Vinterfiskaren Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 (edited) Är Norton Bootable Recovery Tool endast för en akut datavirus sökning och virusrensning av en Windows dator och ingenting annat? https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/v16402158 Virussökning från ett startbart usb-minne som körs när datorns Operativsystem är avstängda. Jag är nyfiken på detta, men samtidigt rädd för att man kan få in datavirus i datorn, om man hämtar något från Internet som kan köras på ett startbart usb-minne utan att något Operativsystem är igång med sitt antivirusprogram som skyddar datorn. Att man istället för att virusrensa datorn med det startbara usb-minnet, fyller datorn med datavirus från det startbara usb-minnet när inget Operativsystem är igång och kan skydda datorn med sitt antivirusprogram. Vänta lite nu, detta borde väl gälla alla startbara, bootbara usb-minnen som körs utan att ha något Operativsystem igång, oavsett vad som ligger på de startbara usb-minnena, exempelvis systemavbildningsprogram, hårdvarudiagnostikprogram, partitionsprogram, operativsystem, antivirusprogram med mera? Det kanske bara är att hoppas på att datorns installerade Operativsystem är så pass virusfritt att allt blir rätt när man hämtar ISO filerna på Internet och att datorns antivirusprogram larmar om ISO filerna innehåller något skadligt oavsett vilka ISO filer man hämtar från Internet? Om det startbara usb-minnet med Norton Bootable Recovery Tool är virusfritt, hämtar det då nya virusdefinitioner från internet vid virusökningen i datorn så man kan använda ett usb-minne med en gammal Norton Bootable Recovery Tool? Eller behöver man ha ett usb minne med ett dagsfärskt Norton Bootable Recovery Tool vid en virussökning i datorn? Ger Norton Bootable Recovery Tool en massa falsklarm för sånt som inte är skadligt för datorn? Söker Norton Bootable Recovery Tool igenom hela datorn efter virus? Jag gjorde nyligen en fullständig virussökning av hela datorn med Windows egna antivirusprogram, på en av mina datorer. Detta tog nästan två timmar. Är Norton Bootable Recovery Tool snabbare än Windows egna antivirusprogram? Alla mina datorer verkar fungera bra i dagsläget men jag är nyfiken på allt detta. Edited December 12, 2024 by Vinterfiskaren bytte ut en punkt till ett frågetecken Quote
Cecilia Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 2 minuter sedan, Vinterfiskaren sade: Det kanske bara är att hoppas på att datorns installerade Operativsystem är så pass virusfritt att allt blir rätt när man hämtar ISO filerna på Internet Som Norton skriver ska man ska hämta filen på en virusfri dator. 3 minuter sedan, Vinterfiskaren sade: Om det startbara usb-minnet med Norton Bootable Recovery Tool är virusfritt, hämtar det då nya virusdefinitioner från internet vid virusökningen i datorn så man kan använda ett usb-minne med en gammal Norton Bootable Recovery Tool? Jag vet inte men troligen inte eftersom Norton väl vill ha så lite funktionalitet som möjligt i filen och då t ex inga funktioner för att hantera olika trådlösa nätverk. Något annat kan jag inte svara på eftersom jag inte har prövat programmet. 2 Quote
Mikael63 Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Det gäller att man åtminstone verifierar checksumman på ISO-filen man hämtar. 3 Quote
Solution X-Men Posted December 12, 2024 Solution Posted December 12, 2024 (edited) När du hämtar Norton Bootable Recovery Tool kan du skanna filen/filerna med ditt antivirusprogram innan du använder det till ett USB-minne. På så sätt kan du, förutom det som Mikael63 anger, kontrollera att virus inte följer med. Att hämta sådana program på andra ställen än tillverkarens sidor är inte att rekommendera. Skälet till att Norton Bootable inte ansluter till internet är enkelt, stoppa eventuella virus från att koppla upp sig mot internet och där hämta motmedel mot det arbete som Norton Bootable skall göra. Virusmakarna är inte dumma och det finns de som är riktigt duktiga på att skriva programkoder för allt möjligt. Nortons Bootable hämtar man i samma stund som man tänkt skanna en dator. Då får man också de av Norton senaste definitioner. Att få purfärska definitioner går inte då nya virus skapas kontinuerligt. Norton kommer också, liksom alla andra program, att missa något virus eller falsklarma för något. Det är oundvikligt eftersom detekteringsmotorerna inte alltid kan avgöra vad som är rätt och fel. Än idag finns det inget av mig känt program som är felfritt, d.v.s. inte missar virus och inte ger falsklarm. Det är dock ett bra sätt att få bort vissa virus, att skanna datorn från ett, t.ex. USB-minne, då operativsystem inte är startat och därmed inte heller virus (kanske med något undantag, vilket jag inte vet). Vissa virus har skyddsmekanismer för att förhindra att antivirusprogram kan ta bort dem. Dessa skyddsmekanismer körs inte om datorn startas från ett USB-minne, vilket gör virus "sårbara" för borttagande. Det finns ett alternativ till detta och det är att sätta en misstänkt disk i en "frisk" dator och disken inkopplad via USB. På så sätt kan man använda en "frisk" dator till att skanna en disk som inte kan startas om den sitter ansluten via USB. Norton kommer att ta tid på sig att skanna. Hur lång tid beror på hur stor disken är och hur välfylld den är. Det går att minska den tiden genom att tömma alla Tempmappar, som kan vara välfyllda. För den som önskar skanna sin dator i realtid, med ett annat program än det som är installerat, går det också att göra. Ett sådant program tillhandahåller Eset som man hämtar från Esets hemsida. Det körs via internet medan datorns operativsystem körs. Det kan hämtas här: https://www.eset.com/se/home/online-scanner/ Programmet tar också tid på sig beroende på hur mycket som skall skannas. Även här gäller regeln att det finns risk att något virus missas eller att det ger falsklarm. Jag har använt mig av metoden att koppla en infekterad, eller misstänkt infekterad, disk till en "frisk" dator liksom kört Eset online-skanner. Edited December 12, 2024 by X-Men Korrigerat grammatik 2 1 Quote
Vinterfiskaren Posted January 3 Author Posted January 3 (edited) Jag tror Norton Bootable Recovery Tool är något gammalt från Norton, troligtvis inget att ha. Jag blev mera nyfiken på Norton Bootable Recovery Tool och hämtade därför hem ISO-filen från Norton och gjorde ISO-filen körbar på ett usb-minne med brännarprogrammet AnyBurn. Satte i usb-minnet med Norton Bootable Recovery Tool i en annan dator och virusskannade den. Jag upplevde att virusskanningen bara tog någon eller max några minuter, tyvärr inget jag klockade men virussökningen gick väldigt fort. När virussökningen var klar så stod det Nuvarande virusdefinitionerna är från torsdag september 15 2022. Alltså gamla virusdefinitioner, ISO filen hämtade jag idag. Titta gärna på min dåliga, redigerade bild på Norton Bootable Recovery Tool. Innan jag hämtade Norton Bootable Recovery Tool från Norton så skannade jag Internetsidan med VirusTotal och även Internetsidan som jag gick vidare till för att hämta hem Norton Bootable Recovery Tool skannade jag med VirusTotal. Jag kollade också ISO filen med Windows 11 egna antivirusprogram innan jag gjorde ISO-filen startbar på ett usb-minne. När jag hämtade ISO-filen gick först till sidan: https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/v16402158 På denna sida klickade jag på länken norton.com/nbrt och kom till sidan: https://support.norton.com/sp/static/external/tools/nbrt.html Härifrån hämtade jag hem ISO-filen Norton Bootable Recovery Tool. Som sagt Antivirusprogrammet hade gamla virusdefinitioner så detta är troligtvis inget att ha. Jag såg nu på sidan 15 i: Norton™ AntiVirus: Produktmanual så står det: Norton Bootable Recovery Tool laddar automatiskt ner och uppdaterar de senaste virusdefinitionerna från Norton-servrarna om du är ansluten till internet och startar en sökning. De senaste virusdefinitionerna skyddar datorn från de senaste virusen och säkerhetshoten. Detta var oriktiga uppgifter i mitt fall, stämmer inte i mitt fall i alla fall. Edited January 3 by Vinterfiskaren Jag såg nu på sidan 15 i: Quote
Recommended Posts