Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Inget försvinner om du menar via Windows update,  har du kollat att din dator stöder Win 11?

Däremot om du gör en ny installation från ett USB-minne förlorar du allt.

Edited by IT doktorn
Posted

Du behöver inte uppdatera Windows till version 11 via Windows Update. Det går mycket snabbare om du hämtar ISO-filen, sparar filen i en mapp på disken i din dator, packar upp ISO-filen och kör Setup.exe i mappen. Du väljer att uppdatera där du bockar i att du vill behålla alla dina personliga filer och program. 
Stöder din dator Windows 11 är ovanstående förslag mycket smidigare och snabbare än att gå via Windows update.

• Like 1
Posted (edited)
2 hours ago, IT doktorn said:

Inget försvinner om du menar via Windows update,  har du kollat att din dator stöder Win 11?

Däremot om du gör en ny installation från ett USB-minne förlorar du allt.

MIN DATOR Stöder WINDOWS 11  och om  WINDOWS 10 tar slut så försvinner inte mina grejer om jag byter till Windows 11 ? ALLSÅ jag har allt lösen sparat på google och lite överallt.

Edited by MONSTERR9911
Posted

Mitt tips om din dator stöder Windows 11 är att göra en helt ny installation via ett usb-minne och slippa vissa problem som kan uppstå vid en uppdatering.

Du har dina lösenord m.m som du skriver.

Bästa vägen är en ny installation och få ett rent system, främst om du haft datorn några år.

Så gör jag med mina privata datorer.

Posted

”Vad händer med mina filer under uppgraderingen?

Standardinställningen är att filer och data flyttas framåt tillsammans med den nya installationen. Vi rekommenderar dock alltid att du säkerhetskopierar filerna innan du installerar en ny version av Windows. Om du redan synkroniserar dina filer till OneDrive behöver du kanske inte vidta någon ytterligare åtgärd för att skapa en säkerhetskopia.”

Källa: Uppgradera till Windows 11: Vanliga frågor och svar

• Like 1
Posted
1 hour ago, IT doktorn said:

Mitt tips om din dator stöder Windows 11 är att göra en helt ny installation via ett usb-minne och slippa vissa problem som kan uppstå vid en uppdatering.

Du har dina lösenord m.m som du skriver.

Bästa vägen är en ny installation och få ett rent system, främst om du haft datorn några år.

Så gör jag med mina privata datorer.

Men nu använder inte jag  USB-MINNE,  om min dator stöder windows 11 så kan jag updatera där?

och sparas allt jag har på skrivbordet Då om jag gör en windows 11 update?

Posted
58 minutes ago, Cecilia said:

Det är meningen att allt du har på skrivbordet ska finnas kvar men Microsoft ger inga garantier.

DÅ Sparas väll inte allt på skrivbordet om jag byter till windows 11 ?

Posted
11 minutes ago, Mikael63 said:

Om det som är sparat/lagrat på skrivbordet är viktigt bör du ha en backup av det oavsett om du uppgraderar till Windows 11 eller ej.

hur gör man backup? för att spara GOOGLE Konto  lösen OSV ?

Posted
1 minut sedan, MONSTERR9911 sade:

DÅ Sparas väll inte allt på skrivbordet om jag byter till windows 11 ?

Normalt görs det ju men det händer ju att problem uppstår på vägen därför att man har ovanlig hårdvara, dålig disk eller något annat liknande.

2 minuter sedan, MONSTERR9911 sade:

hur gör man backup? för att spara GOOGLE Konto  lösen OSV ?

Om du menar att du vill kopiera dina filer till Google Drive så kan man t ex öppna Google Drive i webbläsare och ladda upp filerna där. Google beskriver hur man gör på sidan https://support.google.com/drive/answer/2424368?hl=sv .

• Like 1
Posted
13 minutes ago, Cecilia said:

Normalt görs det ju men det händer ju att problem uppstår på vägen därför att man har ovanlig hårdvara, dålig disk eller något annat liknande.

Om du menar att du vill kopiera dina filer till Google Drive så kan man t ex öppna Google Drive i webbläsare och ladda upp filerna där. Google beskriver hur man gör på sidan https://support.google.com/drive/answer/2424368?hl=sv .

men hur kan man spara google konto i  '''GOOGLE CHROME'' ? och andra webbläsare?

Posted (edited)
5 minutes ago, Cecilia said:

Vad menar du skulle vara syftet med att spara Google-kontot i en webbläsare?

om jag ska nu ''göra en windows 11 update'' då vill man ju spara  google konton så de inte försvinner osv.

Edited by MONSTERR9911
Posted
56 minutes ago, Cecilia said:

Skriva ner mejladress och lösenord på ett papper?

JAG HAR

som webbläsare / valdi - brave - opera GX google chrome firefox  Waterfox Classic / Hur sparar jag alla google konton  PÅ Dom?

Posted

Vad menar du med Google-konto?
För mig är ett Google-konto en mejladress och ett lösenord.

Om något går fel under uppdateringen kan det bli så att dina webbläsare inte finns kvar och därför verkar det inte så klokt att spara information i dem.

• Like 1
Posted
55 minutes ago, Cecilia said:

Vad menar du med Google-konto?
För mig är ett Google-konto en mejladress och ett lösenord.

Om något går fel under uppdateringen kan det bli så att dina webbläsare inte finns kvar och därför verkar det inte så klokt att spara information i dem.

om man tänker såhär

rätt - om de går rätt under updatering på windows 11 har jag kvar alla webbläsare då?

fel - om de går fel under update på windows 11 så har jag inte kvar webbläsare?

Posted
4 minuter sedan, MONSTERR9911 sade:

rätt - om de går rätt under updatering på windows 11 har jag kvar alla webbläsare då?

Ja

4 minuter sedan, MONSTERR9911 sade:

fel - om de går fel under update på windows 11 så har jag inte kvar webbläsare?

I värsta fall står du med Windows 11 där inga program, appar, bilder, dokument osv finns kvar utan det enda som finns är Windows 11. Sen finns det fall där det slutar med något som är någonstans emellan dessa två fall.

Posted
2 timmar sedan, Cecilia sade:

Ja

I värsta fall står du med Windows 11 där inga program, appar, bilder, dokument osv finns kvar utan det enda som finns är Windows 11. Sen finns det fall där det slutar med något som är någonstans emellan dessa två fall.

Men google-kontot påverkas inte av det.

• Like 1
Posted

Google-lontot påverkas inte för även om du med vilje skulle tömma hela disken så påverkar det inte Googles servrar som innehåller all information som är knutet till kontot och kontot definieras av en mejladress och ett lösenord.