MONSTERR9911 Posted January 7 Posted January 7 HEJ JAG HAR EN FRÅGA. Jag har massor grejer på skrivbordet och om man gör en update till win 11 försvinner allt då? Quote
IT doktorn Posted January 7 Posted January 7 (edited) Inget försvinner om du menar via Windows update, har du kollat att din dator stöder Win 11? Däremot om du gör en ny installation från ett USB-minne förlorar du allt. Edited January 7 by IT doktorn Quote
X-Men Posted January 7 Posted January 7 Du behöver inte uppdatera Windows till version 11 via Windows Update. Det går mycket snabbare om du hämtar ISO-filen, sparar filen i en mapp på disken i din dator, packar upp ISO-filen och kör Setup.exe i mappen. Du väljer att uppdatera där du bockar i att du vill behålla alla dina personliga filer och program. Stöder din dator Windows 11 är ovanstående förslag mycket smidigare och snabbare än att gå via Windows update. 1 Quote
Cecilia Posted January 7 Posted January 7 Sen kan man väl säga att även om filer och annat vare sig brukar eller ska försvinna så är det alltid bra med säkerhetskopior. Quote
MONSTERR9911 Posted January 7 Author Posted January 7 (edited) 2 hours ago, IT doktorn said: Inget försvinner om du menar via Windows update, har du kollat att din dator stöder Win 11? Däremot om du gör en ny installation från ett USB-minne förlorar du allt. MIN DATOR Stöder WINDOWS 11 och om WINDOWS 10 tar slut så försvinner inte mina grejer om jag byter till Windows 11 ? ALLSÅ jag har allt lösen sparat på google och lite överallt. Edited January 7 by MONSTERR9911 Quote
IT doktorn Posted January 8 Posted January 8 Mitt tips om din dator stöder Windows 11 är att göra en helt ny installation via ett usb-minne och slippa vissa problem som kan uppstå vid en uppdatering. Du har dina lösenord m.m som du skriver. Bästa vägen är en ny installation och få ett rent system, främst om du haft datorn några år. Så gör jag med mina privata datorer. Quote
Thirteen Posted January 8 Posted January 8 ”Vad händer med mina filer under uppgraderingen? Standardinställningen är att filer och data flyttas framåt tillsammans med den nya installationen. Vi rekommenderar dock alltid att du säkerhetskopierar filerna innan du installerar en ny version av Windows. Om du redan synkroniserar dina filer till OneDrive behöver du kanske inte vidta någon ytterligare åtgärd för att skapa en säkerhetskopia.” Källa: Uppgradera till Windows 11: Vanliga frågor och svar 1 Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 1 hour ago, IT doktorn said: Mitt tips om din dator stöder Windows 11 är att göra en helt ny installation via ett usb-minne och slippa vissa problem som kan uppstå vid en uppdatering. Du har dina lösenord m.m som du skriver. Bästa vägen är en ny installation och få ett rent system, främst om du haft datorn några år. Så gör jag med mina privata datorer. Men nu använder inte jag USB-MINNE, om min dator stöder windows 11 så kan jag updatera där? och sparas allt jag har på skrivbordet Då om jag gör en windows 11 update? Quote
Cecilia Posted January 8 Posted January 8 Det är meningen att allt du har på skrivbordet ska finnas kvar men Microsoft ger inga garantier. Quote
Mikael63 Posted January 8 Posted January 8 Om det som är sparat/lagrat på skrivbordet är viktigt bör du ha en backup av det oavsett om du uppgraderar till Windows 11 eller ej. 2 Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 58 minutes ago, Cecilia said: Det är meningen att allt du har på skrivbordet ska finnas kvar men Microsoft ger inga garantier. DÅ Sparas väll inte allt på skrivbordet om jag byter till windows 11 ? Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 11 minutes ago, Mikael63 said: Om det som är sparat/lagrat på skrivbordet är viktigt bör du ha en backup av det oavsett om du uppgraderar till Windows 11 eller ej. hur gör man backup? för att spara GOOGLE Konto lösen OSV ? Quote
Thirteen Posted January 8 Posted January 8 Hitta förlorade filer efter uppgraderingen till Windows 10 eller 11 Som här tidigare har skrivits så är det alltid bra att göra regelbunden backup av filer (dokument, bilder och filmer mm.) på någon extern plats. 2 Quote
Cecilia Posted January 8 Posted January 8 1 minut sedan, MONSTERR9911 sade: DÅ Sparas väll inte allt på skrivbordet om jag byter till windows 11 ? Normalt görs det ju men det händer ju att problem uppstår på vägen därför att man har ovanlig hårdvara, dålig disk eller något annat liknande. 2 minuter sedan, MONSTERR9911 sade: hur gör man backup? för att spara GOOGLE Konto lösen OSV ? Om du menar att du vill kopiera dina filer till Google Drive så kan man t ex öppna Google Drive i webbläsare och ladda upp filerna där. Google beskriver hur man gör på sidan https://support.google.com/drive/answer/2424368?hl=sv . 1 Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 13 minutes ago, Cecilia said: Normalt görs det ju men det händer ju att problem uppstår på vägen därför att man har ovanlig hårdvara, dålig disk eller något annat liknande. Om du menar att du vill kopiera dina filer till Google Drive så kan man t ex öppna Google Drive i webbläsare och ladda upp filerna där. Google beskriver hur man gör på sidan https://support.google.com/drive/answer/2424368?hl=sv . men hur kan man spara google konto i '''GOOGLE CHROME'' ? och andra webbläsare? Quote
Cecilia Posted January 8 Posted January 8 Vad menar du skulle vara syftet med att spara Google-kontot i en webbläsare? Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 (edited) 5 minutes ago, Cecilia said: Vad menar du skulle vara syftet med att spara Google-kontot i en webbläsare? om jag ska nu ''göra en windows 11 update'' då vill man ju spara google konton så de inte försvinner osv. Edited January 8 by MONSTERR9911 Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 56 minutes ago, Cecilia said: Skriva ner mejladress och lösenord på ett papper? JAG HAR som webbläsare / valdi - brave - opera GX google chrome firefox Waterfox Classic / Hur sparar jag alla google konton PÅ Dom? Quote
Cecilia Posted January 8 Posted January 8 Vad menar du med Google-konto? För mig är ett Google-konto en mejladress och ett lösenord. Om något går fel under uppdateringen kan det bli så att dina webbläsare inte finns kvar och därför verkar det inte så klokt att spara information i dem. 1 Quote
MONSTERR9911 Posted January 8 Author Posted January 8 55 minutes ago, Cecilia said: Vad menar du med Google-konto? För mig är ett Google-konto en mejladress och ett lösenord. Om något går fel under uppdateringen kan det bli så att dina webbläsare inte finns kvar och därför verkar det inte så klokt att spara information i dem. om man tänker såhär rätt - om de går rätt under updatering på windows 11 har jag kvar alla webbläsare då? fel - om de går fel under update på windows 11 så har jag inte kvar webbläsare? Quote
Cecilia Posted January 8 Posted January 8 4 minuter sedan, MONSTERR9911 sade: rätt - om de går rätt under updatering på windows 11 har jag kvar alla webbläsare då? Ja 4 minuter sedan, MONSTERR9911 sade: fel - om de går fel under update på windows 11 så har jag inte kvar webbläsare? I värsta fall står du med Windows 11 där inga program, appar, bilder, dokument osv finns kvar utan det enda som finns är Windows 11. Sen finns det fall där det slutar med något som är någonstans emellan dessa två fall. Quote
Mikael63 Posted January 8 Posted January 8 2 timmar sedan, Cecilia sade: Ja I värsta fall står du med Windows 11 där inga program, appar, bilder, dokument osv finns kvar utan det enda som finns är Windows 11. Sen finns det fall där det slutar med något som är någonstans emellan dessa två fall. Men google-kontot påverkas inte av det. 1 Quote
MONSTERR9911 Posted January 11 Author Posted January 11 On 1/8/2025 at 9:16 PM, Mikael63 said: Men google-kontot påverkas inte av det. så om man istallerar windows 11 så försvinner inte Konto/ webbläsare ? Quote
Cecilia Posted January 11 Posted January 11 Google-lontot påverkas inte för även om du med vilje skulle tömma hela disken så påverkar det inte Googles servrar som innehåller all information som är knutet till kontot och kontot definieras av en mejladress och ett lösenord. Quote
Recommended Posts