Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske heter det något helt annat än formateringsbeteckningar det jag tänker ta upp?

Om det heter något annat rätta mig gärna då.

Ska det som jag kallar formateringsbeteckningar typ: FAT32, EXFAT, NTFS och EXT4, skrivas med stora eller lilla alfabetet, gemener eller versaler?

Vad som är gemener eller versaler verkar det som jag aldrig lär mig? Detta med gemener eller versaler hittar man ju på en gång när man söker på Internet, men jag verkar aldrig komma ihåg vad som är gemener eller versaler. Därför säger jag lilla eller stora alfabetet.

Anses det inte spela någon roll om man skriver fat32, exfat, ntfs och ext4 med lilla eller stora alfabetet?

Eller beror det på var och när, FAT32, EXFAT, NTFS och EXT4, ska skrivas med lilla eller stora alfabetet?

Kan man använda både lilla och stora alfabetet i Windows Kommandotolken?

Någon kanske vill ange lite fler av det som jag kallar formateringsbeteckningar?

Någon kanske vill länka eller förklara lite mera angående detta?

Posted

Jag tror inte att det finns någon absolut regel för hur man ska skriva de olika typerna av formatering utan det varierar nog. Inom Windows-världen är det nog vanligast med versaler (stora) eftersom FAT och NTFS är akronymer (förkortningar bildade av första bokstaven i flera ord) men jag är inte säker på att det är så när man kommer till Linux-världen där man i kommandon måste skilja mellan versaler och gemener. Ext4 brukar man nog skriva med gemener (små) eftersom ext är de tre första bokstäverna i extended.

Detta är ju framför allt influerat av hur man skriver förkortningar i USA och det är annorlunda än hur man brukar göra i svenskan där även akronymer som laser och ufo brukar skrivas med gemener. Såna skillnader bäddar för att skrivsättet i svenska varierar.

• Like 1
Posted
2 hours ago, Vinterfiskaren said:

Kanske heter det något helt annat än formateringsbeteckningar det jag tänker ta upp?

Facktermen på svenska är filsystem.

• Thanks 1
Posted

När man med Qemu (i linuxmiljö) skapar ett filsystem med formatet raw måste raw skrivas med gemener.

qemu-img create -f RAW aow.img 2G
qemu-img: aow.img: Unknown file format 'RAW'

• Like 1
Posted
1 timme sedan, Mikael63 sade:

När man med Qemu (i linuxmiljö) skapar ett filsystem med formatet raw måste raw skrivas med gemener.

qemu-img create -f RAW aow.img 2G
qemu-img: aow.img: Unknown file format 'RAW'

Varför är det i exemplet skrivet med versaler om det skall skrivas med gemener?

Posted
11 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Ska det som jag kallar formateringsbeteckningar typ: FAT32, EXFAT, NTFS och EXT4, skrivas med stora eller lilla alfabetet, gemener eller versaler?
...
Någon kanske vill länka ...

Kompletterar befintlig förklaring med några länkar.

Allmänt
STOR (VERSAL) eller liten (gemen) bokstav?

Initialförkortningar som utläses bokstav för bokstav (CSN, FN med flera) skrivs med versaler.
Initialförkortningar som utläses som ett ord och utgör egennamn (Miun, Ams, Saco, Ikea) får versal begynnelsebokstav.
Skriv- och språktips, svenska | miun.se

Pseudoförkortning | IDG:s ordlista
Akronym | IDG:s ordlista
Anakronym | IDG:s ordlista

NTFS | IDG:s ordlista
File allocation table (FAT) | IDG:s ordlista

• Like 1