som finns i de billigaste modellerna är också begränsade gällande appar. Det går inte att kasta till dem med en iPhone/iPad. 
Philips har använt Android i de dyrare modellerna och några få har Google-TV. 
Från och med i år kommer Philips att i huvudsak använda ett nytt OS, Titan. Utbudet av appar är i dagsläget begränsat.

LG har också ett begränsat utbud av appar till sina OS. LG använder uteslutande sina egna system.

Samsung använder Tizen och utbudet av appar är goda. Kastar du till Samsung är det enbart spegling av bilden på din enhet som gäller.

Sony, Panasonic med flera använder sina egna OS i de billigare modellerna. Android och Google-TV får du bara i de dyrare modellerna. 
Innan köp av ny TV, var noggrann med att kolla upp vilket OS de använder!

Edited by X-Men
Rättstavning
  • Thanks 1

Philips system, Saphi, fungerar fint med Mira-cast. Mira stöds av Windows bland annat. Vissa andra OS i TV-apparater fungerar också med Mira. Att kasta till en TV med en iPad/iPhone fungerar inte alltid som man tror. Du bör kontrollera det här noga innan du köper TV om kastning är av vikt.

• Thanks 1