Olle35 Posted September 6 Posted September 6 (edited) Finns det någon app eller liknande till iPhone för att hantera lösenord? Eller lägga i anteckningar i telefon? Vet ej hur säkert det är där. Tips? Hur gör ni? Edited September 6 by Olle35 Quote
_.M Posted September 6 Posted September 6 Jag använder för stunden Microsoft Authenticator för lösenordshantering. Appen kan hantera traditionella lösenord och jag trodde att det kunde hantera 2FA koder, men nu när jag kollar så hittar jag inte den möjligheten. Men för dom koderna så använder jag Yubikey normalt. Quote
Cecilia Posted September 6 Posted September 6 I mobilen (Android) har jag KeePass2Android som är kompatibelt med KeePass som jag har i datorn. Till iPhone finns i stället OneKeepass, Keepassium, Strongbox, PassDrop och KyPass enligt listan på sidan https://keepass.info/download.html . Quote
_.M Posted September 6 Posted September 6 5 minutes ago, Cecilia said: I mobilen (Android) har jag KeePass2Android som är kompatibelt med KeePass som jag har i datorn. Till iPhone finns i stället OneKeepass, Keepassium, Strongbox, PassDrop och KyPass enligt listan på sidan https://keepass.info/download.html . Hur synkar du dina lösenord mellan enheter? Quote
Olle35 Posted September 6 Author Posted September 6 (edited) Toppen, Att lägga lösen i anteckningar i en telefon är dumt? Har laddat ner Onekeepass till telefon. Vet ej riktigt hur man går till väga. Hur skriver man in det man ska ha lösen på ? AddNew och sedan är det att man anger tittle och username osv och sedan spara och så gör man detta på varje? Edited September 6 by Olle35 Quote
Cecilia Posted September 6 Posted September 6 24 minuter sedan, _.M sade: Hur synkar du dina lösenord mellan enheter? Via en fil i Dropbox och det finns stöd för andra fildelningstjänster också. 1 Quote
Cecilia Posted September 6 Posted September 6 25 minuter sedan, Olle35 sade: Toppen, Att lägga lösen i anteckningar i en telefon är dumt? Har laddat ner Onekeepass till telefon. Vet ej riktigt hur man går till väga. Hur skriver man in det man ska ha lösen på ? AddNew och sedan är det att man anger tittle och username osv och sedan spara och så gör man detta på varje? Låt säga man vill lagra ett lösenord för att komma in genom en dörr. Fälten är i första hand anpassat för webbsidor men det går utmärkt att använda till annat och då kan man som titel skriva in namnet på huset med den dörren, "dörr" som användarnamn och så lösenordet som lösenord. Jag grupperar mina lösenord för att lättare hitta rätt när det behövs (även om man kan söka) så jag har en grupp/mapp för sånt som rör bostadsrättsföreningen, en för forum, en för strömningstjänster och annan media osv. 1 Quote
Olle35 Posted September 6 Author Posted September 6 (edited) Aha Oki. Jag tänkte i huvudsak lägga sådant man inte använder dagligen sä man kan gå in kika. om jag öppnar appen i min andra telefon verkar inte uppgifterna finnas där. Edited September 6 by Olle35 Quote
Olle35 Posted September 6 Author Posted September 6 (edited) Jo det fungerade i andra enheten nu. Vad är skillnaden lägga sådant i anteckningar istället? Mer funktioner i och kan göra lite mer? Edited September 6 by Olle35 Quote
Cecilia Posted September 6 Posted September 6 Fint att informationen har spridit sig I en lösenordshanterare så är lösenord och annan information skyddade av ett lösenord när mobilen blir stulen men i Anteckningar så kan ju vem som helst läsa det utan problem. Quote
Olle35 Posted September 6 Author Posted September 6 (edited) Men en mobil har ju vanligtvis en kod också ju!? Eller går det plocka sär en telefon och komma in den utan kod? Edited September 6 by Olle35 Quote
ChristerE Posted September 6 Posted September 6 56 minuter sedan, Olle35 sade: Men en mobil har ju vanligtvis en kod också ju!? Eller går det plocka sär en telefon och komma in den utan kod? Har man känslig information bör den krypteras. Lösenord för att skydda en lösenordshanterare är egentligen en krypteringsnyckel (har i alla fall med kryptering att göra). Lösenord, eller motsvarande, för datorer och mobiler, m m, handlar om att kunna använda datorn eller mobilen. Plockar man ur en hårddisk eller en SSD ur en dator är det inga problem med att läsa innehållet om det inte är krypterat. Motsvarande gäller förmodligen också minnen i mobiler. Så är det bra om känslig information är krypterad om den ska flyttas, annars finns det risk att den snappas upp på vägen (om inte själva överföringen är krypterad). 1 1 Quote
Cecilia Posted September 6 Posted September 6 Det är vanligt att mobiler inte låser sig så fort man lägger ifrån sig den så på det sättet är deras innehåll inte alltid skyddade av pinkoden. En pinkod för att öppna mobilen är rätt kort för att man ska stå ut med att ofta mata in den (blir förstås annorlunda med fingeravtryck och ansiktsigenkänning) men till en lösenordshanterare som man inte behöver öppna så ofta kan man ha ett längre och mer komplicerat lösenord. När det gäller synkronisering så vet jag inte säkert hur bra Apple och Google skyddar innehållet i t ex Anteckningar under flytten till/från deras servrar. Med KeePass är det jag som har kontroll över att filen krypteras hos mig och överförs krypterad till och från Dropbox. Sen tror jag att nyare iPhones lagringsenhet är krypterad utifrån pinkod, lösenordet för kontot eller något annat för att man inte ska kunna ta ut den och komma åt innehållet. 1 Quote
X-Men Posted September 6 Posted September 6 Jag använder Bitwarden. En lösenordshanterare som fungera i flera plattformer och synkar mellan dem. Således fungerar den i iPhone, Android, Linux och Windows. Det finns en kostnadsfri version och den använder jag. https://bitwarden.com/pricing/ https://bitwarden.com/download/#downloads-desktop För iPhone och iPad har Apple en lösenordshanterare som man kan aktivera om man vill. Den blir per automatik aktiverad när man aktiverat Plånboksfunktionen, d.v.s. lägger in sitt betalkort i appen Wallet. Då tränger den också undan tredjepartsprogram för lösenordshantering, vilket irriterar mig. Bitwarden kan också läggas till i en internetläsare och på det sättet göra det lättare att logga in på sidor med användarnamn och lösenord. Jag har använt Bitwarden i flera år och det fungerar fint för mig. 1 Quote
X-Men Posted September 6 Posted September 6 1 timme sedan, Olle35 sade: Men en mobil har ju vanligtvis en kod också ju!? Eller går det plocka sär en telefon och komma in den utan kod? Apples telefonen, liksom surfplattor har lagringsenheten krypterad som standard. Du kan jämföra det med Bitlocker i Windows. Om någon plockar ur lagringsenheten ur en iPhone eller iPad kommer de att ha lika svårt att komma åt innehållet som de som plockar en disk ur en Windowsdator med Bitlocker aktiverad. 1 Quote
Cacke Posted November 28 Posted November 28 (edited) On 2024-09-06 at 12:58, Cecilia sade: I mobilen (Android) har jag KeePass2Android som är kompatibelt med KeePass som jag har i datorn. Till iPhone finns i stället OneKeepass, Keepassium, Strongbox, PassDrop och KyPass enligt listan på sidan https://keepass.info/download.html . Finns de nå info över hur man importerar url adresser användarnamn och lösenord till keepass2android i samsung gallaxy tab a och keepass i windows 10 så börjar jag använda de. Sen fanns de 5 olika keepass i playbutik Edited November 28 by Cacke de fanns mer Quote
Cecilia Posted November 28 Posted November 28 4 timmar sedan, Cacke sade: Finns de nå info över hur man importerar url adresser användarnamn och lösenord till keepass2android i samsung gallaxy tab a och keepass i windows 10 så börjar jag använda de. Sen fanns de 5 olika keepass i playbutik Det finns inget standardiserat format för hur lösenord för webbsidor ska sparas med Keepass kan importera .CSV-filer med kolumner och rader på ett visst sätt se sidan https://keepass.info/help/base/importexport.html . I Chrome kan man exportera lösenord till en CSV-fil i Settings > Advanced > Manage passwords enligt en webbsida. Programmet https://www.nirsoft.net/utils/web_browser_password.html kan hjälpa till med export och import om man följer sidan https://www.thefastcode.com/en-usd/article/how-to-import-your-saved-browser-passwords-into-keepass . Om det nu är Chrome som du använder och har lösenord i. Ja, det finns flera anpassningar av Keepass för Android och jag använder Keepass2android därför att jag hittade flera som rekommenderade det i ett Android-forum. Quote
_.M Posted November 28 Posted November 28 Jag exporterade mina lösenord från Edge och sen använde jag KeepassXC (CX?) för att importera lösenordet i databas, då fick man upp en liten visuell guide att mappa fälten från textfilen till databasen så det skulle bli rätt. Sen använde jag Onedrive för att synka med android lur. 1 Quote
Recommended Posts