Mikael63 Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 (edited) På eforum hade "vi" en tråd där ämne enligt rubrik avhandlades. Har inte sett liknande här förutom för Anydesk: https://www.alltomwindows.se/topic/32397-anydesk-fjärrstyrning-likt-teamwiever/ Jo det finns fler trådar men kanske inte löst snack. Är osäker på var tråden ska ligga - här i Program "ställer du frågor om alla typer av program" men någon direkt fråga är det inte frågan om I Programtips "har du möjligheten att tipsa andra om dina favoritprogram" men något tips är det inte heller. Nåväl... jag fick i veckan besked om att "kommersiell användning upptäckts". Kontaktade supporten via chatt och fick där besked att jag skulle maila till contact@teamviewer.com Därifrån fick jag svaret att det inte ges support till icke betalande kunder och att jag skulle fylla i formuläret som man hittar här: www.teamviewer.com/reset En länk som borde kunna visas i samband med "fel"meddelandet om kommersiell användning. Gjorde det för två dagar sedan men inget svar. I går fick jag denna info via en kollega: https://kryptera.se/intrang-hos-teamviewer/ Edited January 7 by Mikael63 onödiga rader bortplockade 3 Quote
X-Men Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 Beträffande Teamviewer har jag, liksom andra användare, berättat om hur Teamviewer blockerar privata användare med beskedet om att programmet används kommersiellt. Liksom du har jag varit i kontakt med Teamviewers support med lika arrogant respons som du, Mikael63, fått. Jag har kritiserat Teamviewers support hårt för att de ger ut ett program, kostnadsfritt, som de senare blockerar användning av för att de anser att jag använder det professionellt. Så är inte fallet. Idag använder jag programmet högst 10 gånger om året, om man bortser från de omstarter som sker när användarens dator behöver startas om under pågående hjälp. Supporten är usel från Teamviewers sida. Det finns flera testamenten på nätet om detta. Jag har kört med andra program, som Anydesk, men Teamviewer har fungerat bäst, tyvärr. Tack för länkarna, Mikael63! Jag har meddelat de jag hjälper att avinstallera Teamviewer tills vidare. 1 Quote
X-Men Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 (edited) Ett program som jag trivs bättre med än AnyDesk är Cloudberry Remote Assist. Företaget bakom programmet är idag uppköpta. Idag heter det MSP360 och det finns fortfarande en kostnadsfri version att hämta. https://www.msp360.com/connect-free/ Letade efter en recension och hittade den här: https://www.techradar.com/reviews/msp360-remote-assistant-review Edited June 29, 2024 by X-Men Lade till en länk 1 1 Quote
Mikael63 Posted June 29, 2024 Author Posted June 29, 2024 Tack! Hos svärfar. Passade på att avinstallera Teamviewer och hade laddat ner och startat Anydesk, men inte installerat vid avslut. Läste inlägget om msp360 och tänkte att jag skulle installera den men så såg jag att det saknas stöd för Linux. Kan ju kanske gå via Wine, får se om jag har tid att testa det medan jag är kvar, jag har med en egen dator. Quote
Mikael63 Posted June 29, 2024 Author Posted June 29, 2024 (edited) 2 timmar sedan, Mikael63 sade: Kan ju kanske gå via Wine Installera gick bra och kunde starta två gånger men bara till den första dialogen. Sedan startar inte programmet mer. Det är även så att gratisversionen av MSP360 inte medger oövervakad åtkomst, något som man informeras om först när man försöker att ansluta. Edited June 29, 2024 by Mikael63 Quote
X-Men Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 Jag har kvar installationsfilen för Cloudberry. Nu har jag inte använt den på ett tag och kommer inte ihåg om den stöder oövervakad åtkomst. Vill du testa kan jag fixa filen i ett PM. 1 Quote
Mikael63 Posted June 29, 2024 Author Posted June 29, 2024 Vi ser om det fungerar bra med Anydesk de gånger det behöver supportas. Quote
ChristerE Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 8 timmar sedan, Mikael63 sade: Det är även så att gratisversionen av MSP360 inte medger oövervakad åtkomst, något som man informeras om först när man försöker att ansluta. Den detaljen intresserar även mig. Kollade runt och hittade informationen i en jämförelse av licenserna, innan jag såg din kommentar här i tråden. MSP360 Free Connect Quote
Mikael63 Posted July 6, 2024 Author Posted July 6, 2024 (edited) VNC I ett och samma LAN fungerar det bra att använda VNC. I min Raspberry Pi,s operativsystem (Raspberry Pi OS) finns en förinstallerad VNC-server. Jag kan då använda RealVNC Viewer från Linux för att fjärrstyrra Pi. RealVNC är väl typ "originalet". Ser att för Windows är en sådan VNC-server inte gratis. *) Gratis är dock TightVNC https://www.tightvnc.com Med denna lösning är man inte bunden till att gå via servrar utomlands. *) Tillägg: Bara en Viewer går att hämta här: https://www.realvnc.com/en/connect/download/viewer/ Bara Server här: https://www.realvnc.com/en/connect/download/vnc/ Edited January 7 by Mikael63 onödiga rader bortplockade Quote
Mikael63 Posted July 11, 2024 Author Posted July 11, 2024 Remmina Testade snabbt med Remmina - en pålitlig klient för Linux. Stöd för RDP, SSH, SPICE, VNC, X2Go, HTTP/HTTPS. Då via RDP mot Windowsdatorn. Man kan välja olika "upplösningar" och jag valde "Bäst - långsammast" men trots det blev det grynig text, ungefär som när det börjar ta slut på toner i en laserskrivare. Trodde först att det var protokollet som var boven men det blev likadant via VNC varför man nog får skylla på klienten (Remmina). Quote
Mikael63 Posted July 11, 2024 Author Posted July 11, 2024 (edited) NoMachine Testade NoMachine - Linux/Windows och där hittas båda datorerna direkt, av varandra. Även här tycks ju inte någon central server krävas. Dock kunde jag aldrig etablera kontakt, åt något håll, med båda brandväggar avstängda. Möjligen kan det bero på nätverkskortet som inte lirar med Windows 10. Edited January 7 by Mikael63 k Quote
Lasse Törnqvist Posted January 5 Posted January 5 Hittade en länk där man testat 17 olika "gratis" fjärrstyrningsprogram https://www.lifewire.com/free-remote-access-software-tools-2625161 2 Quote
Mikael63 Posted January 5 Author Posted January 5 Slänger in den du @Lasse Törnqvist hittat (i annan tråd): Supremo https://www.supremocontrol.com/download-supremo/windows#download Men någon egen utvärdering av den kan jag inte göra då jag bara har en tillgänglig Windowsdator att testa med. Quote
X-Men Posted January 7 Posted January 7 Jag har testat Supremo nu. Visserligen en kort test men ändå. Testet visar sig lovande. I Windows-datorn sker det ingen installation utan programmet är "flyttande", eller portabel som man också säger. I min iPad installeras Supremo via AppStore. Jag kan fjärrstyra min Windowsdator från iPad men inte tvärt om. Det är lätt att ansluta och lätt att styra min dator från iPad. Skall bli spännande att testa Supremo på riktigt när tillfälle ges. 2 Quote
Lasse Törnqvist Posted January 7 Posted January 7 Jag gillar också att det är lätt att i Supremo "slaven" ange vilken/vilka Supremo identiteter som har rätt att styra den. Ett hyffsat enkelt sätt att se till så att inte obehöriga kan kom åt "slaven" även om de har lyckat komma över inloggningsuppgifter. 1 Quote
Mikael63 Posted January 7 Author Posted January 7 (edited) Allmän fundering Supremo: Om man ser till att Supremo autostartar med Windows, kan man då få den minimerad till systembrickan? Kan man ställa in oövervakad åtkomst? Några konstigheter angående ÅÄÖ? Ex. om man på fjärrdatorn behöver skriva text, ex. användarnamn eller lösen, som innehåller åäöÅÄÖ? Edited January 7 by Mikael63 Quote
X-Men Posted January 7 Posted January 7 Jag har inte testat Supremo över två datorer men kan göra det vid tillfälle. Om det går att Supremo, den kostnadsfria versionen, att starta med Windows vet jag inte i nattläget. Kan kolla det vid dagsläget. 😉 Supremo går att få att starta med Windows. Om det enbart gäller betalversionen anger de inte. https://www.supremocontrol.com/support/tutorials/install-supremo-service/ Quote
X-Men Posted January 8 Posted January 8 (edited) Nu har jag testat att manövrera min bärbara dator från min stationära dator och båda kör Windows 11 (bärbara med en installation via Rufus då hårdvaran inte stöder Windows 11). Supremo fungerar mycket bra! Inga som helst problem att fixa så Supremo startar med Windows och med ett eget skapat lösenord. Jag testade ett lösenord som innehåller bokstäverna å, ä och ö. Det fungerar fint! Även funktionen med att få obevakad åtkomst fungerar fint. Jag ställde in Supremo i min bärbara att den skall starta med Windows, skapade lösenordet som innehåller å. ä och ö och markerade obevakad åtkomst. Supremo ändrar språket till svenska per automatik. Upplägget i Supremo liknar Teamviewer väldigt mycket. I alla fall Teamviewer och hur det såg ut innan Teamviewer i slutet på 2023 och början av 2024 ändrade utseendet och gjorde det (min uppfattning) något onödigt rörigt. Jag styra min bärbara som med Teamviwer. Att öppna Anteckningar och skriva text med alla nordiska tecken är som vanligt. Allt fungerar som det skall. Det finns, liksom i Teamviewer, en menyrad högst upp med funktioner för filöverföring, chatt, funktioner för kontroll, om man vill ha fullskärm på styrdatorn och funktioner för Visa, som te.ex. skärmdump. Filöverföringen går med ganska bra fart (har 500/500 men den bärbara klarar max 180Mb/sek) men här bråkar Windows Defender i bärbara när filer överförs. Windows Defender öppnar ett kommunikationsfönster gång på gång med förfrågan om att granska filerna och skicka till Microsoft. Klickar jag på "Stäng" öppnas fönstret igen. Så snart Defender öppnar dialogfönstret pausas också filöverföringen. Bästa sättet att få det att fungera var att klicka på "Granska", markera alla filer och sedan godkänna filerna. Då gör filöverföringen igång igen i 5-10 sekunder innan proceduren måste göras om igen. Att Defender protesterar så har jag inte varit med om när jag kört Teamviewer. Om det går att ändra på i Supremo eller om det är så att Defender har detta beteende är inget jag kan svara på i nuläget. Jag använder fortfarande den portabla versionen av Supremo. För mig är det förvånande att det ändå fungerar så smidigt som det gör med ett portabelt program. Jag ger ett högt betyg åt Supremo då det liknar Teamviewer i mångt och mycket. Fungerar i princip lika bra och är det bästa alternativet jag testat så här långt vid sidan av Cloudberry, numera MSP360. Det enda som stör är Defenders stoppande av filöverföring, vilket inte sker med Cloudberry. Jag kommer att använda Supremo vid nästa första skarpa läge istället för Cloudberry. Ingen registrering av ett konto krävs för något av det jag gjort! Edited January 8 by X-Men Lade till sista meningen 2 Quote
Lasse Törnqvist Posted January 8 Posted January 8 Har inte märkt av det där med MS Defender när jag testat, men ska kolla igen. Quote
X-Men Posted January 8 Posted January 8 En liten sak missade jag att nämna, som Mikael63 frågar. Går det att få Supremo minimerad till "systembrickan"? Jag utgår från att "systembricka" innebär Aktivitetsfältet. Om så är fallet är svaret, Ja. Supremo ligger på samma ställe som t.ex. Defender, den lilla "pilen" till höger i Aktivitesfältet. Klickar man på "pilen" får man upp de aktiviteter som finns där. Ytterligare en sak som jag noterade är att det går att skydda alla inställningar man gör i Supremo genom att skapa ett lösenord för inställningarna. Något konto behövs inte skapas där man loggar in utan det är bara att skapa ett lösenord för Supremo. Även där fungerar det med våra nordiska bokstäver! Om man således har skapat en oövervakad åtkomst kan man skydda inställningarna med ett lösenord så ingen obehörig kan ändra detta. 1 Quote
Recommended Posts