Jump to content

Pekplatta

Recommended Posts

Har precis köpt denna dator: https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

När jag logga ut idag eller liknande och in gen så verkar pekplattan på datorn inte vilja vara med riktigt. Är det någon drivrutin? Muspekaren är inte helt låst men väldigt oflexibel helt plötsligt. 

Edited by Olle35

Bry dig inte om att det står Ryzen 4000-serien för datorn. Varför Asus anger det i överskriften är en gåta!

Här är din dator i Asus butik (slutsåld förvisso) men även här är rubriken Ryzen 4000-serien trots att det sitter en CPU i Ryzen 7000-serien.

Https://www.asus.com/se/laptops/for-home/vivobook/vivobook-15-d1502-amd-ryzen-4000-series/where-to-buy/

Modellnamnet hos Kompett är D1502YA-BQ214W. Du kan jämföra modellnamnet med det namn Asus har på sin sida.

Edited by X-Men
Korrigerat länken

Ja tittade på filmen. Var inne och tittade Touchpadinställningar. Tyckte såg ok ut.

Ska jag uppdatera Windows och Bios först?
Inne i WindowsUpdate står det jag har senaste uppdateringar och kontrollerades idag.
Står kumulativ uppdatering som finns tillgänglig. 

Enhetshanteraren och det nämns:
Välj Systemenheter och under där hitta "Intel 12 c driver" och Uninstall. Jag hittar inte "Intel 12 c driver" där.

Därefter under Human interface Device och hitta: "Asus precision Toucnpad" och Uninstall. Denna hittar jag.
Därefter under Human interface Device och hitta: "Microsoft input configuration device" och Uninstall.

Ska jag prova avinstallera bara "Asus precision Toucnpad" och "Microsoft input configuration device" och sedan starta om datorn?

Edited by Olle35

Du kan avinstallera båda enheterna under HID.

När du för det får du frågan om du vill ta bort drivrutinen från datorn. Markera rutan att du vill ta bort drivrutinerna från datorn.

Starta om datorn. Eventuellt installerar du Asusdrivrutinen. Microsoftversionen kommer att installeras också. 

• Like 1
  • Thanks 1

Japp. Avinstallerade "Asus precision Toucnpad" och "Microsoft input configuration device" och startade om. (Högerklicka på och Avinstallera och svara "ja")
Kan vara så att den fungerar som den ska nu. Ge det lite tid och se om det fortsätter. 

Stort tack! 

Edited by Olle35
  • Like 2

Om den fungerar som den skall, kanske den gör, men inte som Asus tänkt sig. Det finns ett flertal som inte trivs med Asus specialfunktioner för musplattan. Det finns en inlärningströskel för Asus tänkta sätt att använda plattan och den kan vara något jobbig. 
Musplattan har sannolikt en mer snarlik funktion som en standardplatta när Asus-drivrutinen är avinstallerad.

Kan informera att pekaren fastnar som tidigare och svår att flytta igen. Attan också. 

Windows verkar vilja uppdatera sig så jag valde ”uppdatera och starta om”  precis. Hoppas blir bättre . Den är bättre nu igen och så får man se hur länge det håller i sig. Vill inte ha mer problem nu snälla 😀

Edited by Olle35

Som jag nämnt tidigare finns det användare som inte trivs med Asus musplatta. Länken nedan är bruksanvisningen till din dator. Sidan 33 i manualen är startsidan för en ganska omfattande instruktion för hur man använder musplattan. Har du tagit del av den?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/M1503QA/041D_SW20537_X15_X16_X17_Series_V2_A.pdf?model=D1502IA

7 timmar sedan, X-Men sade:

Som jag nämnt tidigare finns det användare som inte trivs med Asus musplatta. Länken nedan är bruksanvisningen till din dator. Sidan 33 i manualen är startsidan för en ganska omfattande instruktion för hur man använder musplattan. Har du tagit del av den?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/nb/M1503QA/041D_SW20537_X15_X16_X17_Series_V2_A.pdf?model=D1502IA

Oj 😀
fast på mina andra Asus är det ju inga problem mer än att ena datorn  kan få ett ryck när jag rullar med rullningslisten och börja rulla själv i 110 efter en bit. Tror jag haft liknande problem på de andra datorerna men då hjälpte de med en uppdaterad drivrutin. 

Provade installera den äldre drivrutinen på Asus sida för pekskärmen. Blev bättre några minuter men sedan blandar den och ger.

Edited by Olle35