Flyfisherman Posted August 24 Share Posted August 24 (edited) Avatar - Frontiers of Pandora släpptes dec 2023 och efter detta har det fått en hel del viktiga uppdateringar (för alla plattformar). Och det går inte säga annat än att grafiken och allting på Pandora är makalöst vackert. Men för att köra detta på PC även om man har den bästa hårdvara och man kör under dom lägsta grafikinställningarna så påverkar det endast marginellt. GPU (grafikkortet) riskerar att köras sönder helt enkelt, med temperaturer på över 95-115 C° (om ni har GPU-temp övervakning). Spelar ingen roll vilket grafikkort ni har, det är helt enkelt dåligt optimerat för att köra med den inbyggda ray-tracing och det går inte att stänga av. Så här ger jag en guide hur man kan ställa in grundinställningarna och ändå få så bra kvalitet som möjligt med bra fps, utan att koka sönder grafikkortet, baserat på min rigg: - Chassis: Fractal Design Define 7 with 6 140mm fans: Intake one at bottom, two at front. Outblow: two on top and one at rear. - GPU: ASUS TUF GAMING Radeon™ RX 6900 XT - CPU: AMD Ryzen 9 3950X - CPU Cooler: Noctua NH-D15-Se AM4 (two 140mm fans). - Mobo: Asus ROG Crosshair VIII Hero (X570) - Memory: Corsair CMN32GX4M2Z3200C16 VENGEANCE® RGB RT 32GB (2 x 16GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 - Extended monitor setup: primary AORUS-FI27Q 2560x1440 (16:9), secondary Philips IPS 1920x1200 (16:10) -Storage Samsung SSD 980 PRO 2 TB, Samsung SSD 950 PRO 1TB - Windows 10 Pro Innan ändringarna: Grahichs setup: Motion Blur - Off Fog Blur - On Depfht of Field- Low Shadow Quality - Medium Sun Contact shadows - Medium Spot Shadows - Medium Spot Shadows Resolution - Medium Shadow Proxies - Off Specualar Reflections - High Diffuse Reflections - Medium Environment Reflection Quality - High Volumetric Clouds - Medium Volumetric Fog - Medium Extra Streaming Distance - 5 Object Detail - 13 BVH Quality- High Microdetail Quality - Ultra Particle Quality - High Scatter Density - High Dither Fade - On Spotlight Projection Resolution - 256 Destruction Quality - High Terrain Tessellation - HIGH or Ulra De mest viktigaste inställningarna nedan, dom flesta dessa ovan har i princip endast marginell påverkan på grafikkvalitén (Terrin Tesselation samt Environment Reflection Quality undantaget), medan vissa har högre påverkan på GPU och därmed FPS. VIDEO Temporal Upscaler: AMD FidelityFx Super Resolution 3 (bör även fungera med Nvidia GPU) Frame Generation - Off Scaling Quality - Performance (detta är den inställningen som är absolut viktigast) V-Sync - Off Frame Rate Limit - On Custom Frame Limit 75 (eller högre men detta är inget snabbskjutande spel), så 75-90 är helt ok Mina temperaturer just nu (högra sekundära bildskärmen): Temperaturerna nedan är när jag skriver detta just nu och inte har spelet igång. Edited August 25 by Flyfisherman En bild för mycket å slutet, men det går inte att ta bort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts