Murre Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Har en pojke på 6 år som hittar alla vägar att ta sig in på nätet, för att spela ej tillåtna spel enligt mig, sist så hittade han vägen start->sök och så "på internet" kan jag inte lägga in på nåt sätt så att han inte tar sig in på nätet (har fixat ett eget konto till honom och har lösen på mitt) Kan jag ställa in det på nått sätt eller måste jag "förbjuda" diverse sidor för honom eftersom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Hej Testa det här som MS just nu provar.... https://fss.live.com/Checklist.aspx Nu bör du ju så snabbt som möjligt även förklara och lära din grabb om Internets alla "junkställen" och faror.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Har en pojke på 6 år som hittar alla vägar att ta sig in på nätet, för att spela ej tillåtna spel enligt mig, sist så hittade han vägen start->sök och så "på internet" kan jag inte lägga in på nåt sätt så att han inte tar sig in på nätet (har fixat ett eget konto till honom och har lösen på mitt) Kan jag ställa in det på nått sätt eller måste jag "förbjuda" diverse sidor för honom eftersom. Har du "Home" eller "Pro" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murre Posted October 1, 2006 Author Share Posted October 1, 2006 Har en pojke på 6 år som hittar alla vägar att ta sig in på nätet, för att spela ej tillåtna spel enligt mig, sist så hittade han vägen start->sök och så "på internet" kan jag inte lägga in på nåt sätt så att han inte tar sig in på nätet (har fixat ett eget konto till honom och har lösen på mitt) Kan jag ställa in det på nått sätt eller måste jag "förbjuda" diverse sidor för honom eftersom. Har du "Home" eller "Pro" jag har PRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 2, 2006 Share Posted October 2, 2006 Det enklaste som jag tror ska fungera... Logga in på barnets konto, gå till kontrollpanelen -> Internet Options, anslutningar/connections -> LAN inställningar. Välj att "Använda Proxy...", ge en hokuspokus adress till en proxy som inte finns. Nu kommer webläsaren att leta efter en proxy som inte finns och sedan avbryta efter en stund utan internettillgång. Nackdelen är att barnet kan lista ut detta om det finns tillräckligt med tid...och ändra. Det finns ochså möjligheten att du inte kommer ut från ditt konto...men då vet du vad det beror på. Som alternativ finn det "gpedit.msc", men där måste man verkligen veta vad man gör, annars är risken att man gör något dumt överhängande... Eller som gör du som Plun rekommenderade och undervisar barnet i "Internetkunskap".. Det finns också en möjlighet att "blockera" de delar du inte vill att barnet ska nå fram till genom en lokal proxyinställning, men då måste du veta vilka sidor det rör sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted October 2, 2006 Share Posted October 2, 2006 Eller som gör du som Plun rekommenderade och undervisar barnet i "Internetkunskap"..Det finns också en möjlighet att "blockera" de delar du inte vill att barnet ska nå fram till genom en lokal proxyinställning, men då måste du veta vilka sidor det rör sig om. Tjau.... Live Family Safety är ju precis vad som ev behövs... iofs en beta men det funkar nog så slipper man alla "under the hood" pul...... 8) EDIT Tog och testade programmet och med IE går det bra men med foxen blir det segt... Annars går det att filtrera det mesta samt göra en "lekhage" med godkända ställen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts