Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en gammal dator med Windows 8.1 som jag fortfarande använder ibland.

Det är det klart stabilaste systemet jag har, men tyvärr är det trångt på systemdisken.

I mina försök att rensa har jag gjort några upptäckter som jag hoppas någon vänlig själ kan förklara.

T ex finns Internet Explorer och Windows Live Mail kvar trots att de inte använts på många år.

Tanken var att avinstallera dem, men av något anledning verkar de inte finnas med i listan över program.

Heter de något annat eller vad beror det på?

Bland program jag avinstallerat finns F-Secure som jag inte längre använder.

Trots det finns under ProgramData\F-Secure kvar 420 MB filer.

Borde  inte ha plockats bort i samband med avinstallationen?

Posted

Så vitt jag minns går det inte att avinstallera Internet Explorer eftersom det var en del av Windows på den tiden. Däremot Windows Live-programmen ska gå att avinstallera och det står en del om det på följande sidor.
https://datorn.ifokus.se/discussion/1454652/avinstallera-windows-live-mail
https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-remove-and-reinstall-windows-live-essentials-a0bc44d3-88b6-a10d-cda2-4217fff18611

Det är rätt vanligt att program inte kan ta bort vissa filer särskilt antivirusprogram som ofta har en del filer som använts medan man försöker avinstallera det och därför brukar de ha särskilda avinstallationsprogram som tar bort det som är kvar efter att datorn har startats om. Det för F-secure hittar du på sidan https://community.f-secure.com/common-home-en/kb/articles/5439-how-do-i-uninstall-f-secure-products-using-the-uninstallation-tool . Om mappen ändå finns kvar efter ytterligare en omstart av datorn så kan du ta bort mappen själv.

Posted
1 timme sedan, TomV sade:

Det är det klart stabilaste systemet jag har,

Jag har en Dell 470 som har Windows XP, Windows 8.1, 32 bitars och Zorin Os, 64 bitars och jag tycker också om Windows 8.1, har lagt till en klassisk startmeny på Windows 8.1 skrivbordet (kommer inte ihåg hur jag gjorde detta).

Jag har inte tidigare vågat skriva något positivt om Windows 8.1, eftersom så många ogillar detta Operativsystem.

Posted
18 timmar sedan, TomV sade:

Det är det klart stabilaste systemet jag har, men tyvärr är det trångt på systemdisken.

I mina försök att rensa har jag gjort några upptäckter som jag hoppas någon vänlig själ kan förklara.

T ex finns Internet Explorer och Windows Live Mail kvar trots att de inte använts på många år.

Tanken var att avinstallera dem, men av något anledning verkar de inte finnas med i listan över program.

Heter de något annat eller vad beror det på?

Bland program jag avinstallerat finns F-Secure som jag inte längre använder.

Trots det finns under ProgramData\F-Secure kvar 420 MB filer.

Borde  inte ha plockats bort i samband med avinstallationen?

Fråga är om det går att kompaktera Windows 8.1?. jag hittade iallafall denna artikel: https://www.thewindowsclub.com/compact-os-windows-10

Posted

Ytterligare ett par frågor angående rensning av systemdisken i ett Windows 8.1 system.

Vad händer om man i Egenskaper Allmänt på systemdisken kryssar i "Komprimera enheten för att spara diskutrymme"?
Är det på något sätt riskabelt?
Är det sannolikt att det ger någon större effekt?

Om man i Egenskaper Allmänt väljer "Diskrensning" så finns också valet "Rensa systemfiler".

Min C- och D-disk är två partitioner av samma fysiska hårddisk och det är ett ödes ironi att det på D-disken finns minst
10 - 15 GB som inte används.
Eftersom min kunskap om partitionering av diskar är obefintlig undrar om det är enkelt att förändra partitineringen så att
en större andel blir systemdisk?
Kan man göra det utan att riskera att ställa till det för sig om man som jag är okunnig i ämnet?

Posted
30 minuter sedan, TomV sade:

Vad händer om man i Egenskaper Allmänt på systemdisken kryssar i "Komprimera enheten för att spara diskutrymme"?
Är det sannolikt att det ger någon större effekt?

Datorn blir långsam av att hela tiden behöva komprimera och dekomprimera filer.

30 minuter sedan, TomV sade:

Om man i Egenskaper Allmänt väljer "Diskrensning" så finns också valet "Rensa systemfiler".

Det ska det inte vara.

31 minuter sedan, TomV sade:

Min C- och D-disk är två partitioner av samma fysiska hårddisk och det är ett ödes ironi att det på D-disken finns minst
10 - 15 GB som inte används.
Eftersom min kunskap om partitionering av diskar är obefintlig undrar om det är enkelt att förändra partitineringen så att
en större andel blir systemdisk?
Kan man göra det utan att riskera att ställa till det för sig om man som jag är okunnig i ämnet?

Har du egna filer typ mapparna Bilder och Dokument på C eller D?
Det är lätt att flytta sådana mappar till D.

Posted
On 2024-12-15 at 13:59, Cecilia sade:

Har du egna filer typ mapparna Bilder och Dokument på C eller D?
Det är lätt att flytta sådana mappar till D.

Tyvärr finns inget så enkelt.
Jag har tidigare också flyttat ASUS-specifika saker som ASUS Install och eManual.
Det finns kvar en del ASUS-specifika saker på systemdisken som jag inte vågat röra eftersom jag inte vet om det kan få obehagliga konsekvenser.
Jag tänker på WebStorage, Waves MAXXAudio, 3D Vision Photo Viewer, ASUS Product Demo Movie, ASUS Instant Connect, ASUS Tutor och ASUS N Series Demo,
men jag har för mig att jag tidigare kollat att inget av det skulle ge någon större besparing.

Posted

Skapa en ny tråd om ändring av partitionernas storlek och i den bifogar du en bild på hur det ser ut i Diskhantering. Så blir det lättare för andra som vill ändra partitionsstorlekar att hitta tråden.

Posted
On 2024-12-12 at 18:47, TomV sade:

Jag har en gammal dator med Windows 8.1 ...

Jag har senaste veckan försökt skapa mer ledigt utrymme på systemdisken på min gamla reservdator, bl a genom av avinstallera program som inte längre används.
Det visade sig att effekten blev mindre än jag förväntat mig.
En förklaring har visat sig vara avinstallerade program som lämnar kvar filer som t ex F-Secure.
Igår fick jag för mig starta om datorn med "uppdatera och starta om".
Detta har jag inte gjort på länge eftersom det inte längre kommer några uppdateringar till 8.1.
En stund senare upptäckte jag att det på systemdisken tillkommit drygt 1 GB i ledigt utrymme och jag har ingen susning om varför.
Om någon har en logiskt förklaring vore jag tacksam att få veta.
Kan det ha något med "uppdatera och starta om" att göra?

• 2 weeks later...
Posted

Efter att ha genomfört flertalet ovan nämnda rensningsåtgärder (som att avinstallera diverse onödiga program och rensa bort det som fanns kvar av F-Secure) är det en sak jag undrar över.
Efteråt visade det sig att besparingen blev betydligt mindre än jag hade förväntat.
När jag dagen efter startade datorn hade det plötsligt försvunnit cirka 8 GB från systemdisken vilket är betydligt mer än vad jag hade vågat hoppas på.
Beror fördröjningen på omstarten av datorn eller finns det något annat som förklarar varför det tog tid innan besparingen visade sig?