Anders Åström Posted September 3 Share Posted September 3 (edited) Vi bor i en bostadsrättsförening som har internet- och digitalTV-abonnemang hos Telenor. Lägenheten är utrustad med routern Technicolor TG789VAC som även har en port för IP-telefoni, som vi vill behålla. Flera bostadsrättshavare i föreningen har genom Telenors försorg ersatt routern Technicolorroutern med den nyare routern i4882 men som saknar port för IP-telefoni. Jag hittar ingen klockren lösning för det, t ex en adapter som ansluts till en av routerns LAN-portar och som innebär att telefonutrustningen kan anslutas till routern via adaptern? Vår befintliga telefonutrustning kabelansluts till en särskild port i routern med en kabel som liknar en nätverkskabel. Edited September 7 by Anders Åström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 3 Share Posted September 3 När man har internetabonnemang via Bredband2 kan man beställa en "telefonidosa" från dem. Kanske lämpligt att ringa Telenor och fråga om de har något sånt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Åström Posted September 3 Author Share Posted September 3 (edited) En granne påstår sig ha fått svaret nej på den frågan, vilket kanske kan ha samband med att Telenor inte längre erbjuder IP-telefonitjänster till nya kunder. Jag får väl för säkerhets skull kolla själv med Telenor. Kollat nu. Telenor har ingen telefondosa för kunder. Edited September 7 by Anders Åström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Åström Posted September 3 Author Share Posted September 3 Den här tanken har slagit mig. Jag installerar den nya routern i4882 och därefter Technicolorroutern som accesspunkt. Den har en port för IP-telefoni. I den porten pluggar jag in telefonutrustningen precis som nu. Förutsätter att Technicolorroutern kan installeras som accesspunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted September 3 Share Posted September 3 1 timme sedan, Cecilia sade: via Bredband2 kan man beställa en "telefonidosa" Den verkar vara en Linksys SPA2102. Hittar inte den någonstans mer än på några bilder samt länkar som antyder att den utgått. Kollar man hos Amazon kan man hitta oblyga kopior av den, ex. DENNA Om den fungerar med Telenor är dock oklart. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Åström Posted September 3 Author Share Posted September 3 Ja, jag har noterat den där rackar’n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts