MrSimALot Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Hej. OK, har nu forskat lite och kommit fram till att det är oundvikligt att göra en ny installation av Linux Mint. Men jag kommer att behöva en ny SSD för detta och för att den ska få plats måste backup disken (HDD) tillfälligt att åka ut. En ytterliggare enhet får inte plats (och att låta den nya systemdisken ligga lös på botten känns inte lockande). Den gamla systemdisken måste ligga kvar eftersom den även innehåller Windows 10 och där har jag ett (offline) datorspel som jag inte vill installera om. (Kan heller inte göra det eftersom jag saknar EA app). Men vilken SSD ska jag välja? Vill ha en stabil enhet som är driftsäker. Jag kommer att skyffla filer till den men det krävs inte jättemycket utrymme. Har väl ingen budget men inte över 1K tack. Quote
X-Men Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Har du ledig M.2-kontakt på moderkortet skulle du med fördel köpa en M.2-disk. 1 Quote
_.M Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Jag tycker att Samsungs SSD har fungerat fint. Använt dem i de två senaste datorerna jag satte ihop själv. Men nu har jag en färdigbyggd dator och den har en Western Digital SSD och den verkar bete sig, men så har jag bara använt den här datorn i en och en halv månad. 1 Quote
MrSimALot Posted December 15, 2024 Author Posted December 15, 2024 54 minutes ago, X-Men said: Har du ledig M.2-kontakt på moderkortet skulle du med fördel köpa en M.2-disk. Vet inte vad jag har. Mitt moderkort heter Tuf B360M Plus gaming (Asus). Har aldrig undersökt vad som finns "ombord". Quote
_.M Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Verkar ha stöd för M.2. https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-b360-plus-gaming/ 1 Quote
X-Men Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 20 minuter sedan, MrSimALot sade: Vet inte vad jag har. Mitt moderkort heter Tuf B360M Plus gaming (Asus). Har aldrig undersökt vad som finns "ombord". Du har 2 stycken M.2-anslutningar på moderkortet. Det innebär att du skulle kunna välja en M.2-disk som stöder NVMe-protokollet, vilket majoriteten gör idag. Beroende på vilka krav du har på disken och hur stor den skall vara finns det lite att välja mellan. Samsung, Kingston, WD, Segate och Crucial är några fabrikanter som jag kan föreslå i brådrasket. Vissa diskar har DRAM-cache andra inte. De med DRAM kostar lite mer än de utan. Idag är inte hastigheten så beroende av DRAM som det en gång varit men de bidrar till en något högre livslängd. Just livslängden kan ha betydelse och den anges i TBW. Med en disk på moderkortet får du också betydligt högre hastighet än via SATA. Dessutom finns utrymmet för dig på moderkortet och du nämnde att du saknar plats för en disk, vilket M.2 löser för dig. Återkom med önskad storlek eller budget för en disk så kommer du att få lite förslag. 1 Quote
Mikael63 Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 2 timmar sedan, MrSimALot sade: OK, har nu forskat lite och kommit fram till att det är oundvikligt att göra en ny installation av Linux Mint. Får kanske räknas som OT men det går ju att: 1. Installera Linux Mint 22 över befintlig installation av Linux Mint 19.3 utan att byta hårdvara. 2. Uppgradera befintlig version men det måste då ske i flera steg och det tar en väldig tid. https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade.html Quote
MrSimALot Posted December 15, 2024 Author Posted December 15, 2024 Jo, jag funderade på att försöka göra en uppgradering. Men jag läste att det inte skulle gå bra. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=396340 Quote
Mikael63 Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 Okej. Nej man kan inte ta genvägar. 57 minuter sedan, Mikael63 sade: men det måste då ske i flera steg Citat There are no other upgrade paths than the ones listed above. For instance, you cannot upgrade version 21 to version 22 directly, you first need to upgrade it to 21.3, then to 22. Quote
MrSimALot Posted December 16, 2024 Author Posted December 16, 2024 Jag råkade visst missa ett par inlägg i den här tråden... Pinsamt! 🫣 Ja, jag läste att det skulle finnas M.2 platser. Får kika och se var de sitter. Det vore ju en smidig lösning. Återkommer. 🙂 Quote
MrSimALot Posted December 17, 2024 Author Posted December 17, 2024 Sorry X-Men, var inte inloggad på min laptop igår så jag kunde inte svara. Tack för bilden. Hittade en bättre bild strax efter att jag gjort mitt inlägg och jag har kikat i datorn också. Inget sitter i vägen. Bra. Kikade hos Inet men det var många modeller som hade lågt lagerstatus eller som skulle levereras senare. NetOnNet var dyra. Gick in på prisjakt och kikade med filter satt till maximalt pris 1K. Fick många träffar. Tror att 500GB skulle räcka. För 5-600 fanns en del modeller. Tror jag lägger mig på denna pris nivå. Kan lägga på någon hundring. Quote
Solution X-Men Posted December 17, 2024 Solution Posted December 17, 2024 Om jag förstått dig rätt ligger din budget på runt 600 kronor. Inet har PNY1030 på 500 GB för 479 kronor. TBW är 110 (TerraByte Written). De har också PNY 2230 500GB för 579 kronor. Hittar tyvärr inte TBW men den bör vara lite bättre. Amazon säljer PNY 2230 500GB för 440 kronor. Länk får du nedan. https://www.amazon.se/dp/B0BS2MPYG1 Inet har också en mycket bra disk, Kingston KC3000 på 512GB för 749 kronor. Tyvärr inte i lager. Den har DRAM och TBW på 400. Amazon säljer disken för 641 kronor. https://www.amazon.se/Kingston-KC3000-PCIe-NVMe-Högpresterande/dp/B09K7CR37G Kan du tänka dig en lite budgetvariant kan Kingston NV3 på 1TB kanske vara något. Webhallen säljer den just nu för 649 kronor. Disken har inget DRAM och TBW är 320. Det är en nyare och förbättrad variant av NV2. https://www.webhallen.com/se/product/373344-Kingston-NV3-M-2-1TB-SSD Det här är ett litet urval bara. Diskar som använder TLC-tekniken är generellt något långsammare än de med QLC-tekniken. I gengäld är livslängden på de med TLC något längre. Beträffande hastigheten kommer det att vara en märkbar skillnad oavsett vilken typ du väljer i jämförelse med SATA-anslutna SSD. 2 1 Quote
MrSimALot Posted December 31, 2024 Author Posted December 31, 2024 Jaha, kiollegan ville inte hjälpa till och berätta vilka som var bra eller inte ☹️ så jag fick själv kika på det hela... Så här blev min kundkorg Passade på att köpa lite andra saker också som synes. Hade lite problem och fick inte bestämma utlämningsställe men jag tror jag löste det. USB minnet hade en lustig "ansvarsfriskrivning", den måste användas i vuxens sällskap. Trodde jag själv var vuxen nog vid 45 års ålder men OK. 🤣 1 Quote
ChristerE Posted December 31, 2024 Posted December 31, 2024 5 timmar sedan, MrSimALot sade: USB minnet hade en lustig "ansvarsfriskrivning", den måste användas i vuxens sällskap. Trodde jag själv var vuxen nog vid 45 års ålder men OK. 🤣 Det är nog ingen bedömning av din ålder utan det att inte låta barn använda minnet på egen hand. 😁 2 Quote
MrSimALot Posted January 9 Author Posted January 9 Okej, nu har delarna kommit. Får göra ett försök i helgen. Har Rufus v liggande på laptopen. Brukar alltid misslyckas men jag får försöka. Två följd frågor har jag dock: 1. Då laptopen (Windows 10) känns säkrare laddade jag ner iso filen på den. Stegen för att utföra verifieringen under Windows kändes krånglig, man behövde extra mjukvara och så, kan jag lägga iso filen på ett usb minne och verifiera den under Linux därifrån? Tycker att det borde fungera. 2. Jag vill inte utplåna den gamla installationen då jag kanske behöver den. Men räcker det att bara koppla bort anslutningen? Ska jag ändra någon inställning så att anslutningen till gamla Linux inte fungerar? Tror inte datorn har WiFi så jag kan inte koppla bort porten. (Jag kommer naturligtvis att logga ut mig från de platser jag är inloggad på). Quote
X-Men Posted January 9 Posted January 9 1. Kan jag inte svara på men Linuxexperterna här kan det säkert. 2. Om tanken är att inte ha dubbla startmöjligheter (dual boot) är det bäst att du plockar (kopplar) bort diskar som har operativsystem installerade innan du installerar ett nytt OS på en disk. Du kan, när du installerat OS på disken sätta tillbaka (koppla in) de diskar du kopplade/tog bort. Ditt moderkort stöder startmeny. Om du trycker upprepade gånger på F8 när du startar datorn kommer du att få en startmeny där du kan välja vilken disk du vill starta OS från. Quote
Mikael63 Posted January 9 Posted January 9 1 timme sedan, MrSimALot sade: kan jag lägga iso filen på ett usb minne och verifiera den under Linux därifrån? Tycker att det borde fungera. Om du menar att verifiera filen mot checksumman så - JA! Quote
MrSimALot Posted January 10 Author Posted January 10 X-Men: Ja, är medveten om det. Jo, man är ju en klant så jag får koppla ur disken när jag installerar. Av säkerhetsskäl. Frågan är snarare hur jag säkerhet ställer att den gamla versionen av Linux Mint inte har internet access sedan. Mikael63: Toppen! Quote
Mikael63 Posted January 10 Posted January 10 (edited) 4 timmar sedan, MrSimALot sade: Frågan är snarare hur jag säkerhet ställer att den gamla versionen av Linux Mint inte har internet access sedan. Förstår inte? Om jag förstått det hela rätt vill du inte installera en ny version av Mint över den gamla versionen av Mint utan avser att installera en ny version av Mint vid sidan om? Den installationen, av nya Mint, ska inte göras på den befintliga disken utan på en ny disk? Den installationen görs på den nya disken och med den gamla bortkopplad. Installationen kommer då inte att känna av andra operativsystem utan endast lägga till nya Mint i grub. Med den gamla disken inkopplad kommer installationen av nya Mint att detektera två andra operativsystem och lägga till dem så att de blir startbara från grub. Om du då, sedan, startar upp *) och väljer gamla Mint, som ju skulle vara kvar, varför kan den då inte få internetåtkomst? *) Tillägg: Antingen via moderkortets startmeny eller via grubmenyn. Edited January 10 by Mikael63 Quote
MrSimALot Posted January 10 Author Posted January 10 Jag vet inte mycket om IT-säkerhet, så ni får förlåta min okunnighet. Men logiskt sett borde det ju vara så att om mitt OS är för osäkert att använda år 2025 borde det ju inte vara säkert att hålla anslutningen utåt öppen eftersom någon då kan ta sig in därifrån. För att ta ett exempel: lösenord finns ju sparade i Firefox, vore dumt om någon kom över dem. Men jag är som sagt bara lekman. 🤗 Quote
Cecilia Posted January 10 Posted January 10 5 timmar sedan, MrSimALot sade: Frågan är snarare hur jag säkerhet ställer att den gamla versionen av Linux Mint inte har internet access sedan. Menar du när du kommer att starta den gamla versionen av Mint efter att ha installerat en ny version på en annan lagringsenhet? En router har en brandvägg som skyddar bra mot intrångsförsök. Quote
MrSimALot Posted January 10 Author Posted January 10 Jag kommer inte att använda den gamla versionen, trodde bara att den kunde användas som bakdörr. Ja, det kan hända att jag återkommer till den gamla disken någon gång. Men bara för att hämta saker eller så. Quote
Cecilia Posted January 10 Posted January 10 Det går inte att komma in i datorn via ett operativsystem som inte är igång eller via ett program som inte är igång för den delen heller. 2 Quote
IT doktorn Posted January 10 Posted January 10 Börja med att installera senaste Linux Mint 22 på enbart den nya disken och sen slår du på brandväggen i Linux när installationen är klar. Är mycket enkelt om du följer anvisningarna under installationen. Den andra disken behövs ej som dom andra nämner, vid behov kan du koppla in den när all installation är klar. 2 Quote
Recommended Posts