Gå till innehåll

Installera 300 Gig hårddisk, hjälp tack


LarsGustav

Recommended Posts

Har läst på forumet om att man kan gå in i Registret och ändra/lägga till en nyckel.

Har XP Pro och SP1 nedladdat på Cd-skiva.

Fungerar det så här om jag ska installera en ny hårddisk dvs jag ska byta ut moderkort, grafikkort och minnen också.

När datorn är ihopplockad så sätter jag i XP-skivan, där får jag upp om jag vill partitionera vilket jag vill, en C: partition och en D: partition.

C: vill jag ska vara ca 50 gig och D: resten.

Vad som händer då alltså är att C: blir 50 gig men D: blir resten upp till ca 137 gig.

När datorn sedan är partitionerad så installerar jag XP på C:, när det är klart vad gör man då?

Startar man XP och installerar SP1 och sedan formaterar D: vilket innebär att den blir ca 113 gig och sedan ändrar i registret och vips vid omstart så är den 250 gig

Rörigt det här men hur går man till väga.

Tack på förhand för ev svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Detta är ett känt problem och är väldigt vanligt. Det finns en del trådar i ämnet som du bör läsa, se nedan :)

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,3425.0.html

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,1095.0.html

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.php/topic,852.0.html

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite mer om detta efter att ha kollat hos Seagate ang "hacket"... ;D

http://www.seagate.com/support/disc/utils.html

Man behöver inte "pillra" i registret för de har en fil som

fixar det dvs Reg48bitLBA utility.

 

Om det är en Seagate disk skulle jag också köra deras verktyg som steg 1 dvs

diskwizarden.

Sedan skulle jag inte lägga mig på 50Gig utan låta den bli 137.

Efter det då installera och köra LBA filen.

Slutligen skapa en till partition med vanliga diskmanagemnet.

http://support.microsoft.com/kb/309000/sv

Nu blir dte nog även licensstrul på den här burken om både moderkort samt disk byts... :P  Massvis med "poäng" som gör att licensen förmodligen förfaller.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag anser om man ändå ska köpa sig en ny Hårddisk på ca 300 GB, så tycker jag att man ska dela den i 2 lika delar t ex på 150 GB vardera om man vill ha 2 partitioner.

Jag tycker inte att man ska bara ha Partition C:/ på bara 50 GB.

Själv funderar jag på att köpa en större Hårddisk på 200 GB och sedan dela upp den i 2 lika delar.

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle, alla får dela upp sin hårddisk precis som de vill. Jag tycker själv att det är bättre att ha en mindre partition för Windows och program, medan jag har dokument, bilder, musik med mera på en annan mycket större partition :)

Hej!

Stenis.

Ja nog tycker jag, att dom andra får ha sin egen Storlek på Partitionen, men jag tycker inte att man ska ta i för lite när det gäller att ha både Windows och Program, jag menar då alltså Partition C:/ den bör bara på minst 150 GB om man köper en på 300 GB t ex.

För då kanske Datorn kommer att bli väldig seeg efter ett tag skulle jag tro om Partition C:/ skulle vara för lite i GB.

Eller hur Stenis?

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min nuvarande hårddisk så har jag 30g på C: och resten 90g på D:.

Installerar alla program på C: och flyttar mina dokument till D: där jag sparar allt  personligt.

Sedan gör jag en Norton Ghost på C: och sedan behöver man aldrig bekymra sig för virus eller annat krångel som kan dyka upp, man kör en Ghost och efter några minuter har man en fungerande dator igen.

Superbra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min nuvarande hårddisk så har jag 30g på C: och resten 90g på D:.

Installerar alla program på C: och flyttar mina dokument till D: där jag sparar allt  personligt.

Sedan gör jag en Norton Ghost på C: och sedan behöver man aldrig bekymra sig för virus eller annat krångel som kan dyka upp, man kör en Ghost och efter några minuter har man en fungerande dator igen.

Superbra program.

Hej!

Lars Gustav.

Jag har också en hårddisk på 80 GB, och den har jag uppdelad på en Partition på 40 GB och en på 35 GB, men köper du denna hårddisk på 300 GB, så tycker inte jag att du skall ta i för lite i den Partition där du skall ha Windows och andra Program installerad, för den Partition som du döper till C:/ skall du ha minst 150 GB i den storleken och den andra på lika mycket på 150 GB ca.

Och sedan så tycker jag att man skall också bränna ned allt som man vill ha kvar om din nya Hårddisk på 300 GB skulle Krascha helt och hållet, och du får inte gång alls p.g.a. detta.

Förstår mig nu då Lars Gustav vad jag menar?.

Mvh: Kalle Nordin.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker gott och väl med 20-30GB för Windows-partitionen. Däremot har Kalle helt rätt i att man bör säjerhetskopiera det viktiga filerna.

Hej!

Stenis.

Ja ha så tycker du ja, men om man köper en hårddisk på 300 GB som Larl Gustav säger att han ska göra snart, så tycker jag ändå att man bör ha minst 100 GB på den Partition som ska heta C:/ där man ska ha både Windows och andra Program på anser jag just nu, för annars kanske datorn blir för seeg skulle jag tro just nu, och Partition C:/  om den är för lite i GB skulle jag tro.

Vad tror du då Stenis??

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle, varför ska man ha det då Windows inte använder så mycket plats?

Rätta mej om jag har fel Stenis, men är det inte så att datorn inte blir seg p.g.a för liten Windowspartition utan att det är hårddiskstorleken som är avgörande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle, varför ska man ha det då Windows inte använder så mycket plats?

Rätta mej om jag har fel Stenis, men är det inte så att datorn inte blir seg p.g.a för liten Windowspartition utan att det är hårddiskstorleken som är avgörande?

Hej!

Erik Einarsson.

Ja nog kan du tycka att man inte skall behöva så mycket Plats för Windows Partitionen, men jag anser dock att man kanske kan ligga på minst 100 GB, om då vill ha en massa spel program också tar bra med plats inte bara själva Windows som tar den platsen, för det finns en del som tar så pass mycket med plats när det gäller olika spel mm.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle, annars kan man ju göra flera partitioner än två,(går väl att göra max 8 per disk om jag minns rätt) och ha förslagsvis en partition med OS på, en för Spel, Program och dylikt och en för filer och dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så de e här ni håller till idag.  ;D

Kalle, annars kan man ju göra flera partitioner än två,(går väl att göra max 8 per disk om jag minns rätt) och ha förslagsvis en partition med OS på, en för Spel, Program och dylikt och en för filer och dokument.

Om man har spel på en partition och xp på en annan.

Och om man sedan installerar om xp.

Måste man inte installera om spelen också? Eller hur gör man för att slippa det?

En del filer är ju på windowspartitionen?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte installera om spelen också? Eller hur gör man för att slippa det?

En del filer är ju på windowspartitionen?

Hej Fiskalen

Visst är det så plus att ägarskapet kan bli knas som beskriv i en annan tråd.

Gör man som Lars Gustav och "Ghostar" sin Windows Partition så har man en backup

inkl registret mot allting man installerat på andra partitioner. Då går det bra.

Personligen är jag för lat för det här och enbart backupar personliga filer....eller skickar upp dom på Internet.

Burken jag sitter vid nu har snurrat mer än 2 år med samma installation.... inkl en massa misshandel med diverse små experiment....  ;D

För en "newbie" kan det också bli alldeles snurrigt med en massa partitioner. Ofta ser man ju 2 partitioner i nya burkar och många ser inte sin 2:a partition och den1:a blir knökfull..... 8)

Sist men inte minst så skär en disk ihop spelar det ju ingen roll hur många partitioner man har... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man som Lars Gustav och "Ghostar" sin Windows Partition så har man en backup

inkl registret mot allting man installerat på andra partitioner. Då går det bra.

Ahaa, då slipper ja få griller i huvet för det.  ;D

Jag brukar mest tänka på bärbara när det gäller partitioner, efterssom det bara finns en disk.

Och när man kör en "riktig" dator. Fler hårddiskar i stället för partitioner.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, då slipper ja få griller i huvet för det.  ;D

Jag brukar mest tänka på bärbara när det gäller partitioner, efterssom det bara finns en disk. Och när man kör en "riktig" dator. Fler hårddiskar i stället för partitioner.

Hej

Nu finns det då olika skolor för det här men med dagens diskstorlekar så bör man ha 2 partitioner på varje disk.  Allt tar ju sådan förbenad tid med stora partitioner.

För de allra flesta är sedan Windows "standard" att föredra... plus att skydda burken.

Och backupa.....  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, då slipper ja få griller i huvet för det.  ;D

Jag brukar mest tänka på bärbara när det gäller partitioner, efterssom det bara finns en disk. Och när man kör en "riktig" dator. Fler hårddiskar i stället för partitioner.

Hej

Nu finns det då olika skolor för det här men med dagens diskstorlekar så bör man ha 2 partitioner på varje disk.  Allt tar ju sådan förbenad tid med stora partitioner.

För de allra flesta är sedan Windows "standard" att föredra... plus att skydda burken.

Och backupa.....  ;)

Hej!

plun.

Jag nog vet att stora Partitioner tar väldigt långtid att Formatera, eftersom jag hjälpte en Bussförare här Falun hösten 2004 den 17 oktober (Söndag).

Jag med åkte med honom hem en dag på hösten 2004, och det var före innan han skulle åka till Rättviksmarknad, då sa åt mig att det fanns vissa Internetsidor som inte visade sig, men när jag kom till Kjell Abrahamsson som han heter den här Bussföraren, så var det mera som inte stod rätt till med Hans Dator som hade en Hårddisk på ca 250 GB, och det tog 1 Timma och 20 minuter att formatera om hela hans Dator.

Men sedan gick det snabbt att installera både Windows XP samt Service Pack 2 för XP samt andra program mm, det tog bara en Kvart att installera alltihopa för han.

Så jag har varit med förr Plun.

Så jag kan nog en hel del jag också.

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...