Gå till innehåll

Dålig batteri-guide [Energispar]


arnada

Recommended Posts

Har du nån hårdvara hemma t.ex. mobil eller en bärbar dator där batteriet håller en mycket kort tid så är inte hoppet över än.

Här är de steg du ska utföra innan du börjar tänka på att köpa nytt batteri.

1. Starta upp datorn och låt den surra på batteriet tills batteriet är HELT slut.

2. Koppla in laddaren och ladda datorn i 8-10 timmar (datorn ska vara avstängd)

Upprepa steg 1 och 2 ca 3-4 gånger.

Fick detta tippset av it teknikern på skolan då min bärbara dator strulade, nu har jag längre batteritid på min Samsung mobil och min Bärbara dator. . .

Tyvärr så gick inte farsans mobil att rädda, men den va äldre  ;D

Hoppas detta hjälper nån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det hjälper någon  ;)

Ofta när batteriet är dåligt beror det på att man laddar det alldeles för tidigt, det hinner inte ta slut. Om man gör så så skapas en ny "nollpunkt" en liten bit in på batteriet och nästa gång så skriker det till och säger att snart är det tomt och då beräknas det från den nya nollpunkten. Vad händer, naturligtvis sätter man i laddaren och skapar en ny nollpunkt...

Sedan är det bara en tidsfråga hur länge det tar innan batteriet inte går att använda längre.

Är man lite klurig så kan man börja med att gå till sin lokala radio/batteri/tv-reparatör och fråga om han (jag förutsätter att det är en han  ;D), kan förbruka den ström som är kvar i batteriet. Om han kan det så tar han bort alla nollpunkter och man kan starta om på nytt, igen.

Förhoppningsvis så har man lärt sig något av sitt tidigare misstag och låter batteriet ta slut, innan man laddar igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och om man vill vara riktigt onödigt snål och har ett år på sig kan man när batteriet (förslagsvis ett nickelmetalhydrid då) tagit "slut" helt och inte vill vara med längre polvända det genom att man laddar ur det fullständigt (hård belastning), och sedan kortsluter det o gömmer undan det ett år eller två..

Sedan en vacker dag hittar man det igen och laddar det fast med plus mot minus o tvärtom, och hips vipps har du ett nästan nytt batteri som funkar sådär halvbra ett litet tag ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju NiCd och NiMH, men gäller det Li-jon-batterier också? Jag har snuttladdat min förra mobil och batteriet har hållit laddning hur bra som helst ändå, det verkar inte ta slut fortare. Efter 2 år tog en av sönerna över telefonen och nu har den tuffat ytterligare ett halvår utan att batteriet kroknat det minsta.

Vi har en likadan mobil till som köptes samtidigt, men där laddningarna skötts enligt "regelboken". Rent subjektivt känns det som om batterierna (ännu så länge i alla fall) håller lika länge för båda mobilerna.

Är detta kanske en tillfällighet eller gäller det där med fullständiga urladdningar bara dom äldre batterityperna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju NiCd och NiMH, men gäller det Li-jon-batterier också?

Om jag inte är helt ute och cycklar så ska det vara i princip omöjligt att få ett så kallat "minne" i Li-jon batterier.. ska finnas fler bindningar där i de aktiva ämnena så att några gränsområden (svaga zoner) ska inte kunna uppstå, iallafall i teorin, men jag kan ju ha fått det helt om bakfoten ochså :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju NiCd och NiMH, men gäller det Li-jon-batterier också? Jag har snuttladdat min förra mobil och batteriet har hållit laddning hur bra som helst ändå, det verkar inte ta slut fortare. Efter 2 år tog en av sönerna över telefonen och nu har den tuffat ytterligare ett halvår utan att batteriet kroknat det minsta.

Vi har en likadan mobil till som köptes samtidigt, men där laddningarna skötts enligt "regelboken". Rent subjektivt känns det som om batterierna (ännu så länge i alla fall) håller lika länge för båda mobilerna.

Är detta kanske en tillfällighet eller gäller det där med fullständiga urladdningar bara dom äldre batterityperna?

Det kan också bero på en ovanligt bra telefon...som dödar eventuella punkter innan den börjar ladda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...