Jump to content

Frigöra utrymme iPhone

Olle35
Go to solution Solved by X-Men,

Recommended Posts

Har 2 iPhones som är kopplade till samma iCloud. En av dessa visade meddelande om att den inte kunde säkerhetskopieras för ej tillräckligt utrymme. Är inne bland inställningar och app ”filer” börjar fundera på vad det är som tar plats. Det är väl på appen Filer man ser filer och sådant. Filmer brukar ju ta plats. I Filer ser jag Onedrive och en del videosnuttar. Testade ta bort där men det gick inte. Bara det inte försvinner på onedrive .kan man slå av Onedrive där kanske så den inte ligger tar Plats? På min nyaste telefon säger den inget om för lite utrymme men den har inte Onedrive aktiv.  

Var inne i inställningar /icloud/icloudrive och under ”platser” och tog bort onedrive där. Verkar inte göra någon skillnad. Testade säkerhetskopiera inne bland inställningar men Vidar samma info, 

Edited by Olle35

För att se vad som tar utrymme i iCloud i en iPhone kan du göra så här:

Öppna "Inställningar".
Klicka på ditt namn som visas högst uppe på sidan.
I nästa fönster klickar du på iCloud som finns lite längre ned på den sidan.
Nu kan du se vad det är som tar upp utrymme i iCloud för just din telefon.

20 minuter sedan, Olle35 sade:

Var inne i inställningar /icloud/icloudrive och under ”platser” och tog bort onedrive där. Verkar inte göra någon skillnad. Testade säkerhetskopiera inne bland inställningar men Vidar samma info, 

iCloud och OneDrive är två olika lagringsplatser.

Testade slå av backup på båda och stängde av. Slog på båda och i ena telefonen slog jag på backup och testade även ”säkerhetskopiera nu”. Samma resultat. Texten nedanför ”säkerhetskopiera nu” står det fortfarande text om att den inte kan säkerhetskopieras på grund av uttrymme. I den andra telefonen verkar allt ok. Märkligt. Har inte loggat ut ifrån själva iCloud på någon av telefonerna efter att jag såg meddelandet. 

Edited by Olle35

Är det i själva telefonen som det är ont om utrymme?
Alltså att säkerhetskopieringen först skapar som en komprimerad fil av allt som ska skickas upp och det inte finns utrymme för den komprimerade filen?

Det borde väl gå att logga in på iCloud i en webbläsare för att mer exakt se vad som finns där.

9 timmar sedan, Olle35 sade:

Testade slå av backup på båda och stängde av. Slog på båda och i ena telefonen slog jag på backup och testade även ”säkerhetskopiera nu”. Samma resultat. Texten nedanför ”säkerhetskopiera nu” står det fortfarande text om att den inte kan säkerhetskopieras på grund av uttrymme. I den andra telefonen verkar allt ok. Märkligt. Har inte loggat ut ifrån själva iCloud på någon av telefonerna efter att jag såg meddelandet. 

Kan du stänga av iCloud, logga ut från Apple-ID på båda telefonerna och sedan stänga av båda telefonerna. Starta bara den ena telefonen, inte båda! Enbart en telefon skall startas upp. Logga in på Apple-ID, aktivera iCloudoch starta om telefonen. Den andra telefonen måste fortsatt vara avstängd.

Testa om säkerhetskopiering fungerar.

Om det inte fungerar, radera alla gjorda backuper och testa igen. Fortsatt måste den andra telefonen vara avstängd!

• Like 1

Loggade ut på båda. Verkar bli svårt ha båda avstängda då ena telefonen vill ha ett godkännande. Verkar inte hjälpa. 

Edit:

Jag drog reglaget till vänster på OneDrive där för att avaktivera det och sedan gick jag in gjorde en ny säkerhetskopiering och då nämnde den data från Onedrive inte kommer inkluderas i kopieringen. Jag tryckte ”fortsätt” och den körde på. Nu är meddelandet borta. Tydligen ligger det data ifrån OneDrive i telefonen. 

Edited by Olle35

• Solution

Som jag ser det har du aktiverat iCloud till att inkludera backup av OneDrive. Du skriver att OneDrive har 6GB och det är för mycket för iCloud om du inte betalar för extra utrymme. iCloud klarar 5GB och avstängning av att inkludera OneDrive i iCloud innebär att din backup till iCloud frigörs från 6GB.

Att inkludera OneDrive till iCloud är inte logiskt då båda är molnlagring. 

• Thanks 1

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Är det i själva telefonen som det är ont om utrymme?
Alltså att säkerhetskopieringen först skapar som en komprimerad fil av allt som ska skickas upp och det inte finns utrymme för den komprimerade filen?

Det borde väl gå att logga in på iCloud i en webbläsare för att mer exakt se vad som finns där.

Tydligen hjälpte det när jag var inne i inställningar /icloud/backup  och drog reglaget vid OneDrive till vänster. Som sagt. 

5 minuter sedan, X-Men sade:

Som jag ser det har du aktiverat iCloud till att inkludera backup av OneDrive. Du skriver att OneDrive har 6GB och det är för mycket för iCloud om du inte betalar för extra utrymme. iCloud klarar 5GB och avstängning av att inkludera OneDrive i iCloud innebär att din backup till iCloud frigörs från 6GB.

Att inkludera OneDrive till iCloud är inte logiskt då båda är molnlagring. 

Ja verkar vara det som är lösningen. 

Edited by Olle35