Torbjörn Aronsson Posted November 29 Posted November 29 Hej Jag kopplade in en chromecast till min ASUS VS278 för att se på Telia TV på hdmi port 2. MEN jag får ju bara ljudet i skärmen som suger när man är van vid ett 5.1 system med baslåda. Min fråga är du HUR kan jag få ljudet på hdmi 2 till mitt ljudsystem? GÅR det ens? Quote
Solution X-Men Posted November 29 Solution Posted November 29 Det finns några varianter av VS278, som 278H och 278Q. Jag kan således inte kolla om det finns någon separat ljudutgång från skärmen som du kan använda. Men du kan alltid investera i en HDMI-splitter, som gör att du kan koppla in Chromcasten till två källor. Du kopplar in Chromecasten i en ingång och kopplar en utgång till din skärm och den andra utgången till din ljudanläggning. Kjell har en variant men du kan säkert hitta fler hos andra butiker: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-till-tv/kablar-for-bild/hdmi/hdmi-splitter/luxorparts-aktiv-hdmi-splitter-4-vags-p69342 3 Quote
Torbjörn Aronsson Posted November 30 Author Posted November 30 (edited) 3 timmar sedan, X-Men sade: Det finns några varianter av VS278, som 278H och 278Q. Jag kan således inte kolla om det finns någon separat ljudutgång från skärmen som du kan använda. Men du kan alltid investera i en HDMI-splitter, som gör att du kan koppla in Chromcasten till två källor. Du kopplar in Chromecasten i en ingång och kopplar en utgång till din skärm och den andra utgången till din ljudanläggning. Kjell har en variant men du kan säkert hitta fler hos andra butiker: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-till-tv/kablar-for-bild/hdmi/hdmi-splitter/luxorparts-aktiv-hdmi-splitter-4-vags-p69342 Hej o stort tack Jag har vad jag kan se en VS278Q, påverkar det ditt svar på något vis? https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/LCD Monitors/VS278_English_V1.pdf?model=VS278H Edited November 30 by Torbjörn Aronsson Quote
X-Men Posted November 30 Posted November 30 Ja, det kan påverka mitt svar lite. Enligt informationen på Asus hemsida gällande din skärm har den uttag för hörlurar. https://www.asus.com/commercial-monitors/vs278q/specifications/ Det är fullt möjligt att ansluta uttaget för hörlurar till en analog ljudingång till förstärkaren för att få ljud till den från skärmen utan att investera i en HDMI-split. Nackdelen är att du inte får fler kanaler än höger och vänster. Dessutom brukar det också innebära en något ökad brusnivå då signalen via hörlurar är förstärkt via ett enklare slutsteg (hörlursförstärkare i detta fallet). Därmed har du två alternativ, antingen koppla ljudet från skärmen via en minitele till RCA-adapter https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-till-35-mm/luxorparts-ljudkabel-35-mm-till-2x-rca-05-m-svart-p39680 https://www.clasohlson.com/se/Ljudkabel-RCA-Exibel/p/38-8087-1 eller som tidigare nämnt en HDMI-splitter. Quote
Torbjörn Aronsson Posted November 30 Author Posted November 30 6 timmar sedan, X-Men sade: Ja, det kan påverka mitt svar lite. Enligt informationen på Asus hemsida gällande din skärm har den uttag för hörlurar. https://www.asus.com/commercial-monitors/vs278q/specifications/ Det är fullt möjligt att ansluta uttaget för hörlurar till en analog ljudingång till förstärkaren för att få ljud till den från skärmen utan att investera i en HDMI-split. Nackdelen är att du inte får fler kanaler än höger och vänster. Dessutom brukar det också innebära en något ökad brusnivå då signalen via hörlurar är förstärkt via ett enklare slutsteg (hörlursförstärkare i detta fallet). Därmed har du två alternativ, antingen koppla ljudet från skärmen via en minitele till RCA-adapter https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca/rca-till-35-mm/luxorparts-ljudkabel-35-mm-till-2x-rca-05-m-svart-p39680 https://www.clasohlson.com/se/Ljudkabel-RCA-Exibel/p/38-8087-1 eller som tidigare nämnt en HDMI-splitter. Det låter ju bra men ändå lite dåligt. Funkar inte denna som är mer i rätt pris till ändamålet? Isf kan du förklara för mig HUR jag kopplar det för jag har svårt att få ihop det. Quote
X-Men Posted November 30 Posted November 30 1 timme sedan, Torbjörn Aronsson sade: Det låter ju bra men ändå lite dåligt. Funkar inte denna som är mer i rätt pris till ändamålet? Isf kan du förklara för mig HUR jag kopplar det för jag har svårt att få ihop det. Vad är det som du syftar till? Quote
Torbjörn Aronsson Posted November 30 Author Posted November 30 46 minuter sedan, X-Men sade: Vad är det som du syftar till? Oups jag missade länken: https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/kabeladapter/hdmi-splitter-1x2-for-2-skarmar-3d4k1080p/145362?srsltid=AfmBOopZpWucPZo7sEXWR9kRmuHn-o4X6zU1R8cDwyKvlGnEyg7GFtuoiOU Quote
X-Men Posted November 30 Posted November 30 Elgigantens produkt kommer att fungera fint den också. Jag tog bara en i högen när jag länkade till Kjell. 😊 Jag skrev också att det finns hos andra butiker om du kikar lite, vilket du gjort. 👍 1 Quote
Torbjörn Aronsson Posted Sunday at 09:06 AM Author Posted Sunday at 09:06 AM 15 timmar sedan, X-Men sade: Elgigantens produkt kommer att fungera fint den också. Jag tog bara en i högen när jag länkade till Kjell. 😊 Jag skrev också att det finns hos andra butiker om du kikar lite, vilket du gjort. 👍 Min brorsa säger att detta inte går Quote
Torbjörn Aronsson Posted Tuesday at 12:36 PM Author Posted Tuesday at 12:36 PM On 2024-12-01 at 10:26, X-Men sade: Varför skulle det inte gå? Det sa han inte Förklara förloppet hur ljudet kommer från HDMI 2 till mitt ljudsystem så kanske vi kan överbevisa honom. Hade varit skoj! Quote
X-Men Posted Tuesday at 03:07 PM Posted Tuesday at 03:07 PM (edited) 2 timmar sedan, Torbjörn Aronsson sade: Det sa han inte Förklara förloppet hur ljudet kommer från HDMI 2 till mitt ljudsystem så kanske vi kan överbevisa honom. Hade varit skoj! Det är jätteenkelt! Om man förstår hur en aktiv HDMI-fördelare fungerar skulle man aldrig tveka inför att det skall fungera. En aktiv fördelare är en sorts förstärkare där den aktivt ser till att sprida signalen till två utgångar utan signalförlust. Allt som kommer in på ingången skickas sedan, oberoende av varandra, till två utgångar. Har du en ljudförstärkare som kan leverera ljud till fler än en kanal kommer du att få ljud i samtliga. Som exempel kan vi ta en stereoförstärkare. Skickar du in en signal till ingången på förstärkarens ena ingång (välj själv om det skall vara höger eller vänster kanals ingång) och har en knapp på förstärkaren som gör att den kopplas över i mono, kommer signalen att fördelas till båda kanalernas slutsteg. Det resulterar i att du får ljud ut från såväl höger kanal som vänster kanal men signalen är samma (under förutsättning att du inte har någon frekvensvariator eller annan funktion som kan påverka en kanal i taget) i båda. En HDMI-fördelare ser till att signalen som kommer in till den fördelas lika till båda utgångarna och innehåller i signalen är identisk på båda utgångarna. Din bror får mer än gärna förklara varför hans uppfattning är att det här inte fungerar! Varför finns det HDMI-fördelare om de ändå inte fungerar? Edited Tuesday at 03:16 PM by X-Men Bytt ordet "vad" med "hur" Quote
Torbjörn Aronsson Posted 21 hours ago Author Posted 21 hours ago On 2024-12-03 at 16:07, X-Men sade: Det är jätteenkelt! Om man förstår hur en aktiv HDMI-fördelare fungerar skulle man aldrig tveka inför att det skall fungera. En aktiv fördelare är en sorts förstärkare där den aktivt ser till att sprida signalen till två utgångar utan signalförlust. Allt som kommer in på ingången skickas sedan, oberoende av varandra, till två utgångar. Har du en ljudförstärkare som kan leverera ljud till fler än en kanal kommer du att få ljud i samtliga. Som exempel kan vi ta en stereoförstärkare. Skickar du in en signal till ingången på förstärkarens ena ingång (välj själv om det skall vara höger eller vänster kanals ingång) och har en knapp på förstärkaren som gör att den kopplas över i mono, kommer signalen att fördelas till båda kanalernas slutsteg. Det resulterar i att du får ljud ut från såväl höger kanal som vänster kanal men signalen är samma (under förutsättning att du inte har någon frekvensvariator eller annan funktion som kan påverka en kanal i taget) i båda. En HDMI-fördelare ser till att signalen som kommer in till den fördelas lika till båda utgångarna och innehåller i signalen är identisk på båda utgångarna. Din bror får mer än gärna förklara varför hans uppfattning är att det här inte fungerar! Varför finns det HDMI-fördelare om de ändå inte fungerar? Återkommer när han har svarat Tack! Quote
Torbjörn Aronsson Posted 20 hours ago Author Posted 20 hours ago On 2024-12-03 at 16:07, X-Men sade: Det är jätteenkelt! Om man förstår hur en aktiv HDMI-fördelare fungerar skulle man aldrig tveka inför att det skall fungera. En aktiv fördelare är en sorts förstärkare där den aktivt ser till att sprida signalen till två utgångar utan signalförlust. Allt som kommer in på ingången skickas sedan, oberoende av varandra, till två utgångar. Har du en ljudförstärkare som kan leverera ljud till fler än en kanal kommer du att få ljud i samtliga. Som exempel kan vi ta en stereoförstärkare. Skickar du in en signal till ingången på förstärkarens ena ingång (välj själv om det skall vara höger eller vänster kanals ingång) och har en knapp på förstärkaren som gör att den kopplas över i mono, kommer signalen att fördelas till båda kanalernas slutsteg. Det resulterar i att du får ljud ut från såväl höger kanal som vänster kanal men signalen är samma (under förutsättning att du inte har någon frekvensvariator eller annan funktion som kan påverka en kanal i taget) i båda. En HDMI-fördelare ser till att signalen som kommer in till den fördelas lika till båda utgångarna och innehåller i signalen är identisk på båda utgångarna. Din bror får mer än gärna förklara varför hans uppfattning är att det här inte fungerar! Varför finns det HDMI-fördelare om de ändå inte fungerar? Han skrev: Aha. Jag tänkte på en switch. Visste inte att det fanns nått som heter fördelare. En switch slår man ju om manuellt. Quote
X-Men Posted 18 hours ago Posted 18 hours ago 2 timmar sedan, Torbjörn Aronsson sade: Han skrev: Aha. Jag tänkte på en switch. Visste inte att det fanns nått som heter fördelare. En switch slår man ju om manuellt. En omkopplare kan vara mekanisk och därmed inte heller ha möjligheten att skicka ut en signal på två vägar. För att sprida en signal på fler än en väg inom den digitala världen behöver man en elektronisk enhet som sköter detta. Inom den analoga världen kan man sprida en signal utan att det alltid krävs en elektronisk enhet för jobbet. Du kan till exempel koppla in två högtalare på en kanal och få ljud i båda (om förstärkaren orkar med det samt att impedansen inte understiger förstärkarens specifikation). Quote
Torbjörn Aronsson Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago 10 timmar sedan, X-Men sade: En omkopplare kan vara mekanisk och därmed inte heller ha möjligheten att skicka ut en signal på två vägar. För att sprida en signal på fler än en väg inom den digitala världen behöver man en elektronisk enhet som sköter detta. Inom den analoga världen kan man sprida en signal utan att det alltid krävs en elektronisk enhet för jobbet. Du kan till exempel koppla in två högtalare på en kanal och få ljud i båda (om förstärkaren orkar med det samt att impedansen inte understiger förstärkarens specifikation). Fattar ingenting där Men jag köper en sådan där splitter så hoppas vi på ljud. Tack! Quote
X-Men Posted 2 hours ago Posted 2 hours ago 5 timmar sedan, Torbjörn Aronsson sade: Fattar ingenting där Men jag köper en sådan där splitter så hoppas vi på ljud. Tack! Det är helt okej! 😊 Eftersom HDMI-fördelaren är aktiv skall det fungera. Köper du hos Elgiganten får du prova varan. Är du inte nöjd får du lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Men den skall göra det du önskar. 😊 Du är välkommen! 👍 Quote
Recommended Posts