Jump to content

Lista filer med speciella kännetecken

Go to solution Solved by Mikael63,

Recommended Posts

Posted

Detta gäller nog alla windowsversioner, men eftersom jag har windows 10 så får det bli i denna grupp!
När man gör en fil-listning så kan det bli långa listor om man har många filer. Jag skulle vila märka ut
vissa filer på något sätt så att de blir lättare att hitta i en lång fillista. Med färg, eller avvikande typsnitt.
eller som här med fet stil. Jag antar att det är omöjligt, men jag kan i alla fall ställa frågan. Det vore en
klar förbättning med den funktionen. Se bild nedan. Den är ett photoshopmontage för att visa hur jag
menar:

alist.jpg

Posted

Hur skapar du din fillista?

När jag vill skapa en lista över alla PDF-filer använder jag

CHCP 65001
dir *.pdf /s /b > "filelist.txt"

Vill jag lista alla filer anger jag *.* i stället.

Innehållet i den skapade textfilen går att lyfta in i Excel eller motsvarande och där kan man använda "Villkorsstyrd formatering".

Posted

Det ser ut som det i grunden är Utforskaren och där går det mycket riktigt att inte markera filer genom att fetstila dem. Men det går ju att göra mappar och då t ex en mapp som heter Bäst och där placera de låtar man tycker är bäst eller vad det nu är för filer som man skulle ha velat ha med fetstil.

• Solution
Posted

Är det frågan om ett manuellt urval i Utforskaren går det ju att döpa filer som

01_Jacaranda.mp3
01_Panama.mp3
02_Annan1.mp3

osv.

Då sorteras de i respektive "grupp" men ligger kvar i samma katalog.

Att döpa om på detta sätt är väldigt enkelt m.h.a. Total Commander.

Posted

@Mikae63  Det är nog den väg jag måste gå. Grejen är ju den att när man sitter och plockar i musiklistan så har man sina favoriter som man gärna återvänder till. Om jag vill spela något av gruppen Sailor så vill jag ha deras låtar samlade ihop. Lyfter jag ut favoriterna separat så har jag plötsligt deras låtar på två olika ställen och det är för mig ologiskt. Min önskan är att ha grupperat innehållet så mycket som möjligt, men mina favoriter markerade så jag lätt hittar dem i mängden av titlar. 

Det får väl bli en önskan till MS att införa detta på kommande versioner!

Posted
22 timmar sedan, Peter Gänström sade:

Jag skulle vila märka ut vissa filer på något sätt så att de blir lättare att hitta i en lång fillista. 

Du kan skapa genvägar till utvalda filer och spara dem i någon annan mapp, då blir det inte kopior av filerna (som kommenterades i ett tidigare inlägg).
Ett sätt kan vara att lägga ett tecken som t ex underscore först i filnamn och sen sortera på filnamn så visas dessa filer först, eller sist, i listan (om inga andra tecken "stör").
Ett annat kan vara att skriva något i slutet på filnamnen och sen söka på den strängen, då ställer man inte till det vid sortering på filnamn.

Bäst tycker jag det kan vara att tagga filerna och lägga till en kolumn för det i Utforskaren, i alla fall för de mappar där filer kommer att märkas. Filnamn och tidsstämplar, m m, finns i filsystemet men t ex musik- och bildfiler innehåller ofta metadata, information inbäddad i filerna och som kan visas i kolumner i Utforskaren. Högerklicka på en fil, välj Egenskaper och fliken Information. För t ex jpg-filer finns egenskapen Taggar och för t ex mp3-filer finns ett antal Egenskaper som skulle kunna användas. För att lägga till lämpliga kolumner högerklickar man bland kolumnrubrikerna och lägger till önskad kolumn/kolumner. Sen kan man sortera som man önskar, på filnamn eller på någon kolumn med tillagda taggar i filerna, de är i alla fall märkta och informationen visas i Utforskaren.

Googlade för att hitta någon färdig beskrivning om detta, har inte läst igenom sidorna men tar med några länkar ifall det kan vara till någon nytta.
Hur man lägger till taggar till en fil på Windows och Mac
Tagga filer i Windows 7 för att sluta slösa tid på att leta - Produktivitetsbloggen
Is there a way to mark files and folders on Windows 10? : r/Windows10
Sortera filer med "taggar" i utforskaren eller annan lösning - Microsoft Community

Posted
3 timmar sedan, Peter Gänström sade:

Jag har tittat på detta, men jag förstår inte riktigt vad detta tillför vad gäller min fråga?

Nä, förstår det. Måste väl vara > 20 år sedan jag satt med Tag&Rename. Ett bra verktyg för att "i bulk" sätta mp3-taggar.
En tanke att man taggar sina favoriter, kanske via fältet Rating och med en smart spelare kan man söka efter den ratingen.

Tänker på spelare som Kodi/XBMC då..