Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Grabben hade bekymmer med två sådana CPE210. Jag fick ta hem dem till mig och testa. Jag började då om med att fabriksåterställa dem. Sedan såg jag till att de båda utomhusenheterna fick fasta adresser utanför DHCP samt att de båda hade ett annat SSID.

Där var det då en trådad förbindelse till den "första" utomhusdelen samt från den "andra" utomhusdelen in till motsvarande RE305.

Router-switch-CPE - - - CPE-RE

Inga problem med den lösningen.

**

Tillägg: Där var det en förbindelse mellan Hus1 och Hus2. Nackdelen med att ha ett annat SSID för utomhusprylarna blev att en mobiltelefon "på väg" mellan Hus1 och Hus2 inte släppte den tidigare SSID förrän den var helt utanför dess räckvidd. Med samma SSID, och med roamingfunktion, hade mobilen haft full täckning på väg mellan byggnaderna.

Edited by Mikael63
Posted
13 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nackdelen med att ha ett annat SSID för utomhusprylarna blev att en mobiltelefon "på väg" mellan Hus1 och Hus2 inte släppte den tidigare

I det här fallet så spelar detta ingen roll.

Alla som kommer loggar in sig på "Mitt Wifi" eller "Mitt Wifi gäst" och dessa berörs inte.

Här var det frågan om att få till ett WiFi i ett hus som inte är trådanslutet, och det verkar funka bra. Iom olika SSID på de olika delarna i förlängningen så verkar jag slippa all "förvirring" hos de olika delarna om vem som ska kopplas mot vem.

P.s

jag får inga notationer på svar trots att jag bockat för det. Nån annan inställning nånstans?

Posted

Finns det internetanslutning på alla ställen nu?
Jag förstår inte om det nu är löst eller om det fortfarande finns något problem.

• Like 1