Gå till innehåll

Aktivera partitionen!?


emilsandnabba

Recommended Posts

Jag har installerat Ubuntu på ett USB minne. Har en root partition, en swap och en jag tänkte använda för att dela filer mellan windows och linux...

Men när jag ska formatera partitionen får jag detta mysko medelande:

http://img63.imageshack.us/img63/8893/akti...titionenpt6.jpg

Startar jag om datorn så blir det likadant...

Någon idé om vad man kan görà?

EDIT:

Postade visst fel. :P

Någon mod som kan flytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du inte göra partionen aktiv?

Om du använder "fdisk" i linux så bör du klara av att göra partionen aktiv

Hur man använder Fdisk...utdrag från www.gentoo.org

Hur man använder fdisk

Använda fdisk kan jag. :)

Men hur gör man partitionen aktiv där? Den funkar ju utmärkt i Linux...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har fattat fel, men om den är primär och bootbar, är den inte aktiv då?

Kolla denna tut på Ubuntu & xp dualboot, den hanlar om problemet där "fel" partion blev aktiv...

Partitionen är primär. Men den är inte bootbar. Ska den vara det?

Är det inte bara systempartitionen som ska vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Ubuntu på ett USB minne. Har en root partition, en swap och en jag tänkte använda för att dela filer mellan windows och linux...

En fundering till...ska du inte ha en partion som du bootar ubuntun med?

Om du inte har en bootpartion, hur ska du då köra ditt ubuntusystem, även om du har den på usb-minnet?

En annan sak till, kan du boota usb-minnet i bios, som alternativ till cd,dvd eller hdd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Ubuntu på ett USB minne. Har en root partition, en swap och en jag tänkte använda för att dela filer mellan windows och linux...

En fundering till...ska du inte ha en partion som du bootar ubuntun med?

Om du inte har en bootpartion, hur ska du då köra ditt ubuntusystem, även om du har den på usb-minnet?

En annan sak till, kan du boota usb-minnet i bios, som alternativ till cd,dvd eller hdd?

Jag sitter och skriver i Firefox på USB minnet just nu. Så det funkar garanterat. :P

root@USBubuntu: /home/emil $ fdisk -l /dev/usbminnet

Disk /dev/usbminnet: 2062 MB, 2062548992 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 250 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

         Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/usbminnet1   *           1         213     1710891   83  Linux
/dev/usbminnet2             222         250      232942+   b  W95 FAT32
/dev/usbminnet3             214         221       64260   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Jag stoppar i minnet, väljer att boota från USB. GURB startar och linux startar. :)

Men som skrivet så funkar det inte i Windows...

Det är Partition 2 som jag har tänkt att använda till delat utrymme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag fattar trögt och har missuppfattat alltihop, men om du bootar från USB-minnet så har du väl GRUB i USB-minnet och då är det kanske någon av inställningarna i GRUB på det minnet som strular? Har du kollat så att den letar efter windows på rätt partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag fattar trögt och har missuppfattat alltihop, men om du bootar från USB-minnet så har du väl GRUB i USB-minnet och då är det kanske någon av inställningarna i GRUB på det minnet som strular? Har du kollat så att den letar efter windows på rätt partition?

ALLT funkar som jag tänkt mig. Jag kan starta från USB minnet. Köra linux från det som om det vore en fast installation.

Men som ni ser så har jag 3 partitioner på det.

1. = / (root)

2. = /delat

3. = swap

Rootpartitionen är partitionen där linux filsystem ligger. Den är som den ska.

Swapen är som extra RAM. Som Windows växlingsfil.

Den andra partitionen tänkte jag använda för att dela filer MELLAN windows och linux.

Allså:

Jag kan lägga filer där i Linux.

Sen stoppar jag i minnet i en Windows burk, och där dyker det upp som en flyttbar disk. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite växlad, minnet funkar alltså som du tänkt dej.  ???

Eller  funkar det inte att lägga spara/läsa filer från windows till minnet? Men det funkar i linux.

Och du kan inte formattera den partitionen i windows. Är detta rätt uppfattat? (Ursäkta, är lite trött idag, har jobbat mycket och fattar lite trögt  :-[ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite växlad, minnet funkar alltså som du tänkt dej.  ???

Eller  funkar det inte att lägga spara/läsa filer från windows till minnet? Men det funkar i linux.

Och du kan inte formattera den partitionen i windows. Är detta rätt uppfattat? (Ursäkta, är lite trött idag, har jobbat mycket och fattar lite trögt  :-[ )

Det funkar som jag tänkt mig förutom att det inte funkar i Win. :P

Om du läser mitt fösta inlägg så ser du att jag inte kan formatera det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar som jag tänkt mig förutom att det inte funkar i Win. :P

Om du läser mitt fösta inlägg så ser du att jag inte kan formatera det. ;)

Det var alla inlägg om bootning som trasslade till trådarna i skallen på mej.  :P

Har du provat att göra partitionen aktiv genom att högerklicka på den och välja "Markera partitionen som aktiv" i diskhanteraren (i windows)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har missförstått dig också...

Kan du skapa en "Utökad/extended" partion av ditt delade utrymme på usb'n och sedan en logisk enhet på densamma?

Om du vill kan du använda "Diskpart" som är en del av windows kommandoradsverktyg.

Jag antar att du måste gå den vägen om du vill se partionen i windows...men jag kan ha fel där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...