Gå till innehåll

Ren tråd ang Linux & Knoppix 5.0.1" eller "Ubuntu" på live-cd!


Gäst Malou

Recommended Posts

Och Linuxnissarna fnissar glatt åt alla säkerhetshål i windows och åt alla spyvaror som drabbar windowsanvändare.  :P

Det bästa är nog att ha både ock. När det ena OS:et strular så funkar det andra ...  ;)

Hej

Nu tror jag inte "spyvarorna" ska vara drivkraften däremot enkelheten... ;D

Som jag skrev så testade jag några Redhat distributioner för ett par år sedan och det slutade alltid i att något bibliotek var felaktigt. Sedan tröttnar man då snabbt på linuxstofilernas kompileringar...

https://help.ubuntu.com/community/Compiling...ocumentation%29

Vad jag upptäckte med just Ubuntu och som då många andra upptäckt var hur enkelt man gjort det numera i just Ubuntu

https://help.ubuntu.com/community/InstallingSoftware

Nu ses då just Ubuntu som en uppstickare av vissa bokstavstrogna Linuxare... sedan att jätten Google kör en specialversion inom företaget kan kanske vara ett "hot" mot just sin egen "favoritdistribution".  ;)

Just det med att installera märker man snabbt om man kollar lite hos Tucows.

http://www.tucows.com/Linux    vilken soppa med olika utvecklingsspår....  :P

Men visst kan man prova andra men grundproblemet kommer att kvarstå vad man än provar.... 8)

Knoopix tex är ju en ren universitetsdistribution från Kaiserlautern, helt med tysk "ordnung" och den funkar perfekt som "verktyg" enligt min mening men sämre som

ett OS att prova på.

Nog om detta.......... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej

Det konstiga med Knoppix 5.01 är att den inte hittar mina SATA diskar utan bara PATA ide diskar.

Vulfgar, eller någon annan linux-guru :D, hur gör jag för att initiera och mounta mina sata diskar om jag använder live-cd'n? om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det konstiga med Knoppix 5.01 är att den inte hittar mina SATA diskar utan bara PATA ide diskar.

Vulfgar, eller någon annan linux-guru :D, hur gör jag för att initiera och mounta mina sata diskar om jag använder live-cd'n? om det är möjligt.

Här hittar du "gurusarna".....  http://www.knoppix.net/forum/index.php

Finns massor om detta och hårdvarustödet inkl "pillrande"...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det konstiga med Knoppix 5.01 är att den inte hittar mina SATA diskar utan bara PATA ide diskar.

Vulfgar, eller någon annan linux-guru :D, hur gör jag för att initiera och mounta mina sata diskar om jag använder live-cd'n? om det är möjligt.

Konstigt, jag har inte haft några problem med mina SATA-diskar.  :o Pluns länk är sannolikt bästa sättet att hitta lösningar på problemet. Det finns ju också några olika bootalterntiv på skivan, antar jag i alla fall, min senaste Knoppixskiva är version 4 och där kan man välja lite olika alternativ beroendepå bla hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det konstiga med Knoppix 5.01 är att den inte hittar mina SATA diskar utan bara PATA ide diskar.

Vulfgar, eller någon annan linux-guru :D, hur gör jag för att initiera och mounta mina sata diskar om jag använder live-cd'n? om det är möjligt.

Konstigt, jag har inte haft några problem med mina SATA-diskar.  :o Pluns länk är sannolikt bästa sättet att hitta lösningar på problemet. Det finns ju också några olika bootalterntiv på skivan, antar jag i alla fall, min senaste Knoppixskiva är version 4 och där kan man välja lite olika alternativ beroendepå bla hårdvara.

Hej

Jag får leta runt mellan de olika alternativen, för det konstiga är att jag inte hittar någon partion som ligger på sata disk...

Om jag verkligen letar, så hittar jag dem, fast de är inte mountade. Jag har för mig att i ver 3.6 eller 3.9 så fanns alla partioner på desktopen, så att det bara var att klicka på ikonen för access.

Skumt är det iaf, kan ha varit ett boot-problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag får leta runt mellan de olika alternativen, för det konstiga är att jag inte hittar någon partion som ligger på sata disk...

Om jag verkligen letar, så hittar jag dem, fast de är inte mountade. Jag har för mig att i ver 3.6 eller 3.9 så fanns alla partioner på desktopen, så att det bara var att klicka på ikonen för access.

Skumt är det iaf, kan ha varit ett boot-problem...

För mej har dom alltid legat på desktopen så att det bara är att klicka på ikonen. Iofs är dom inte mountade förrän man klickar, men då mountas dom automatiskt som skrivskyddade. Funkar så också i ver 4 av Knoppix. Har inte testat 5:an så det är ju möjligt att dom ändrat, men det verkar inte troligt. Inte otroligt att det har med bootningen att göra. SATA-diskar brukar ofta heta SDA, SDB osv, istället för HDA, HDB

Hoppas du hittar nåt användbart i Knoppix-forumet.

Förresten, när du hittade dina diskar, var det nåt problem att mounta dom då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, när du hittade dina diskar, var det nåt problem att mounta dom då?

Ja, det var problem. Jag skrev in i fstab tror jag, men det gick inte eftersom det inte gick att skriva till...

Jag ska prova igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, 5.0.1 fungerar inte på min dator...konstigt.

3.9 fungerar utmärkt, precis som det är tänkt.

När man kollar på knopper.se så bygger ver 5 på Testing/Unstable av Debian och kan säkert innehålla en hel del buggar. Den verkar ju annars intressant med skrivstöd för NTFS. jag skall ladda ner och kolla om jag får samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu saknas bara Free BSD som Mac OS 10 delvist bygger på ...

http://www.freebsd.org/

Efter det så brukar förvirringen vara  total som det brukar bli när Linux kommer på tal

och olika distar "förespråkas" men aldrig "baktalas" av en "sann linuxare"....... ;D

Åter till Vulfgars  eminenta länk som ger bra svar på detta:

http://www.zegeniestudios.net/ldc/

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms,

mina SATA-diskar visas på skrivbordet även i Knoppix 5, så det är nog något med din dator. Förmodligen skall du välja något annat alternativ för bootning. Har för mej man trycker F2 eller F3 för att få uppalternativen, men det ser du ju själv. Nu skall jag testa om det funkar att skriva till NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...