Peruna Postad November 12 Postad November 12 Jag använder min gamla dator för att lyssna på radio mest. I förrgår så skulle jag lyssna på finska nyheter men kunde inte komma åt webbsidan pga att certifikaten hade gått ut samt att sidan kunde inte hittas. Också 404 felkod. Efter ett tag så upptäckte jag att datum och tid var ändrat. Datum hade hoppat fram ett år dvs 2025 11 10. Efter att ändrat datum och tid börja allt fungera igen. I går var allt normalt när jag startade datorn men i morse hade den fått fnatt igen. 2098 11 12. Vad jag vet är att CMOS batteriet inte påverkar datum så galet utan fastnar på datum och tid där datorn stängdes. Jag har FSecure och Malwarebytes som uppdateras som det ska. Jag laddar inte ned nåt på den gamla datorn och det mesta surfen gör jag på den nya datorn. Det är Windows 7 med alla uppdateringar som givits ut, så det hela är märkligt. Tack för all hjälp! Alf K Citera
X-Men Postad November 12 Postad November 12 Det vanligaste, när batteriet för BIOS är slut är att datum och tid återgår till ett standardvärde. I de flesta fall är detta en tid som redan passerats. För att bekräfta att det är BIOS som tappar tid och datum kan du starta datorn i BIOS. Om batteriet behöver bytas är det vanligtvis ett CR2032. Citera
Peruna Postad November 12 Författare Postad November 12 Tack för svar och råd! Skall kolla BIOS och jag har batteri hemma, men jag har aldrig varit med om a datum ändrats så galet som nu. Återkommer efter att jag kollat: Alf K Citera
Peruna Postad November 12 Författare Postad November 12 Nu har jag kollat och BIOS klockan gick en dag före och jag har bytt CMOS Batteri och passat på att rengöra innanför skalet. Vi får se om tok felet återkommer eller om det är ok nu. Alf K 2 Citera
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.