Lasse Törnqvist Posted November 14 Posted November 14 Jag försöker förlänga ett nätverk/WiFi i flera steg & för att kunna felsöka det lättare så har jag angett olika SSID på de olika ställena. Men, jag förlorar Internet redan i steg 2. Varför då? Quote
Lasse Törnqvist Posted November 28 Author Posted November 28 Ledsen sent svar Först en TP-Link CPE 210, sedan är det RE305. Quote
Mikael63 Posted November 28 Posted November 28 (edited) Grabben hade bekymmer med två sådana CPE210. Jag fick ta hem dem till mig och testa. Jag började då om med att fabriksåterställa dem. Sedan såg jag till att de båda utomhusenheterna fick fasta adresser utanför DHCP samt att de båda hade ett annat SSID. Där var det då en trådad förbindelse till den "första" utomhusdelen samt från den "andra" utomhusdelen in till motsvarande RE305. Router-switch-CPE - - - CPE-RE Inga problem med den lösningen. ** Tillägg: Där var det en förbindelse mellan Hus1 och Hus2. Nackdelen med att ha ett annat SSID för utomhusprylarna blev att en mobiltelefon "på väg" mellan Hus1 och Hus2 inte släppte den tidigare SSID förrän den var helt utanför dess räckvidd. Med samma SSID, och med roamingfunktion, hade mobilen haft full täckning på väg mellan byggnaderna. Edited November 28 by Mikael63 Quote
Lasse Törnqvist Posted November 29 Author Posted November 29 13 timmar sedan, Mikael63 sade: Nackdelen med att ha ett annat SSID för utomhusprylarna blev att en mobiltelefon "på väg" mellan Hus1 och Hus2 inte släppte den tidigare I det här fallet så spelar detta ingen roll. Alla som kommer loggar in sig på "Mitt Wifi" eller "Mitt Wifi gäst" och dessa berörs inte. Här var det frågan om att få till ett WiFi i ett hus som inte är trådanslutet, och det verkar funka bra. Iom olika SSID på de olika delarna i förlängningen så verkar jag slippa all "förvirring" hos de olika delarna om vem som ska kopplas mot vem. P.s jag får inga notationer på svar trots att jag bockat för det. Nån annan inställning nånstans? Quote
Cecilia Posted November 29 Posted November 29 4 timmar sedan, Lasse Törnqvist sade: P.s jag får inga notationer på svar trots att jag bockat för det. Nån annan inställning nånstans? Kolla dina inställningar på sidan https://www.alltomwindows.se/notifications/options/ där du behöver expandera Generellt. Quote
Cecilia Posted November 30 Posted November 30 Finns det internetanslutning på alla ställen nu? Jag förstår inte om det nu är löst eller om det fortfarande finns något problem. 1 Quote
Lasse Törnqvist Posted Saturday at 05:29 PM Author Posted Saturday at 05:29 PM Hej, jo det funkar överallt (peppar, peppar). Känns bara som en lite "hemgjord" lösning och skulle egentligen vilja få den verifierad av nån som kan. Quote
Cecilia Posted Saturday at 06:10 PM Posted Saturday at 06:10 PM Fint Men vad var det som löste problemet? Det kan ju vara bra att veta för nästa som råkar ut för samma sak. Quote
Lasse Törnqvist Posted Sunday at 04:45 PM Author Posted Sunday at 04:45 PM Vet inte riktigt, men helt plötsligt började det funka enl bilden i inlägg 1 och sen har det inte varit några problem. 1 Quote
Recommended Posts